Corydoras geen stripe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Corydoras geen stripe?

    En av de absolut snyggaste corydoras enligt mig är de som har en
    glänsande grön färg. Frågan är är detta en art eller flera ?. Vanligen skrivs det
    Corydoras aeneus "Neon green stripe". Ibland har jag ´sett Corydoras melanotaenia green. Ja någon gång Corydoras spec "green stripe".
    Är det någon som kan reda ut detta?
    Senast redigerad av HåkanM; 16 April 2010, 00:53. Anledning: felstavning
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #2
    Det är en art men exakt vilken är mer förvirrat.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • September 2006
      • 796

      #3
      Rent formellt finns ju arter inte riktigt förrän de fått en beskrivning och ett vetenskapligt namn. Nu bryr sig ju inte naturen om att vi försöker inordna saker och ting på ett sätt som vi själva tycker är praktiskt och lätt att förstå. I vetenskapliga kretsar förs en ständig diskussion om vad arter är, om dom verkligen finns och hur man skall definiera dem. De fiskar som seglar omkring i akvarievärlden under olika varianter av namnet Corydoras aeneus är praktexempel på allt detta.

      Att Corydoras aeneus "Green stripe" (eller vad man nu vill kalla den) från Peru inte är samma art som Corydoras aeneus från typlokalen Trinidad och inte heller samma art som den bruna pansarmalen i akvarieböckerna som importerades från Uruguay och däromkring redan från början av 1930-talet är ganska klart. Problemet är att vi inte vet hur man skall se skillnad på dem. Konceptet att se ut som en liten pansarmal funkade väldigt bra ekologiskt (liten bepansrad kropp och tre vassa -troligen giftiga - spjut åt olika håll gör dem väl skyddade mot predation) och det är fiskar som inte vandrar långa sträckor (en förutsättning för att att det lätt bildas lokala arter). Därför finns det väldigt många arter (långt över hundra) som ser i stort sett likadana ut över hela Sydamerika. Men de flesta har ett arteget mönster med streck och pricker. En parallell finns bland cichliderna i släktet Crenicichla.

      Eftersom Corydoras är dagdjur så bryr sig dom själva åtminstone om hur dom ser ut. Det gör att många har ett färgmönster som vi människor kan utnyttja för att se skillnad på dem. Det är de arterna som av någon anledning INTE har det här fläckmönstret som vållar oss problem. Hos nattaktiva malar saknas som regel färgmönster och därför har vi inte lyckats upptäcka lika mycket arter där. Troligen hade det funnits mycket fler nattaktiva malarter beskrivna om människan vore en art som förlitade sig mer på luktsinnet än på synen. Troligen luktar dom nattaktiva malarna olika!

      Det som vi kan använda för att studera skillnader mellan helbruna Corydoras-arter är DNA-sekvenserna. Fast då har vi några andra problem istället. Hur skall vi kunna skilja på arterna utan att göra en DNA-analys. Dyrt och besvärligt när man står i akvariebutiken. Och hur gör vi med de vetenskapliga namn som redan finns. På de spritkonserverade fiskar på olika museer som representerar de olika namnen har nämligen DNAet gått sönder så pass att det med dagens analysmetoder är mycket svårt att lista ut vilket vetenskapligt namn som hör till vilken DNA-sekvens. Dessutom är de släktstudier som hittills gjorts på släktet ganska undermåliga. Det gör att om man inte ens har koll på de prickiga arterna som man kan se skillnad på med blotta ögat hur skall man då kunna studera släktskap på de helbruna arterna där man inte gör det. Det lysande gröna bandet försvinner nämligen när man konserverar fisken och den blir väldigt lik alla andra "C. aeneus".

      Det blir inte lättare av att ibland inte ens en del forskare ens är medvetna om att detta är ett problem. Jag roade mig med att söka på Google Scholar efter uppsatser med sökorden "Corydoras" och "phylogeny" publicerade efter 2007. Jag hittade ett antal studier där man beskriver tidig utveckling, kraniets utveckling, muskulaturen etc. hos just Corydoras aeneus. Studiematerialet verkar vara akvariefiskar som man inte ens vet från vilken del av Sydamerika dom kommer ifrån och alltså inte heller har en aning om till vilken av de här "verkliga" obeskrivna arterna de hör!

      För inte så många år sedan gjordes några DNA-studier som diskuterade släktena Corydoras, Scleromystax, Aspidoras, Brochis etc. Nu är det så att varje släktnamn definieras genom en art som representerar den (ungefär som partiledare representerar åsikterna inom ett parti), så kallade typarter. Jag är ingen malexpert men om jag har förstått det hela rätt så hade man missat flera av dessa typarter (bl a för att de inte alltid är så lätta att få tag på färska - helst levande - exemplar av arter som beskrevs för tvåhundra år sedan). Men när det gäller släktet Corydoras har tydligen de flesta arter sex skäggtömmar utom just typarten som lär ha åtta. Då kan det ju vara intressant att veta om typarten är närmast släkt med alla de arter som brukar räknas till Corydoras idag, eller möjligen med någon av typartena för de andra pansarmalssläktena. Och precis som i studierna som jag googlade fram alldeles nyss så kanske akvariefiskarna som man plockat DNA från kanske inte alls hör till de arter man påstår - inte i ett släkte med över 100 arter där de flesta är mycket lika varann och många återstår att upptäcka och beskrivna.

      Nej, svaret på din fråga är nog (åtminstone är det min gissning) att än kommer det dröja ett bra tag innan vi vet vad Green Stripe egentligen är för något och hur den förhåller sig släktskapsmässigt till andra Corydoras-arter, men att det är en egen obeskriven art kan vi nog vara ganska säkra på.

      Kommentar

      Arbetssätt...