Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Ursprungligen postat av StefanL
    Det diskuteras t o m lite hånfullt på en viss annan sajt av vissa individer att den största tråden på forumet numera handlar om hur man ska öka aktiviteten på forumet.
    Det där säger ju en del om den sajten i så fall. Det är klart vettigare att prata om hur man släcker elden (för att använda tidigare liknelse) än att prata om hur andra pratar om att släcka elden. :/
    Men jag håller med i övrigt angående att tråden nog har gjort sitt nu. Och frågan är ju om det är så mycket problem med aktiviteten här numera? Jag tycker det har hänt en hel del de senaste veckorna.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av FI
      Det där säger ju en del om den sajten i så fall. Det är klart vettigare att prata om hur man släcker elden (för att använda tidigare liknelse) än att prata om hur andra pratar om att släcka elden. :/
      Men jag håller med i övrigt angående att tråden nog har gjort sitt nu. Och frågan är ju om det är så mycket problem med aktiviteten här numera? Jag tycker det har hänt en hel del de senaste veckorna.
      Precis..och då har tråden gjort sitt syfte.

Sedan är det en del saker som sajtens admin behöver se över samt styrelsen och då är det bättre att låta dom få arbeta fram något nu så man inte fastnar i en lång diskussion som sedan rinner ut i sanden.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Det är väl bara bara bra att det finns en tråd där man kan få skriva av sig och där bra förslag blandas med totalt orealistiska och det är väl så det skall vara. Stoppar man denna diskussion i denna tråd så innebär det väl bara att en tråd med samma ämne startas igen och så rullar det hela på.

Om det pratas hånfullt om detta forum i andra forum kan man högaktningsfullt skita i - det säger ju mer om det forumet att de där inte har något annat att prata om än vad som händer på andra forum.

Så babbla på bara - förhoppningsvis kan några bra förslag poppa upp då och då i tråden och som styrelsen kan ha nytta av.

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Varför stänga en tråd som handlar om förbättringspotential för vårat kära NCS och dess forum.

Varför inte ha några öppna trådar som den här på första sidan som alltid är färska och dit även nya medlemmar har lätt att hitta, dom kanske har vettigare önskemål och förslag än vad vi gamla uvar har att komma med. Vill vi ha in nya medlemmar så måste vi få in och lyssna på deras önskemål i första hand.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Ojdå vilken överreaktion på önskemålet att flytta fokus på att skriva om ciklider istället...

Det är inget krav att stänga ned tråden så ta det lugnt nu.

Jag har skrivit tidigare i tråden att det är ypperligt tillfälle för medlemmar att komma till tals och för styrande att få feedback på vad som behövs göras.

Så chilla lite nu..det var inte illa menat..varken av mig eller c90368.

Kommentar

• c90368
              Användare
              • September 2007
              • 890

Låt mig vidareutveckla mitt förslag till att stänga tråden.

Som jag skrev i förra inlägget har jag följt tråden från dag ett och läst alla inlägg. Jag upplever det som att frågeställningar börja komma i "repris" i tråden, detta förmodligen beroende på att inte alla orkar/hinner läsa en sådan här lång tråd.

När jag skrev att möten utan agenda och tydliga mål för det mesta bara skapar nya problem, så syftade jag på att man kan bryta ut bra tankar och ideer från den här tråden och vid behov skapa nya trådar som är mer avgränsade i ämnet.
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

Kommentar

• Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 7334

Ursprungligen postat av c90368
                Låt mig vidareutveckla mitt förslag till att stänga tråden.

Som jag skrev i förra inlägget har jag följt tråden från dag ett och läst alla inlägg. Jag upplever det som att frågeställningar börja komma i "repris" i tråden, detta förmodligen beroende på att inte alla orkar/hinner läsa en sådan här lång tråd.

När jag skrev att möten utan agenda och tydliga mål för det mesta bara skapar nya problem, så syftade jag på att man kan bryta ut bra tankar och ideer från den här tråden och vid behov skapa nya trådar som är mer avgränsade i ämnet.
                Jag håller med dig till fullo.

Lås denna tråd och gör en summering som läggs i slutet av denna tråd, samt i början på en ny, där vidare diskussioner och fler förslag kan inkomma. Se till att korslänka trådarna, så att även historiken hittas från den nya.

Då blir det lättare att ge sig in i diskussionen på nytt, och man får per automatik en slags aktivitetslista där man från styrelsen kan planera åtgärder eller förkasta förslag.
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av c90368
                  Frågeställningar kommer alltid i repris - det finns ju också massvis med fisktrådar i detta forum (gäller även för andra forum) som kommer i repris hela tiden.

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Hej

Tack för alla fina idéer och konstruktiva förslag. Det blir bra för oss i styrelsen att jobba vidare med dem.

