Festae?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

    Festae?

    Det står ett 900 liters kar här hemma nu och så snart jag får tid ska jag göra en rockad med mitt gamla 470 liters hörnakvarium och flytta över mina fiskar till det större karet. Jag har idag ett par stora påfåglar, ett par stora hantlar, ett par mindre guldsömmar och några till. (Ja, det behövs ett större kar alltså). Mina frågor är följande:
    1. Kan jag ha ett par Festae tillsamman med dessa fiskar i ett 900-liters?
    2. Var kan man få tag på Festae?


    //Kaj
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Det står ett 900 liters kar här hemma nu och så snart jag får tid ska jag göra en rockad med mitt gamla 470 liters hörnakvarium och flytta över mina fiskar till det större karet. Jag har idag ett par stora påfåglar, ett par stora hantlar, ett par mindre guldsömmar och några till. (Ja, det behövs ett större kar alltså). Mina frågor är följande:
    1. Kan jag ha ett par Festae tillsamman med dessa fiskar i ett 900-liters?
    2. Var kan man få tag på Festae?


    //Kaj
    Festaen är väldigt tuff, men kanske om du köper så små som möjligt, (bara så att dom inte kan blir mat till dom övriga så kan det kanske funka ett tag, men förr eller senare (ialla fall om dom parar ut o leker) så kommer Festaen att vara tuffare än dom andra.. Guldsömmen är ju rätt tuff den också, men Festaen är värre...
    Finns i och för sig en annan risk då, köper du små som blir hunsade hela tiden av dom andra, så är risken att dom inte växer på sig som dom ska, eller rent av tynar bort o blir sjuka.. Men inred med massor med gömställen där bara dom små kan gömma sig så kan det funka..
    Hör med din lokala handlare om han inte kan hitta på sina listor, brukar inte vara så svårt att få tag i.. Har du tur så kanske det är uropthalmus (en centralare) istället det verkar finnas sånna som säljs som Festae nu igen Dom är rätt lika varandra..
    Lycka till
    Senast redigerad av JockeB; 13 April 2010, 20:27.
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • August 2002
      • 8616

      #3
      Hej

      Jag har haft mina i ett 660 liters. Ja, det är i underkant, men det har fungerat i snart 6 år nu. De går tillsammans med ett par A. labiatus och fyra P. loisellei.
      Hannen väger lite på ett kilo.

      Hur har det då lyckats? Jag tror att en delförklaring är att jag håller dem svalt, rumstemperatur. Det verkar som om de blir snällare då.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • May 2004
        • 2964

        #4
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Hej

        Jag har haft mina i ett 660 liters. Ja, det är i underkant, men det har fungerat i snart 6 år nu. De går tillsammans med ett par A. labiatus och fyra P. loisellei.
        Hannen väger lite på ett kilo.

        Hur har det då lyckats? Jag tror att en delförklaring är att jag håller dem svalt, rumstemperatur. Det verkar som om de blir snällare då.
        Jaa det var ett bra förslag Mikael, svalare vatten = ingen lek = lugnare Festae
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Hej

          Jag har haft mina i ett 660 liters. Ja, det är i underkant, men det har fungerat i snart 6 år nu. De går tillsammans med ett par A. labiatus och fyra P. loisellei.
          Hannen väger lite på ett kilo.

          Hur har det då lyckats? Jag tror att en delförklaring är att jag håller dem svalt, rumstemperatur. Det verkar som om de blir snällare då.
          Har du haft lek, eller är det male only? Har du bilder på festaen som du kan dela med dig av?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • August 2002
            • 8616

            #6
            Det är en hanne och två honor. Ingen lek, lyckligtvis.

            I denna gamla tråd finns lite foton: http://www.ciklid.org/forum/showthre...t=amerikasoppa

            och här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61212
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

              #7
              Hur är då Jaguarcikliden i jämförelse med Festaen?
              Mvh
              Kaj

              Kommentar

              Arbetssätt...