Cichlasoma ??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    Användare
    • October 2007
    • 830

Cichlasoma ??

Kunde inte låta bli att köpa detta par. Butiken som jag köpte paret i visste inte vilken art det var. En privarperson hade sålt dom till honom som A.diadema,men vi var överens om att det var troligen en Cichlasoma art.
    Efter några få dagar lekte de och nu går de med 300 frisimande yngel.
    De går i ett alldeles för litet kar men jag ska göra mig av med lite fisk på tisdag,så det blir nog att flytta de till större sen.

Vilken art tror ni att det är?
    Är själv inne på Cichlasoma dimerus,Cichlasoma portalegrense eller Cichlasoma amazonarum.
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Ursprungligen postat av salmberg
    Kunde inte låta bli att köpa detta par. Butiken som jag köpte paret i visste inte vilken art det var. En privarperson hade sålt dom till honom som A.diadema,men vi var överens om att det var troligen en Cichlasoma art.
    Efter några få dagar lekte de och nu går de med 300 frisimande yngel.
    De går i ett alldeles för litet kar men jag ska göra mig av med lite fisk på tisdag,så det blir nog att flytta de till större sen.

Vilken art tror ni att det är?
    Är själv inne på Cichlasoma dimerus,Cichlasoma portalegrense eller Cichlasoma amazonarum.
    Dom ser ju ut att trivas hur bra som helst Rickard, tror fortfarande det är Amazonarum..
    CA

Kommentar

• Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

Jag tror att det är Cichlasoma bimaculatum.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Jag köpte diadema på en affär som köpt dem från imazo, tror jag, men det var antagligen samma som dessa och då var jag helt inne på amazonarum, men fler är liknande. Inte diadema i alla fall.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Åhlander
          Användare
          • September 2006
          • 796

Att döma av bilderna så verkar det vara fyra hårda strålar i analfenan. Det utesluter Aequidens. Av de "äkta" Cichlasoma så finns arterna:
          Cichlasoma amazonarum
          Cichlasoma araguaiense
          Cichlasoma bimaculatum
          Cichlasoma boliviense
          Cichlasoma dimerus
          Cichlasoma orientale
          Cichlasoma orinocense
          Cichlasoma paranaense
          Cichlasoma portalegrense
          Cichlasoma pusillum
          Cichlasoma santifranciscense
          Cichlasoma taenia

Här finns en bestämningsnyckel till Cichlasoma.
          Där framgår att även flera Cichlasoma har 3 hårda strålar i analfenan och alltså kan uteslutas. Då återstår:

Cichlasoma amazonarum
          Cichlasoma bimaculatum
          Cichlasoma orientale
          Cichlasoma orinocense
          Cichlasoma taenia

Fiskarna på bilden har tydliga prickar i stjärtfenan. Då går Cichlasoma santifranciscense och Cichlasoma orientale bort. Återstår fyra:

Cichlasoma amazonarum
          Cichlasoma bimaculatum
          Cichlasoma orinocense
          Cichlasoma taenia

Hur mycket fjäll som finns på ryggfenan kan åtminstone inte jag avgöra utifrån bilderna. Därför är det svårt att utifrån nyckeln ta ställning till Cichlasoma amazonarum. Däremot i valet om prickmönstret på stjärtfenan är "excurved" eller "asymmetrical" skulle jag välja det senare. Cichlasoma orinocense går bort. Jag mätte kroppshöjd och skattad standardlängd direkt på skärmen med en linjal, dividerade och fick 50,3%. Bilden är tagen lite snett uppifrån, så egentligen skall det nog vara lite högre värde. Cichlasoma taenia går bort. Då återstår endast två:

Cichlasoma amazonarum
          Cichlasoma bimaculatum

Sen är det lite svårare. Det är mycket svårare att artbestämma en bild på en levande fisk än en död fisk som man kan titta på i detalj. De flesta bilder på nätet är ofta felbestämda. På FishBase finns faktiskt bilder på typexemplar av bägge arterna men i det här fallet är dom inte till så mycket hjälp. Typen för Cichlasoma bimaculatum är mer än 250år gammal och ganska blek. Akvariebilden på FishBase av Cichlasoma bimaculatum är jag tveksam till om den är rättbestämd.

Men, akvariefisk från Surinam - Guyana är ovanlig i handeln. Majoriteten av akvariefisken från Sydamerika kommer från Amazonas, så jag anser att det är Cichlasoma amazonarum! Dessutom stämmer de bilderna på FishBase väldigt väl överens.

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8623

Hej

Tack Erik. Även om slutsatsen är ett antagande var detta en vacker, intressant och illustrativ artbestämning.
            Tänk om man själv kunde göra sånt.

Mera sådant.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Mycket snyggt, jag kommer många gånger återkomma till detta proffsiga resonemang!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Erik,
                fantastiskt inlägg!! Gillar inte själv dessa fiskar alls, men inlägget är helt enkelt underbart!!

