Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Jag vill påpeka att styrelsen läser inläggen i denna tråd samt diskutterar förslagen, men att det är lite knepigare att alltid argumentera för våra egna åsikter här. Det gör vi inom styrelsen. Vi vill dessutom inte "bestämma" vad ni ska tycka.
    De som sitter i styrelsen är väl individer med egna åsikter i det som diskuteras och det kan självklart delta i diskussioner i denna och andra trådar. Bara för att man sitter i styrelsen har man väl inte munkavle.

Sedan är det självklart som så att styrelsen som sådan inte kan uttala sig i olika frågor utan att först ha diskuterat en fråga.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av kaj.p
      Jag upplever nog inte att intresset för diskus o SA ciklider blivit mindre, samtidigt som intresset för dessa ciklider alltid känt större på andra forum.
      Däremot känns det som intresset för sjöciklider minskat drastiskt och om då det varit kärnan i forumet så är ju tappet naturligt.
      Visst är det nog så att intresset för Rift Valley-ciklider har minskat inom hobbyn, medan intresset för SA nog snarare har ökat.

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Tror så med men inte i samma omfattning, och då utbudet är stort så hittar man klart sina favoritsidor där man känner sig mer hemma.
        jag kan t.ex inte komma på många namn som håller på med diskus eller SA dvärgciklider som är ettablerade här på detta forumet kanske max 5.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ser man aktiviteten runt Tanganyika och Malawi på andra forum så kan jag inte hålla med om att det handlar om någon jättestor minskning i intresset. Så upplever inte jag det...

Problemet som jag ser det är att forumet fortfarande inte funnit en modell att dels locka till sig unga, nya medlemmar samt problem att behålla dom kvar här.

Återigen..det är ingen som hittar hit som första val om man inte ser ciklid.org ens i sökningen på Google. Det är ett makalöst stort problem redan från start att hela sajten och föreningen i stort sett göms när internet handlar om att göra sig synlig och göra sig lättillgänglig. Jag kan inte nog understryka betydelsen av detta...

Får inte föreningen tummen ur och rättar till denna del så är det oerhört svårt för alla andra delar att fungera ordentligt.

Google träff:

Ciklider - 3:a i listningen av sajter.
          Akvarium - orkade inte leta.
          Akvariefiskar - orkade inte leta.
          Tropheus - 15:e plats med arten Mpulungu som dök upp.
          Röd Zebra - 6:e plats.

På sökordet "Ciklidforum" dök ciklid.org upp först...men det ordet är det ju knappast många nybörjare som söker på.

Så med andra ord så har forumet i sig självt valt att göra sig "smal" genom att endast synas för de som redan vet vad ciklid betyder. Akvarium och akvariefiskar funkar inte...så hur ska folk hitta hit som inte redan är inne i hobbyn? Och hur ska NCS och ciklid.org vara den sajt som folk ser först?

Jag vet inte..men för mig känns det som att man måste börja från rotnivå och rätta till dessa uppenbara saker innan man kan ge sig på det andra.
          Senast redigerad av StefanL; 08 August 2010, 13:47.

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

Det är iallfall den uppfattningen man får när man snackar med folk i hobbyn, man ställer om till andra fiskar eller minskar ner sin odling.
            men som sagt några siffror på att det är så finns väl inte.
            Sedan söker man på www.leta.se eller på eniros supersök så kommer NCS som etta så rikigt så illa är det inte.
            Ser sedan ciklidbladet som en mer potensiell "medlemsvärvare" än forumet.
            Att den blivit bredare gör inte saken sämre, snarare tvärtom det är ju inget överflöd av akvaristiska magasin så om man breddar den ytterligare kan man vinna nya grupper Sedan gäller det ju också att man lyckas nå ut till hobbyisterna med den.
            Håller sedan med om att det är bra stämning på forumet idag och att föryngringen är ett jätte problem.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

Ursprungligen postat av kaj.p
              Det är iallfall den uppfattningen man får när man snackar med folk i hobbyn, man ställer om till andra fiskar eller minskar ner sin odling.
              men som sagt några siffror på att det är så finns väl inte.
              Ja tycker alltid det har varit negativt snack om intresset för Malawi/Tanganyika, Typ som evighetstråden "det var bättre förr", Angående intresset för ciklid.se förlåt ciklid.org har ja inte nån aning om.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av StefanL
                Ser man aktiviteten runt Tanganyika och Malawi på andra forum så kan jag inte hålla med om att det handlar om någon jättestor minskning i intresset. Så upplever inte jag det...
                Min synpunkt av minskat intresse baserat för Rift valley.ciklider baserade sig bara på minskad försäljning och säljs det mindre så är det ju inte så konstigt att antalet människor som vill diskutera dessa fiskar också minskar. Huruvida intresset i andra forum har minskat vet jag inget om - vet inte ens om det har minskat här (det var ju inte mitt påstående).

