Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av kaj.p
    '

Nä diskussällskapet nämns inte och det är väl där det är mest fart. Eller !!!
    Men handlar det inte om att lyfta hobbyn ??? Då får man släppa nich/nörd stämplen.
    Sorry, men jag tänkte mest på forumen och inte på organsiationen som sådan när jag använde ordet "tynande".
    Utifrån den målgrupp ni har så är ju inte heller ert forum på något sätt tynande så det var en dålig skrivning från min sida. Jag är ju själv faktiskt även betalande medlem i akvarieorgansiationer med eget forum som jag inte tog med på min lista. Inte heller dessa organsiationer är på något sätt tynande.

Så visst - diskussällskapet borde säkert ha varit med på min lista

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

En sak jag ofta tänker på är att det trots ciklid fokus på detta forum saknas en hel del artbilder och information. Det borde gå att skaka fram hyggliga bilder. Och i och med att ett antal arter har varierat utseende inom samma art så skulle en större mängd foton vara en trevlig utökning.

Jag har sett att vissa forum på andra delar av värdel refererar till artbeskrivningarna här och om vi gjorde som zoopet och to bort delar av funktionen och gör den bara tillgänglig för betalande medlemmar så skulle medlemsantalet öka. Kanske två nivåer på medlemmar, internet bara eller internet + tidning? stor anledning till att jag är medlem på zoopet är de riktigt bra artbeskrivningarna.

Lite statistik kring arterna vore ju också kulså det framgår vilka som är ovanliga osv om det går att få till. Sortering på detta tror jag många kan uppskatta.

Grunden för ett aktivt forum måste ju vara många medlemmar, vi kan inte tvinga befintliga medlemmar att skriva om de inte känner för det.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av DRE
        Kanske två nivåer på medlemmar, internet bara eller internet + tidning?
        Detta har Poecilia Scandinavia prövat, men det skall direkt sägas att deras tidning inte alla är av samma klass som CB. Att göra en tidning med den nivå som CB har så krävs det många medlemmar. Så om ditt förslag leder till att antalet medlemmar i gruppen "internet+tidningar" blir färre än de som är NCS-medlemmar idag så är risken stor att man inte alls kan ge ut något CB.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Jo det kan jag förstå och jag ser i alla fall fram emot nya CB.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Ursprungligen postat av DRE
            Jag har sett att vissa forum på andra delar av värdel refererar till artbeskrivningarna här och om vi gjorde som zoopet och to bort delar av funktionen och gör den bara tillgänglig för betalande medlemmar så skulle medlemsantalet öka.
            Att ta bort saker, oavsett vad, och tvinga folk att betala för att få tillgång till dem igen, är det absolut sämsta man kan göra. Det man ska göra är att lägga till saker.
            Då Zoopets betaltjänst lanserades så var allt material som redan fanns där gratis, men allt som lades till därefter fick man betala för. Helt okej egentligen. Man blev inte bestulen på något i alla fall. Men... att söka på arter på Zoopet idag, som icke-betalande, är ärligt talat en riktig plåga. Det finns inget mer störande än att söka på en art och sedan få reda på att man inte får tillgång till artbeskrivningen innan man betalar. Vad gör man? Betalar? Nä man blänger lite surt och googlar fram artbeskrivningen nånstans där den är gratis.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Jo i och för sig men i och med att det är så många beskrivningar som saknas så kan ju de nya som läggs in kopplas mot medlemskap. Alternativt de som en speciell insats görs för kopplas mot medlemskapet. Ibland tas bilder fråm medlemmar, men om vi tar itu med öppna arter och aktivt letar/fotar så kan de kanske kopplas.