En sammanfattning och plan följer inom kort.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Ja nu har jag följt denna tråden från början, jag har även lite erfarenhet från ett annat forum ciklider.se.
                      Ciklider, se, har ett helt annat upplägg, det vill säga att dom tar hand om sina nya medlemmar på ett exemplariskt sett.
                      För det första, varför söker sig en ny ciklidintresserad användare till ett ciklidforum.
                      Jo, dom har köpt en balja med tillhörande fiskar, och det är ofta ciklider, slälvklart blir dom nyfikna på dessa monster som kallas ciklider.
                      Så därför blir ofta deras första fråga, jag har ett akvarium plus en massa fiskar som jag inte har en aning om.
                      Ja på ciklider.se, så kan denna nya ciklidentusiast lägga ut bilder utan att det kostar något, vilket denna ciklidintresserade inte kan göra på ciklid.se, ja valet bli enkelt för nybörjarciklidisten.
                      Hur många kan avgöra vilken ciklid det är på bara hur man skriver hur den ser ut.
                      En annan sak som jag har tryckt på i många trådar.
                      Varför ligger, rädda skogen, inte akvarierelaterade bilder, vargjakt plus vissa totalt ointressanta trådar som dessa miljötrådar på första sidan.
                      Nej, lägg dessa trådar på övrigt, det vill säga att dom ska inte ligga på första sidan , för att det är ju bara den inre klubben som tycker det är viktigt att diskuttera dessa trådar, och självklart ska dom få göra det.
                      Men det ska inte alltid komma upp en sådan tråd varje gång man går in på ciklid.se.
                      Har ingen funderat på varför Micke som är ansvarig för ciklider,se aldrig tar upp sådana trådar på sitt eget forum.Ja det är bara början jag har lite till att berätta om hur ni ska få tillbaka era medlemmar, ps nu är det 10 dagar som någon skrev om malawiciklider på VÅRAT forum, visst är det tänkvärt, för visst är det ciklider som vårat forum har som högsta prioritet eller!!!!!!
                      Senast redigerad av malawijanne; 23 August 2010, 20:10.

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av malawijanne
                        Varför ligger, rädda skogen, inte akvarierelaterade bilder, vargjakt plus vissa totalt ointressanta trådar som dessa miljötrådar på första sidan. Nej, lägg dessa trådar på övrigt, det vill säga att dom ska inte ligga på första sidan , för att det är ju bara den inre klubben som tycker det är viktigt att diskuttera dessa trådar, och självklart ska dom få göra det.
                        "Ett klick för skogen"-tråden har flyttats till Övrigt och visas inte längre på förstasidan.

Har ingen funderat på varför Micke som är ansvarig för ciklider,se aldrig tar upp sådana trådar på sitt eget forum.
                        På Ciklider.se har "Ett klick för skogen" istället en banner på förstasidan.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Ursprungligen postat av Micke
                          "Ett klick för skogen"-tråden har flyttats till Övrigt och visas inte längre på förstasidan.

På Ciklider.se har "Ett klick för skogen" istället en banner på förstasidan.
                          Jag vet det Micke, men det tog lång tid innan det blev så.Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Varför ligger, rädda skogen, inte akvarierelaterade bilder, vargjakt plus vissa totalt ointressanta trådar som dessa miljötrådar på första sidan.!
                            Smaken är som baken janne - dvs delad
                            Tycker att det skrivs alldeles för lite om miljöfrågor ur akvaristiska synvinkel på denna sida - hade det gjort det så tycker jag att sidan vore bra mycket intressantare

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Smaken är som baken janne - dvs delad
                              Tycker att det skrivs alldeles för lite om miljöfrågor ur akvaristiska synvinkel på denna sida - hade det gjort det så tycker jag att sidan vore bra mycket intressantare
                              Ja, nu fattar jag inte varför vi måste fixera på miljö.
                              Det viktigaste om man har en ciklidförening, det är väl att fixera vårat intresse för ciklider och fokusera på dom.Miljötrådarna kan vi lägga på andra forum
                              Kjell, svara nu inte att, det ena, det ska inte utesluta det andra.Janne

Kommentar

• perik9
                                Användare
                                • April 2002
                                • 161

Sitter här med en pärm med tidskriften Akvariet 1997
                                Och läser nummer 12 i slutet.
                                Det är med tungt hjärta jag tvingas meddela att tidskriften AKVARIET läggs ner efter 70 års utgivning.

Det är viktigt att ha ett bra forum, men bra mycket viktigare att ha en tidskrift, tar internet över helt och våran kära Cb går i graven så tror jag att vi tappar fruktansvärt mycket folk inom hobbyn.
                                Jag har prenumererat på flera utländska tidskrifter och tror att det är själva stöttepelaren i hobbyn.
                                Jag uppmanar till folk att skriva Artiklar( jag har lämnat in min första och varit väldigt dålig på det själv) Tex Ta med en Räkmix Artikel varje Cb varför är den bra och detta ger bra färg.
                                Nu skriver jag inget mer i denna tråd.

Jag går över till fisktrådarna.

Tack för mig
                                Perran

Kommentar

Arbetssätt...