Hilsen,

/P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• RobinH
                  Användare
                  • August 2008
                  • 2150

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Att döma av bilderna så verkar det vara fyra hårda strålar i analfenan. Det utesluter Aequidens. Av de "äkta" Cichlasoma så finns arterna:
                  Cichlasoma amazonarum
                  Cichlasoma araguaiense
                  Cichlasoma bimaculatum
                  Cichlasoma boliviense
                  Cichlasoma dimerus
                  Cichlasoma orientale
                  Cichlasoma orinocense
                  Cichlasoma paranaense
                  Cichlasoma portalegrense
                  Cichlasoma pusillum
                  Cichlasoma taenia

Här finns en bestämningsnyckel till Cichlasoma.
                  Där framgår att även flera Cichlasoma har 3 hårda strålar i analfenan och alltså kan uteslutas. Då återstår:

Cichlasoma amazonarum
                  Cichlasoma bimaculatum
                  Cichlasoma orientale
                  Cichlasoma orinocense
                  Cichlasoma taenia

Fiskarna på bilden har tydliga prickar i stjärtfenan. Då går Cichlasoma santifranciscense och Cichlasoma orientale bort. Återstår fyra:

Cichlasoma amazonarum
                  Cichlasoma bimaculatum
                  Cichlasoma orinocense
                  Cichlasoma taenia

Hur mycket fjäll som finns på ryggfenan kan åtminstone inte jag avgöra utifrån bilderna. Därför är det svårt att utifrån nyckeln ta ställning till Cichlasoma amazonarum. Däremot i valet om prickmönstret på stjärtfenan är "excurved" eller "asymmetrical" skulle jag välja det senare. Cichlasoma orinocense går bort. Jag mätte kroppshöjd och skattad standardlängd direkt på skärmen med en linjal, dividerade och fick 50,3%. Bilden är tagen lite snett uppifrån, så egentligen skall det nog vara lite högre värde. Cichlasoma taenia går bort. Då återstår endast två:

Cichlasoma amazonarum
                  Cichlasoma bimaculatum

Sen är det lite svårare. Det är mycket svårare att artbestämma en bild på en levande fisk än en död fisk som man kan titta på i detalj. De flesta bilder på nätet är ofta felbestämda. På FishBase finns faktiskt bilder på typexemplar av bägge arterna men i det här fallet är dom inte till så mycket hjälp. Typen för Cichlasoma bimaculatum är mer än 250år gammal och ganska blek. Akvariebilden på FishBase av Cichlasoma bimaculatum är jag tveksam till om den är rättbestämd.

Men, akvariefisk från Surinam - Guyana är ovanlig i handeln. Majoriteten av akvariefisken från Sydamerika kommer från Amazonas, så jag anser att det är Cichlasoma amazonarum! Dessutom stämmer de bilderna på FishBase väldigt väl överens.
                  Håller med föregående.. Bästa förklaringen på länge
                  CA

Kommentar

• JockeB
                    Användare
                    • May 2004
                    • 2964

Jepp Erik, detta var mycket bra
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• salmberg
                      Användare
                      • October 2007
                      • 830

Ett stort tack för hjälpen Erik.
                      Har suttit vid datorn och letat bilder och beskrivningar i många timmar och inte blivit klokare. Efter din beskrivning och info kan jag äntligen sluta leta.

Ett stort tack för hjälpen och en kanon beskrivning.

Kommentar

• Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • May 2006
                        • 1816

Ursprungligen postat av Erik Åhlander

Ja tack för lektionen

Inte särskilt lätt att se skillnad på bimaculatum och amazonarum, men varifrån får du att bimaculatum enbart kommer från Surinam - Guyana?
                        Fishbase säger
                        "South America: Orinoco River basin, in the Caroni in River Venezuela; Guianas, from the Essequibo River to the Sinnamary River; Amazon River basin, in the upper Branco River basin." Bägge ska alltså finnas i Amazonas.

Vad tror du om bilderna på cichlidae.com är det rätt fiskar som visas?

Kommentar

• Erik Åhlander
                          Användare
                          • September 2006
                          • 796

Trevligt att min bestämning uppskattades.

Jag vet egentligen inte så mycket om Cichlasoma. Jag fick för mig att jag skulle testa om jag kunde artbestämma bilderna. Samtidigt skulle ingen tro mig om jag bara föreslog ett namn. Det verkade pedagogiskt att redovisa hur jag gjort.

Vad jag inte redovisade är att jag har ett visst hum om vilken information (och vilka bilder) man kan lita på - och vilka som lika gärna kan vara fel som rätt. Artbestämning är ofta knepigt! Jag redovisade inte heller första försöket när jag inte kom nån vart alls.

Bilderna på cichlidae.com är alldeles för små och lågupplösta för att jag skulle klara dem (eller fanns där bättre versioner som jag missade?)

När det gäller bimaculatums utbredning. Jag kontrollerade faktiskt inte. Jag visste sedan tidigare att typlokalen ligger i norra Surinam och att fiskar därifrån "brukar" ha en utbredning bara däromkring. Och jag hade ju nästan rätt. Övre rio Branco gränsar ju nästan till Guyana, och får väl ses som minst lika exklusivt som Surinam när det gäller akvarieexporter idag. Caroni, däremot, som ligger nära Orinocos mynning kan väl däremot tänkas generera akvariefisk lite oftare. Det finns en Guinacara där som lär förekomma i hobbyn (snabbgoogling).

Man kan ju också tänka sig att C. amazonarum egentligen är flera arter, men då blir det bara ännu svårare...
                          Senast redigerad av Erik Åhlander; 18 April 2010, 23:24. Anledning: fel namn

Kommentar

• Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • May 2006
                            • 1816

Om man blir betalande medlem på cichlidae.com, vilket jag inte heller är, så kan man säkert få en högupplöst bild. Min bedömning utifrån de lågupplösta bilderna är att Salmbergs fiskar liknar de som kallas bimaculatum. Om det är bimaculatum på cichildae.com bilden kan inte jag avgöra.

Kommentar

• Erik Åhlander
                              Användare
                              • September 2006
                              • 796

För att kunna skilja dem åt säkert behöver man alltså se hur mycket fjäll dom har på ryggfenan (titta i bestämningsnyckeln!).

Kommentar

Arbetssätt...