Pratas det malawi idag (Tanganyika pratas det nästan inte alls om) så pratas det om nya avelsformer - det är främst där som intresset ligger hos "Svensson-akvaristen" idag. Men om nu inte de som skriver i detta forum är intresserade av dessa fiskar så är det väl inget att göra något åt - man kan ju inte tvinga folk att skriva om sånt man inte är intresserad av.

Sedan kan man väl säga att även om CB är en fantastiskt bra akvarietidning så är den riktigt dålig på att hänga med i trenderna - de senaste 4-5 åren har avelsformer bland malawi varit inne, de senaste 2 åren har nano varit inne. Finns det lite artiklar om detta i CB så skall man nog inte räkna med att man attraherar de nya inom hobbyn.

Problemet som jag ser det är att forumet fortfarande inte funnit en modell att dels locka till sig unga, nya medlemmar samt problem att behålla dom kvar här.
                Kan nog hålla med - men OM man vill få in dom så får man diskutera det som är trendigt just nu och, som sagt, är man inte intresserade av att diskutera det så är det ju inte så lätt.

Återigen..det är ingen som hittar hit som första val om man inte ser ciklid.org ens i sökningen på Google. Det är ett makalöst stort problem redan från start att hela sajten och föreningen i stort sett göms när internet handlar om att göra sig synlig och göra sig lättillgänglig. Jag kan inte nog understryka betydelsen av detta...
                Är det verkligen så viktigt - räcker det inte om man finns med på första sidan. Jag vet inte. Jag driver ju Zoopet och vi ligger nog inte heller så högt (även om vi i snitt verkar ligga lite högre än ciklid.org) och vi har aldrig lagt ner något jobb på att hamna högt (skiter faktiskt i vilket) och tror faktiskt inte heller att det har påverkat forumdletagandet där i någon högre grad.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Visst är det nog så att intresset för Rift Valley-ciklider har minskat inom hobbyn, medan intresset för SA nog snarare har ökat.
                  Jag tror inte detta är sanningen, jag tror att t. ex blocket som gjort annonsering billigt för gemene man har gjort att många ciklider säljs mellan privatpersoner. Även tillbehör hittar ju andra vägar än de gjorde på 80-talet. Själv tycker jag det verkar som malawi blivit mer av Svenssonfisk och därför skrivs det inte så mycket om dem längre. Jämför exempelvis med avelsformer av levandefödare som kanske har 50 % av marknaden men som det ändå inte skrivs så mycket om.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av endymion
                    Jag tror inte detta är sanningen, jag tror att t. ex blocket som gjort annonsering billigt för gemene man har gjort att många ciklider säljs mellan privatpersoner. Även tillbehör hittar ju andra vägar än de gjorde på 80-talet. Själv tycker jag det verkar som malawi blivit mer av Svenssonfisk och därför skrivs det inte så mycket om dem längre. Jämför exempelvis med avelsformer av levandefödare som kanske har 50 % av marknaden men som det ändå inte skrivs så mycket om.
                    Möjligen - min synpunkt baserades dock självklart inte på vad jag själv tycker utan på vad de grossister och affärer jag pratat med i Sverige och i utlandet.
                    Dessutom kan jag utgå lite ifrån min bokförsäljning. Tanganyika-böcker säljs inte alls medan i och för sig Malawi fortfarande rullar på (men på en nivå som är ca. 1/3 av hur det var för 2-3 år sedan. På varje "Malta-bok" säljs det säkert 10 nanoböcker.

Att blocket skulle ha tagit över försäljningen från affärer tror jag inte alls på. Trots allt så säljs säkert 90% fortfarande via affärerna.

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Är det verkligen så viktigt - räcker det inte om man finns med på första sidan. Jag vet inte. Jag driver ju Zoopet och vi ligger nog inte heller så högt (även om vi i snitt verkar ligga lite högre än ciklid.org) och vi har aldrig lagt ner något jobb på att hamna högt (skiter faktiskt i vilket) och tror faktiskt inte heller att det har påverkat forumdletagandet där i någon högre grad.
                      Ja Kjell..jag anser att det är ett av huvudmålen för alla sajter på internet som är nischade att man syns ordentligt inom den del av världen man håller till.

Jag tycker det är en stor brist att ciklid.org inte kommer fram som nummer ett eller två i sökningar på viktiga sökord som akvarium och akvariefiskar. Ska man väcka intresse för folk som är på väg in i hobbyn eller precis startat med hobbyn så är det ju vitalt att man säljer sin produkt. En företagare som missar det när internet och forum är det enda som visar föreningen/företaget utåt till potentiella besökare/kunder begår nästan självmord.

För NCS handlar det om att sälja en produkt...en hobby...en akvaristisk upplevelse. Får man inte fram det till folk hur ska de då veta det som de missar?