///David

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Då blir det okej om man är med från början och betalar och fortsätter betala, men irriterande om man kommer som ny till sidan senare eller slutar betala och nån artbeskrivning här och där är låst. Det är bara störande.
                Vi vill väl fiskarnas bästa också, så varför låsa material som beskriver hur man ska sköta fiskarna? Jag tycker det är bättre att knyta betalningen till medlemssidor där man kan lagra sina bilder och sortera i album, bloggar, rabatter, Ciklidbladet, CB som PDF etc.
                Rent generellt tycker jag dock att det är svårt att motivera betalning för webbfunktioner då det finns andra som har liknande funktioner gratis. Men det kanske är ett måste, jag vet inte.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

I princip så tror jag nog att så länge som CB finns kvar så skall det vara fritt i forumet. Däremot om man tvingas lägga ner CB på grund av vikande medlemsunderlag så tror jag nog att man får tänka om lite när det gäller öppenheten på ciklid.org för att NCS skall förbli en förening.
                  Däremot bör det då i första hand bygga på att man inte får tillgång till de nya funktioner som då förhoppningsvis tillkommer på ciklid.org - inte att helt plötsligt stänga av en massa delar som tidigare varit öppna för alla

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Hej

Bra synpunkter i diskussionen. Själv tror jag att det avgörande, åtminstone i nuläget, för om en ny funktion görs för medlemmar eller för alla måste vara vilketdera tillför mera nya medlemmar.

Att begränsa en tidigare öppen funktion tror inte jag heller är en bra idé.
                    Senast redigerad av Mikael W; 22 August 2010, 18:16.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Kan hålla med om vad som sägs.

///David

Kommentar

• c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

Tänk om dessa 342 inlägg hade handlat om akvarier och fiskar istället...

Tänk om hälften av de som skrivit i tråden hade startat en egen tråd för att berätta något om akvarier eller fiskar istället...

Man kan inte administrera fram nya/fler medlemmar, det är vi/du som måste vara aktiva i forumet!

Att sitta och diskutera hur man bäst släcker elden medan huset brinner ner gör ingen nytta.

PS: Jag har läst tråden från dag ett och min åsikt är att den bör stängas nu.
                        Inte för att jag är motståndare mot någon form av demokrati, men precis som i yrkeslivet så är möten utan agenda och utan tydliga mål, bara ett sätt att skapa nya motsättningar och nya diskutioner i oändlighet.
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Ursprungligen postat av c90368
                          Tänk om dessa 342 inlägg hade handlat om akvarier och fiskar istället...

Tänk om hälften av de som skrivit i tråden hade startat en egen tråd för att berätta något om akvarier eller fiskar istället...

Man kan inte administrera fram nya/fler medlemmar, det är vi/du som måste vara aktiva i forumet!

Att sitta och diskutera hur man bäst släcker elden medan huset brinner ner gör ingen nytta.

Inte för att jag är motståndare mot någon form av demokrati, men precis som i yrkeslivet så är möten utan agenda och utan tydliga mål, bara ett sätt att skapa nya motsättningar och nya diskutioner i oändlighet.
                          Håller helt med dig.

Det diskuteras t o m lite hånfullt på en viss annan sajt av vissa individer att den största tråden på forumet numera handlar om hur man ska öka aktiviteten på forumet. Många bra idéer har luftats och det finns säkert mycket att bearbeta.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

[QUOTE=c90368;813720]

Att stänga denna tråd, vilka forums regler har har den brutit mot

lite hånfullt mot alla dessa, som engagerat sig

Det känns som att vi misslyckas att fylla på med nya aktiva forumsmedlemmar. Ja tror att det alltid finns ett tapp på diskusionsforum av detta slaget. Jag anser att p.g.a av att vi inte lyckas få nya anhängare aktiva här på forumet så är det med 100% säkerhet forumets död. Nu kommer jag inte till Ciklidstämman i
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Frågan är ju om det inte är dags att folk skriver om ciklider istället...jag tycker inte att det är hånfullt att stänga en tråd som gjort sitt syfte då många har fått komma till tals och mycket har lyfts fram som säkert kan bli bra för sajten.

Även om det är ett viktigt ämne och en intressant diskussion så ger det lite konstiga vibbar när den mest aktiva tråden handlar om att forumet håller på att rasa i popularitet och att ingen skriver här...

Jag vet inte..men det känns inte som en upplyftande reklam.

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Det var en bra länk!
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...