Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

Så sant som det är sagt... frågar man inget, får man inget svar!

Det är också viktigt för en smal hobby som denna med ett bra forum... och internet är svårslaget och visar sin styrka med att binda ihop folk utan att fysiska avstånd har betydelse. Att sedan träffas i verkligheten är svårslaget... men det ena utesluter inte det andra utan snarare stärker!
    - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

Har lagt en del tid på sistone på att läsa gamla trådar på forumet. Många trådar börjar man fördjupa sig i och just när det blir som mest spännande...så slutar tråden! T ex "nästa vecka skall jag hämta fiskarna" eller "då kör jag på den besättningen" och där slutar det. Dog fisken under inkoppningen är det också intressant, eller hur?

Jag skall bli trådbumpare - för jag vill veta!

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Ursprungligen postat av nicson
        Har lagt en del tid på sistone på att läsa gamla trådar på forumet. Många trådar börjar man fördjupa sig i och just när det blir som mest spännande...så slutar tråden! T ex "nästa vecka skall jag hämta fiskarna" eller "då kör jag på den besättningen" och där slutar det. Dog fisken under inkoppningen är det också intressant, eller hur?

Jag skall bli trådbumpare - för jag vill veta!
        Håller helt med förgående talare, jag brukar ibland "bumpa" gamla trådar
        ( som är "obesvarade") när jag tror att personer som kan/bör svara är inloggade, och ofta svarar dessa och tråden tar lite fart och blir bättre.
        Ibland ber folk om ursäkt för att der skriver i en gammal tråd men det är väl helt ok om tråden är lämmnad obesvarad. Nej jag vill uppmana alla nya/gamla läsare att hittar ni en gammal tråd som ej känns klar så skriv. Jag störs också av tex en lång tråd om att köpa fisk med bussgods som slutar med " nu har vi beställt" ja hur gick transporten ?, det mest intressanta lämmnas utan svar.
        Tex under sommaren startas många trådar som är väldigt intressanta men allför få "svarare" är då aktiva så de stannar ofta av efter några svar.
        Detta är ju ett forum och inte en renodlad chatt ( med detta menar jag att folk skriver i realtid och väntar på svar av någon som är inloggad ),
        Detta är väl ok det med men för mig är ett forum lite som brevschack, jag kan
        gärna kolla svar en vecka efter ett inlägg när det passar mig. Det är ju det som är styrkan med internet att man loggar in när man kan, om alla skall vara inloggade samtidigt så blir det ju svårare att lyckas.

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Visst är det bra att skriva i en "gammal" tråd. På det sättet återupplivas ju ämnet och informationen koncentreras på ett ställe.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• perik9
            Användare
            • April 2002
            • 161

Fler till forumet

Jag har inte läst alla kommentarer, men skriver detta ändå.
            Klistra trådar tex, Mitt recept på Räkmix, Mina erfarenheter av mediciner, sällskapsfisk, malar, m.m
            Regntidssimulation.Jag gillar diy men det finns mycket mer att skriva om där, jag själv är inte så aktiv här, men har iallafall skickat in min första artikel till cb.

Jag saknar Tidskriften Akvariet 12 nummer om året med allt från guppy till Tropheus.
            Det blir lite snävt med Ciklidbladet, alltså vi kan inte i evighet skriva om
            Tex hur man odlar Mbuna, urvals odla, m.m det finns nästan ett stopp snart.
            Jag har det första numret av Akvariet kom ut 1929 (ok det har förändrats en del sedan dess).
            Tyvärr så har Internet gjort så att det ej finns intresse av böcker.
            En Akvarie bok trycks inte upp i lika många ex som Henning Mankell.........därför kostar denna mer
            I en bok som trycks upp i ett visst antal så är det erfarna akvarister som skriver, hade det varit nötter så skulle en sådan bok aldrig komma ut.

Nu sitter vi i stället och läser om en "expert" som verkligen vet hur allt ska gå tillväga,
            Men är killen verkligen så duktig??

Vi har våran tidskrift
            Vi har Goc(Malförening)
            Jag tror det finns något kvar av Killi bladet
            Ev. fler

Varför inte slå ihop alla föreningar till en Tidning/en hemsida där vi har allt samlat. fler artiklar fler medlemmar och många fler på forumet, mycket mer aktivitet ???

Jag kanske är ute och seglar????????????

