Under mina år med ciklider så återvänder jag alltid med jämna mellanrum till mitt akvaristiska ursprung – mbunas från Malawisjön. Nu har jag fyllt ett av mina akvarier med ett gäng gamla favoriter; ett dussin M. auratus, 1+3 av M.joanjonsonae, 2+3 av L.trewavasae plus två standardarter jag personligen aldrig haft – ett dussin saulosi och fyra M. maingano. Jag har tänkt komplettera maingonogruppen med fler firrar vid tillfälle. Slutligen skall jag nog klämma i med någon snygg zebra, helst chilumba, när/om jag snubblar över någon prakthane. Akvariet det gäller är ett RENA med de besynnerliga måtten (ungefär) 200x70 (höjden) x 50 (bredden). Klurigt att inreda, men ett snyggt akvarium.
Nu över till min fundering. Jag har tidigare hållit mbunas på det klassiska sättet, dvs. massor av sten och ett överskott på honor. Nu skippar jag stenrösena och tänker hålla lika många hanar som honor av de aggressiva arterna. Inredningen består av röd slimline och en hel del jättevallisneri plus enstaka strödda stenar. Någon som har erfarenheter av detta och kan delge oss andra dem? Hur stora grupper har ni hållit av ex auratus för att det skall fungera?
Nu över till min fundering. Jag har tidigare hållit mbunas på det klassiska sättet, dvs. massor av sten och ett överskott på honor. Nu skippar jag stenrösena och tänker hålla lika många hanar som honor av de aggressiva arterna. Inredningen består av röd slimline och en hel del jättevallisneri plus enstaka strödda stenar. Någon som har erfarenheter av detta och kan delge oss andra dem? Hur stora grupper har ni hållit av ex auratus för att det skall fungera?
Kommentar