Jag är alldeles förbluffad över bristen på internetkunskap för det är sannerligen inget nytt fenomen. Lägg in bättre sökord för NCS, sajten och forumet så att man drar till sig en bredare publik. Skapa ett forum som är tillgängligt för ALLA och att man kan posta bilder trots att man inte är medlem i NCS. Förbehåll att NCS kan nyttja bilder eller text/artiklar till Ciklidbladet och vips så har man sett till att man fångar en del av de icke betalande medlemmarnas bidrag till sajten och hobbyn utan att de betalat pengar för att vara medlem i NCS.

Låt personer lägga upp videosnuttar på sajten för att visa sina ciklider och akvarium eller sina allehanda projekt. Gör denna del synlig för betalande NCS medlemmar istället för att begränsa forumet. Jag skulle direkt kasta upp allt jag har att dela med mig av om jag fick en egen avdelning här. Adressen kunde vara www.ciklid.org/stefanl och byggas samman med profildelen som finns nu för att ta exempel. Här kan man även koppla samman köp/sälj avdelningen med återkoppling till medlem. Man kan även koppla samman en uppfödarlista med medlemmar som önskar registrera sig som uppfödare av vissa arter och vips har man en fisk-/odlarförmedling kopplad tilll sajten.

Lägg upp sponsormöjligheter där man kan välja mellan att betala med kort, ringa från sin hemtelefon/mobil eller skicka sms.

Knyt ett lotteri till sponsringen där alla som sponsrat under året kan vinna olika saker som t ex medlemsskap i NCS för ett år...
                      Senast redigerad av StefanL; 08 August 2010, 15:50.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Jag tycker det är en stor brist att ciklid.org inte kommer fram som nummer ett eller två i sökningar på viktiga sökord som akvarium och akvariefiskar. Ska man väcka intresse för folk som är på väg in i hobbyn eller precis startat med hobbyn så är det ju vitalt att man säljer sin produkt. En företagare som missar det när internet och forum är det enda som visar föreningen/företaget utåt till potentiella besökare/kunder begår nästan självmord....
                        Har inget emot dina ideer (för denna del säkert förbättras) - men tror nog ändå att du överdriver. För om det nu är så himla viktigt så kommer säkert i sinom tid alla akvariehemsidor, grossister, internetaffärer, vanliga affärer etc. - med andra ord säkert hundratals med innehavare med internetsidor att lägga ner en massa jobb på att hela tiden se till att just de hamnar överst. Och så fort någon hamnar där så ser någon annan till att de hamnar där och så får man börja om. Med andra ord en himla massa energi läggs ner på att få besökarna att hitta just till deras sida.

Jag TROR dock att det vore bättre att lägga ner denna energi på att få beökarna att stanna kvar istället för att hela tiden få in nya.
                        Men jag vet inte.....

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Styrelsen anser att det Stefan tar upp med Google är en fullständig katastrof men vi är medvetna om problemet och jobbar på det. Tyvärr verkar det inte som om vi riktigt har kompetensen då effekterna varit små (vi hamnar numera etta på "ciklid" och trea på "ciklider" vilket vi inte gjorde innan). Har någon kunskap om hur man går till väga eller var man kan köpa en tjänst för att fixa det så hör gärna av er via PM.
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 08 August 2010, 16:16.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Låt personer lägga upp videosnuttar på sajten för att visa sina ciklider och akvarium eller sina allehanda projekt. Gör denna del synlig för betalande NCS medlemmar istället för att begränsa forumet.
                            Du har en hel del ideér och ovanstående finns ju i begränsad omfattning i avdelningen medlemmars akvarium.
                            Den avdelningen tycker jag inte så mycket om. Men om den uppdateras lite så att man kan lägga in fler bilder på samma kar samt filmer samt att andras akvarier är klickbara , så har man kommit ett bra stycke på väg.

Men sen är det ju fritt fram för alla att skriva om sina projekt i forumet både med bilder och film antingen direkt eller via länk.

Sen håller jag med Kjell, att det inte är livsvikigt att ligga på första plats på google eller liknande!
                            Bättre att vara stor och synas lite var stans än att vara stor och vara osynlig!
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ett par relevanta länkar
                              Google Search Central provides SEO resources to help you get your website on Google Search. Learn how to make your website more discoverable today.

The Google Search Essentials make up the core parts of what makes your web-based content (web pages, images, videos, or other publicly-available material that Google finds on the web) eligible to appear and perform well on Google Search.

Och så ett litet upprop. Vill någon hjälpa till? Det enklast är possitiv konstruktiv aktivitet på forumet, men specialkunskaper är alltid välkomna särskilt när det gäller Internet, dataser etc. Vi behöver även hjälp med artregistret och produktion av ciklidbladet (inte bara artiklar).
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Wilhelm, problemet är även att FEL sidor kommer högt i Google. Vi hade gärna sett att artregistret hamnade högt när man söker på palettciklid, inte en forumstråd. Det handlar ytterst om våra stadgar. Vi ska sprida information om ciklider och då ska man enkelt hitta den med Google.

Ps. jag tror vi ligger rätt "högt" på Altavista och liknande med en mer intuitiv indexering.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...