Tackar och bugar för att jag fick säga mitt
            Perran

Kommentar

• Norrland
              Användare
              • December 2009
              • 557

Forumet ar bra. Det finns en uppsjo av forum pa vebben men jag finner mig alltid tillbaka hit. Snabba enkla svar far man här.

Om man kunde posta biler och videos utan att vara medlam skulle naturligvis fler andvanda forumet. Logestiken bakom detta forbud har jag ingen kunskap om. Men posta bilder o videos gar bra pa andra forum.
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av perik9
                Jag har inte läst alla kommentarer, men skriver detta ändå.
                Klistra trådar tex, Mitt recept på Räkmix, Mina erfarenheter av mediciner, sällskapsfisk, malar, m.m
                Regntidssimulation.Jag gillar diy men det finns mycket mer att skriva om där, jag själv är inte så aktiv här, men har iallafall skickat in min första artikel till cb.

Jag saknar Tidskriften Akvariet 12 nummer om året med allt från guppy till Tropheus.
                Det blir lite snävt med Ciklidbladet, alltså vi kan inte i evighet skriva om
                Tex hur man odlar Mbuna, urvals odla, m.m det finns nästan ett stopp snart.
                Jag har det första numret av Akvariet kom ut 1929 (ok det har förändrats en del sedan dess).
                Tyvärr så har Internet gjort så att det ej finns intresse av böcker.
                En Akvarie bok trycks inte upp i lika många ex som Henning Mankell.........därför kostar denna mer
                I en bok som trycks upp i ett visst antal så är det erfarna akvarister som skriver, hade det varit nötter så skulle en sådan bok aldrig komma ut.

Nu sitter vi i stället och läser om en "expert" som verkligen vet hur allt ska gå tillväga,
                Men är killen verkligen så duktig??

Vi har våran tidskrift
                Vi har Goc(Malförening)
                Jag tror det finns något kvar av Killi bladet
                Ev. fler

Varför inte slå ihop alla föreningar till en Tidning/en hemsida där vi har allt samlat. fler artiklar fler medlemmar och många fler på forumet, mycket mer aktivitet ???

Jag kanske är ute och seglar????????????

Tackar och bugar för att jag fick säga mitt
                Håller med dig om mycket av det du säger men inte det om att slå ihop alla föreningar till en tidning/hemsida. Vad gäller en tidning så är det ju ett ideellt arbete som måste ligga bakom denna och t.ex. de som "ligger bakom" Ciklidbladet gör det ju just för att det är ciklider som är deras huvudsakliga intresseområde och det gör ju dessutom att de får jobba ihop med andra med samma intresse.
                Jag tror inte att de skulle tycka att det vore så kul att få lägga sin fritid på att jobba gratis med sådant som de inte är så intresserade av och då ihop med människor som inte ens har samma intresse. Så för att ta fram ett bra allmän akvarietidskrift så krävs det proffessionellt arbete och detta finns det inga pengar i - så tyvärr.

Vad gäller hemsidor så finns det ju redan en stor allmän akvariehemsida (Zoopet) där det ju faktiskt redan skrivs lika många ciklidinlägg som det görs här. Men jag tror inte alls på att akvariehobbyn skulle vinna på att lägga ner alla specialhemsidor och alla går över till Zoopet eller någon annan allmän akvariehemsida - det skulle helt enkelt inte funka. Jag tror att det bara är bra för hobbyn att det finns flera bra specialhemsidor som ciklid.org, ciklider.se, saltvattensguiden.se, plantswap.se, redbee.se (de hemsidor som är riktigt stora)

Kommentar

• perik9
                  Användare
                  • April 2002
                  • 161

Aktivitet på Forum

Ok Kjell

Men då har vi problemet kvar.

Jag vet inte men Kjell zoopet är ju din sida, och det blir ju en konkurrent om man kan kalla det så, till ciklid.se.

Jag tycker att andra än du ska få lov till att tycka.

Ciklidbladet gavs ut 12 gånger om året förut, och minskade sedan till 4 nr per år .
                  Jag vill inte att Ciklidbladet minskar ännu mer eller blir tunnare.Jag vet inte om upplagan ökar eller minskar. Minskar den så är det nog dags att tänka efter lite om vi ska vara så snäva eller om vi kan samarbeta med andra sällskap.

