Jag säger inte att det är omöjligt att bygga ett strömakvarium, det jag skriver är att man måste få en vattenmassa som cirkulerar. Det är orealistiskt att endast dra vattnet genom pumpar (det måste sugas, inte sprutas som i en vanlig pump, i sådana fall). Wilhelms är t ex ett exempel där hela vattenmassan cirkulerar.
Lodrät strömakvarium ??
Kollaps
X
-
-
Skillnaden är att du inte sänker vattenståndet vid insuget och höjer det vid utblåst med en rejäl våg som följd. Om du bygger ett vågrät baserat på pumpar flyger vattnet ut. Detta är vad du slipper om du t ex har ett akvarium på höjden där antingen vattnet fylls på i ytan alternativt rinner över på toppen.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar till alla optimister. Ta och räkna/fundera lite på hur mycket vatten det egentligen är som ska flytta på sig per sekund.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Min första tanke var inte att göra ett perfekt stömakvarium ala wilhelm, ( där allt vatten strömmar i en riktning), snarare var huvudsyftet att få malarna att sätta sig på väggen, för detta kanske det räcker att vispa runt vattnet och detta med måttlig kraft. Tänk tanken med ett stort akvarium tex 1, 5 m högt, 1m djupt, 1,5 m långt , dvs 2250 liter, med en algbekädd klippvägg mot bakgrunden med några 30 centimeters golden nugget som satt sig fast.( med hyfsat ström i burken). Så att åskådaren ser ryggarna mot framrutan.Kommentar
-
Min första tanke var inte att göra ett perfekt stömakvarium ala wilhelm, ( där allt vatten strömmar i en riktning), snarare var huvudsyftet att få malarna att sätta sig på väggen, för detta kanske det räcker att vispa runt vattnet och detta med måttlig kraft. Tänk tanken med ett stort akvarium tex 1, 5 m högt, 1m djupt, 1,5 m långt , dvs 2250 liter, med en algbekädd klippvägg mot bakgrunden med några 30 centimeters golden nugget som satt sig fast.( med hyfsat ström i burken). Så att åskådaren ser ryggarna mot framrutan.
För det räcker det nog med att rikta utblåset nedåt längs med baksidan och sedan åker det tillbaka längs med sidorna och frontrutan. Dessutom kommer du då få hela vattenmassan att cirkulera och men endast få ett riktat flöde längs med baksidan.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag har haft akvaterarium med vattenfall över en vägg av korkbark. I det fallet hade jag någon halvkass 300 l/h pump som skickade vattnet 0,5 m upp och sprutade ut det. Det såg ut ungefär som på bilderna med gobis. Om man har en sluttande skrovlig yta med 90 graders vinkel eller så och Sprutar en 2400 l/h över så tror jag att det blir rätt fräck effekt av fors. Jag tvivlar dock på att någon golden nugget vågar sig upp där.
mvh
olofKommentar
-
Senast redigerad av Micke; 20 April 2010, 10:32.Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Vad man kan se där är att ancistrusarna ibland "klättrar" upp nån decimeter ovanför vattenytan och låter sig sköljas över, av förmodligen mera syrerikt vatten. Måste nog ta en bild på det nästa gång jag ser det.
Så omöjligt är det absolut inte att få malar att klättra upp för en vägg.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
-
I Harasjömåla finns en "fullskalemodell", en 11 000 meter lång konstgjord å med 7 meters fallhöjd och flera små fall på vägen. Enligt deras hemsida pumpar man 1 kubikmeter i minuten.
http://portal.buyit.se/harasjomalapo....ascx&page=112Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Hmm, jag var mer inne på kruxet med lyftet. En cirkulationspump som bara drar runt vattnet drar inte särdeles med ström (tack, saltnissarna!!), så ett vågrätt strömakvarie borde kunna ordnas utan större kostnader (med lite planering, sant). Ett lodrätt strömakvarie kräver dock andra pumpar som klarar lyfthöjd. Då brukar det bli dyrare, och de kapaciteter de lyftande pumparna behöver komma upp i behöver kompenseras för just lyfthöjden.
Jag tror inte just Golden nugget skulle vara lämpliga i ett sådant kar, men testa och se. Däremot Pseudogastromycon, Sewellia och flera gobys borde funka bra. Beroende på höjdskillnad kan jag även tänka mig flera olika Danio och månne en hel del Botia. En tanke jag har generellt är att betydligt fler fiskar än man tror livas upp (trivs bättre med) av kraftigare cirkulation.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
30 gånger akvarievolymens omsättning i timmen ger flöden som inte är starkare än att t.ex. neontetra och körsbärsräka hanterar det med lätthet, dvs LÅNGT ifrån de flödeshastigheter som äkta forsfiskar som Ancistrus, Stiphodon, Retroculus, Teleocichla mfl är byggda för. Det är svårt att få riktig fors på vattnet i akvarium, och det behövs ju inte heller för att de ska trivas.
Fast det är klart man kan fixa ett litet vattenfall. Hur stort beror väl mest på hur brett man gör det och hur stor pump man orkar med, vill man ha fors finns rejäla pumpar avsedda för att göra bäckar i trädgårdar.Senast redigerad av Mike_Noren; 21 April 2010, 09:09.Kommentar
-
Hittade en liten pump....
"Vortech Mega 40000
Ska du ha kvarterets värsta vattenfall??? Då är detta pumpen för dig. Vortech mega 40000 är framtagen för att ge maximalt flöde även vid högra tryckhöjder.
Teknisk Data:
Max Flöde: 38700 l/h
Max flöde 1m: 32400 l/h"
Kommentar
-
Denna tråd har satt myror i mitt huvud! Funderar ständigt (nästan) hur ett sådant lodrät vattenfallsakvarium ska bli till.
Det får inte bli för högt och inte för djupt. Bredden har ingen betydelse.
Skissblocket är redan nerklottrad med olika lösningar. Den ena värre än den andra!
Snart säger det pling som hos Professor Balthazar!mvh Wilhelm
Kommentar