Vad är NCS varumärken värda?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Vad är NCS varumärken värda?

Hej

Läste nyss en intressant artikel om varumärken och hur värdefulla de kan vara.

Vi har ju 5 st. varumärken:
    Nordiska Ciklidsällskapet
    NCS
    Ciklidbladet

Ciklidstämman

Hos storföretag med de värdefullaste varumärkena (såsom Coca Cola och Nokia) är varumärkets värde mer än hälften av börsvärdet.

Finns det någon bland forumanvändarna som kan det här, och som skulle våga sig på en tippning om vad våra varumärken kudne vara värda?

Varför frågar jag detta? Jo, det finns kanske skäl för oss att satsa på att utveckla våra varumärken. Framgångsrika företag måste satsa minst 2 % av sin omsättning på varumärkesvårdande reklam. För oss vore det ca 7000 kr. Vad borde vi göra, vad kunde vi göra?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

Detta är tänkvärt. Jag tror att en egen uppsättning foder skulle vara lättast att slå mynt av. Lätt är kanske fel ord att använda - inget säljer sig själv. Blev förvånad/besviken när jag skulle handla nytt torrfoder fördamminvånarna i veckan o såg på innehållsförteckningen att det innehöll glutamat bl a. Vissa fodertillverkare har så dålig redovisning av innehållet att de kan gömma vad som helst. Vattenkemi är ett hokuspokus-område där NCS kunde sätta ner foten o tala om vad våra produkter innehåller o när/varför man skall använda dem.

Kommentar

• nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

Apropå varumärken o deras värde: Absolut såldes av svenska staten tillsammans med några mindre varumärken för 55 miljarder (55 000 miljoner) SEK 2008. I denna affär värderades rättigheterna till varumärket Absolut till
      50 miljarder - övr tillgångar inkl fabriker, fastigheter m m till 5 miljarder SEK.

För övrigt kostar innehållet i flaskan 50 öre att producera, flaskan kostar 5 SEK o marknadsföringen ca 50 SEK! Måtte inte relationerna mellan dessa siffror gälla generellt för konsumentprodukter...

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Värdena på dessa varumärken är 0 kronor.

Att själva dra igång något slag av försäljningsverksamhet vore meningslöst eftersom det skulle kräva en massa i arbetsinsats, därför att det skulle innebära en företagsliknande verksamhet som kräver mer bokföring etc. etc. NCS gjorde ju förr några försök att köra med julerbjudande med en massa produkter och andra specialerbjudanden under året. Det krävde en massa arbete, få var intresserade av att handla, och det gav minimalt med pengar till NCS.

Att sälja varumärkesnamnen så att företag kan använda dom i sin marknadsföring är också en dålig lösning. Generellt är det som så att de affärer det skrivs väl om på ciklid.se är småaffärer som lägger minimalt med pengar på marknadsföring. De företag inom branschen som lägger pengar på marknadsföring är de stora kedjorna eller de som ägs av multinationella kedjor - dessa affärer skrivs det inte alls om på ciklid.se och om det skrivs om dem så är det bara negativt.

Visst finns det några undantag - eller snarare 1 undantag och det är väl Christers affär men han sponsrar ju redan verksamheten.

Att tro att NCS varumärken skulle ge några pengar är dagdrömmeri

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Det var inte alls så jag menade.

Våra varumärken är värdefulla för oss, vi ska hålla fast vid dem, försvara dem och vårda dem. Genom våra varumärken blir vi kända bland potentiella nya medlemmar, och varför inte också bland allmänheten. Rätt skötta medverkar varumärkena till en positiv bild av NCS. Men det är också möjligt att förstöra sina varumärken och få negativ publicitet, sånt ska man arbeta för att undvika.

Jag tänkte mer på vad vi kan göra för att förstärka våra varumärken, ingalunda på att sälja dem. Får vi ett hum om vad de är värda uppskattar vi kanske dem bättre.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Janne E
            Användare
            • April 2002
            • 382

Är NCS varumärken märkesskyddade och registrerade varumärken?