Likväl vill jag att forumet ska vara mer aktivt och det blir det, med fler trådar.
                  Jag vet inte om alla dessa finns kvar men dom flesta finns kvar

Colisa
                  Guardians of Catfish
                  Pocelia
                  Svenska guppysällskapet
                  Killi Sällskapet

Vi hade haft mycket att lära av varandra.

Detta var bara en tanke Kjell.

Alla andra tyck till mer
                  Perran

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av perik9
                    Jag vet inte men Kjell zoopet är ju din sida, och det blir ju en konkurrent om man kan kalla det så, till ciklid.se.
                    Nu tycker jag ju som sagt att det är bra med specialsidor som t.ex. ciklid.org och att dessa gynnar akvariehobbyn och inte skall läggas ner.

Jag tycker att andra än du ska få lov till att tycka
                    Vet inte vad du menar, skulle jag ha påstått detta - jag har absolut inget emot att så många som möjligt säger sin åsikt

Likväl vill jag att forumet ska vara mer aktivt och det blir det, med fler trådar.
                    Jag vet inte om alla dessa finns kvar men dom flesta finns kvar

Colisa
                    Guardians of Catfish
                    Pocelia
                    Svenska guppysällskapet
                    Killi Sällskapet
                    De flesta av de organsiationer du nämner har forum men för en tynande tillvaro. De stora forumen i Sverige namngav jag i min förra tråd

Kommentar

• Tom.Nordbeck
                      Användare
                      • June 2007
                      • 133

skulle säga att låta icke medlemmar, alltså användare också skulle få ladda upp sina bilder på sidan, istället för att behöva länka till olika sidor om man vill visa upp sin fisk. tror det hade kunnat bidra endel till forumet.
                      Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

De flesta av de organsiationer du nämner har forum men för en tynande tillvaro. De stora forumen i Sverige namngav jag i min förra tråd
                        '

Nä diskussällskapet nämns inte och det är väl där det är mest fart. Eller !!!
                        Men handlar det inte om att lyfta hobbyn ??? Då får man släppa nich/nörd stämplen.
                        Senast redigerad av kaj.p; 22 August 2010, 00:08.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• perik9
                          Användare
                          • April 2002
                          • 161

Ursäkta att jag inte tog upp discussällskapet
                          Vi måste utvecklas

Helt rätt, bra skrivet
                          Mvh
                          Perran
                          Perran

Kommentar

• perik9
                            Användare
                            • April 2002
                            • 161

Det finns en liten klick som man kan kalla det som tjänar pengar i längden på detta, och som inte vill förnya, vi är dock ett litet land(Norge o Fin medräknat) ok, Danmark har många som gillar denna hobby, men vi kan ändå inte jämföra oss med Tyskland och England och vissa andra länder. Vi kanske får falla till föga och acceptera om hobbyn dalar lite grann då och då .
                            Men vad vet jag?

Tack för ordet
                            Perran

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
                              skulle säga att låta icke medlemmar, alltså användare också skulle få ladda upp sina bilder på sidan, istället för att behöva länka till olika sidor om man vill visa upp sin fisk. tror det hade kunnat bidra endel till forumet.
                              Absolut, men jag tror man behöver lägga till nya funktioner för betalande medlemmar i så fall, som det är nu är det en del som blir betalande medlem för att slippa krånglet så fort man ska lägga upp bilder.

I övrigt angående att slå ihop flera förreningar så kan det slå fel. Precis som Kjell säger så finns ju redan Zoopet om man villl prata även om annat. Att starta en ny sådan sida finns det lite mening med, dessutom skulle det ta tid innan den kan mäta sig med Zoopet då den sidan har haft år på sig att få sjukt mycket material och medlemmar. MiniZoopet skulle det bli, förmodligen under många år. Men visst, då allt väl är på plats så skulle det säkert vara mer aktivitet här. Om nu inte de flesta redan har lämnat sidan för _riktiga_ Zoopet... :/

Risken är ju också att expertisen drar vidare till andra ställen. Jag tror ju som sagt att många har lämnat Ciklid.org just för att fokusera ännu mer, inte mindre. Även om många fortfarande skriver här så är de mer aktiva på specialform för afrikanska ciklider, discus, etc.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Engelholm Audio
                                Användare
                                • August 2009
                                • 366

Handlar diskussionen i stort om hur andra ska öka sin aktivitet, eller handlar det om hur jag kan öka min aktivitet (och vilka hinder jag ser för mig själv)?
                                Vänliga hälsningar, Pär!
                                CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                                Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

Arbetssätt...