Det är klart att det är ett varumärke i den betydelsen att det är ansiktet/ansiktena utåt från föreningen och de bör vårdas så människor vet eller får veta att de finns, men i kommersiella sammanhang är det som Kjell säger... 0 kr.

Ni kan ju prova att kontakta en foder tillverkare tex. NSL om de vill betala några ören per burk om de får använda "Rekomenderad utav NCS" på burken...

Det svårt att sälja men det är värt att vårda.

Mvh Janne

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8621

Hej

Kanske jag överreagerade lite på Kjells burdusa nolla.
              Inte tror jag heller på kommersiell exploatering. Att rekommendera t.ex. ett foder skulle ju förutsätta att vi gjorde en seriös undersökning av det först.

Funderade också på om vi kanske borde registrera varumärkena? Nån som vet nåt om sånt?
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ursprungligen postat av Mikael W
                Jag tänkte mer på vad vi kan göra för att förstärka våra varumärken.
                Detta är ju en av de delar som det absolut borde fokuseras på...att förstärka varumärket NCS, forumet och hela nischen runt varumärkena.

Värdet på de olika varumärken du drog upp är inte 0, men det är inte speciellt högt heller. Kjell är som vanligt mer än lovligt negativ .
                Troligen är det alldeles för lågt värderat både av användare och av marknaden runt hobbyn. Marknadsföringen har under alla år som jag varit med knappt existerat och man "ramlar" nästan på sajten snarare än att sajten finner användare.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Visst har det ett värde
                  det kallas samhörighet, som att vi är stolta över att äga tillsammans
                  det är mer värt än att omvandlas till kontanter.
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
                    Det var inte alls så jag menade.
                    Då missuppfattade uppenbarligen både jag och nicson dig.

Våra varumärken är värdefulla för oss, vi ska hålla fast vid dem, försvara dem och vårda dem. Genom våra varumärken blir vi kända bland potentiella nya medlemmar, och varför inte också bland allmänheten. Rätt skötta medverkar varumärkena till en positiv bild av NCS. Men det är också möjligt att förstöra sina varumärken och få negativ publicitet, sånt ska man arbeta för att undvika.

Jag tänkte mer på vad vi kan göra för att förstärka våra varumärken, ingalunda på att sälja dem. Får vi ett hum om vad de är värda uppskattar vi kanske dem bättre.
                    Fast då förstår jag å andra sidan inte riktigt vad du är ute efter

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Visst har det ett värde
                      det kallas samhörighet, som att vi är stolta över att äga tillsammans
                      det är mer värt än att omvandlas till kontanter.
                      Flummeri - du låter som en politiker.

Kom med krassa konkreta förslag då istället för att starta en flummeritråd - gäller alla i tråden

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Flummeri - du låter som en politiker.

Kom med krassa konkreta förslag då istället för att starta en flummeritråd - gäller alla i tråden
                        Ätit taggtråd idag ??
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• MOOG
                          Användare
                          • March 2010
                          • 39

Om ni undrar varför ni tappar användare har ni svaret här. Är ny medlem i NCS men allt gnäll och bitska kommentarer får en ju att undra vad fan detta är för förening då det ofta är dagisnivå på inläggen. Pinsamt, ni är väl ändå vuxna och bör kunna hålla en respektabel ton på forumet. Har ni problem med varandra ta det internt isåfall

Kommentar

• JockeB
                            Användare
                            • May 2004
                            • 2964

Ursprungligen postat av MOOG
                            Om ni undrar varför ni tappar användare har ni svaret här. Är ny medlem i NCS men allt gnäll och bitska kommentarer får en ju att undra vad fan detta är för förening då det ofta är dagisnivå på inläggen. Pinsamt, ni är väl ändå vuxna och bör kunna hålla en respektabel ton på forumet. Har ni problem med varandra ta det internt isåfall
                            Hehehe
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• tricoti
                              Användare
                              • June 2009
                              • 249

Jag håller inte med.Tonen på flashback kan vara värre.Forumet är trevligt,en fin hållplats i cyberspace,man får ofta "aha" upplevelser här,jag tror att de flesta håller med mig. Jag är här dagligen och tycker att den alltsom oftast håller en bra ton.Här finns det folk med kunskap!

Kommentar

Arbetssätt...