Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    Användare
    • April 2002
    • 382

Albin,

malbiten är ca 50% mindre än Ciklidbladet och kostnaderna ligger inte i storleken och antalet, kostnaden ligger i de initiala antalet för att täcka tryckplåtarna... all överproduktion är skitbillig.
    Ni har så många medlemmar att portokostnaden borde vara lägre, ni betalar inte per nummer och medlem som GOC utan ni kan betala per kg.

GOC har samma utrymme som NCS i stort sett när det gäller webhotel, licenser etc.

Christer,
    Jag är seriös, om Malbiten inte håller tidtabellen så har det inget med kostnaden att göra eller tryckeriet utan det ideella arbetet... Fungerar det så är kostnaderna inte mer än 1 fjärdedel utav Ciklidbladet och annonsintäkterna procentuellt mer än vad NCS inbringar.

Men jag kan ju skita i det för jag är ju inte ens medlem... så kör erat race så som ni är vana att göra det.

Mvh Janne

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av Janne E
      Albin,

malbiten är ca 50% mindre än Ciklidbladet och kostnaderna ligger inte i storleken och antalet, kostnaden ligger i de initiala antalet för att täcka tryckplåtarna... all överproduktion är skitbillig.
      Ni har så många medlemmar att portokostnaden borde vara lägre, ni betalar inte per nummer och medlem som GOC utan ni kan betala per kg.

GOC har samma utrymme som NCS i stort sett när det gäller webhotel, licenser etc.

Christer,
      Jag är seriös, om Malbiten inte håller tidtabellen så har det inget med kostnaden att göra eller tryckeriet utan det ideella arbetet... Fungerar det så är kostnaderna inte mer än 1 fjärdedel utav Ciklidbladet och annonsintäkterna procentuellt mer än vad NCS inbringar.

Men jag kan ju skita i det för jag är ju inte ens medlem... så kör erat race så som ni är vana att göra det.

Mvh Janne
      Tycker det är super att man kan se öppna ekonomiska diskussioner här och där man som du tar upp skillnader i kostnader. Det är ju ett ypperligt tillfälle för NCS att se över skillnader och vad som eventuellt kan göras.

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

Janne E, bli nu inte stött. Det är ju bra att Du påvisar möjligheter att spara. Självklart ska vi undersöka dem seriöst.

Vi diskuterade i höstas med (också) tryckeriet som gör Malbiten, och fick en kostnad som inte skiljer sig så mycket från våra nuvarande. Vet inte vad det beror på, kanske en dubbelt så stor tidskrift kostar 4 ggr mer? Låter osannolikt i mina öron, A4 borde ju vara det mest förmånliga tryckformatet. Har inte heller koll på om vi har samma papperskvalitet.
        Vi betalar per kg när vi postar minst 500 ex inom Sverige. Här har vi sparat mycket genom att gå ner i vikt (färre sidor, tunnare papper). På enskilda utskick samt på utländska betalar vi enligt tariff, här sparade vi också en hel del när vi kom under 250 gr per ex.
        (Magnus kan detta bättre än jag, jag har kanske inte alla detaljer rätt här.)

Du har helt rätt i att överproduktionen är billig, kan vi hitta sätt att sälja extranummer (i volym, inte bara 2-3 st.) vore det prima.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Janne

Lite OT i den här tråden, men kunde Du förmedla en försynt hälsning till GoCs styrelse, att vi framgent gärna kunde försöka undvika att hålla årsmötena samma helg. Jag tror att många av både våra och GoC:s medlemmar är intresserade av både ciklider och malar, och jag tror att det är i våra medlemmars intresse att styrelserna försöker ordna så att medlemmarna kan delta i evenemangen.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ciklidbladet:
            Produktion 200 000
            Porto 75 000
            Annonsintäkter 70 000
            Nettokostnad 205 000

Den är 4 gånger så dyr att producera än Malbiten, varför?
            Porto 18,75 per nummer och medlem (fast jag antar att frakt är inräknat från tryckeriet)
            Annonsintäkter, 10 helsides och 20 små annonser om utrymme finns kunde inbringa 120.000 kr per år... ni kanske är för "billiga"
            En större upplaga som inte enbart riktar sig till "ciklidister" skulle inbringa mer pengar i annonsintäkter då det är mycket mer intressant för sponsorer att nå en större målgrupp.Mvh Janne
            Frakten från tryckeriet i Tjeckien till Stockholm är inkluderad i produktionskostnaden (kostar bara ca. 1.500 per nummer). I produktionskostnaden är däremot även inkluderad layoutarbetet som har köpts in under många år samt momsen och dessutom är kalendern rejält dyr (nästan lika dyr som ett CB), dessutom har ju den svenska kronan under året som gått varit rejält svag.
            Enbart själva tryckkostnaden för det senaste Ciklidbladet kostade 2,02 EUR.

Att trycka färre exemplar eller några färre sidor kan spara lite, men ytterst minimalt. Att sluta med kalendern skulle ge lite mer. Att byta tryckeri skulle spara minimalt, men det grundläggande är att anledningen till att NCS inte går ihop är att medlemsantalet minskar. Utan fler medlemmar så försvinner CB oavsett vilka sparåtgärder som vidtas så att därför föra in diskussionen på detta istället på vad vi verkligen borde göra är ett villospår som inte kan leda till något positivt
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 April 2010, 09:30.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
              Janne

Lite OT i den här tråden, men kunde Du förmedla en försynt hälsning till GoCs styrelse, att vi framgent gärna kunde försöka undvika att hålla årsmötena samma helg. Jag tror att många av både våra och GoC:s medlemmar är intresserade av både ciklider och malar, och jag tror att det är i våra medlemmars intresse att styrelserna försöker ordna så att medlemmarna kan delta i evenemangen.
              Kollisionen är kass - men det kommer ändå att komma minimalt med folk till GOCs årsmöte så om det blir få som kommer till Linköping så beror det definitivt inte på GOCs årsmöte.
              Det beror istället helt enkelt på att stämman inte är intressant nog, kostar för mycket, tar för mycket tid etc eller vad det nu kan vara.
              I så fall tar tar snarare i så fall CA-träffen (som har gjorts reklam för här på ciklid.se) att folk inte kommer till stämman.

Dock om det kommer folk till stämman eller inte - det hänger till 99% på stämman självt och inte på andra arrangemang
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 April 2010, 13:02.

Kommentar

• Janne E
                Användare
                • April 2002
                • 382

Du har helt rätt i att överproduktionen är billig, kan vi hitta sätt att sälja extranummer (i volym, inte bara 2-3 st.) vore det prima.
                Om man kunde sälja lösnummer i akvariebutikerna vore det bra kanske men då klassas den inte längre som föreningstidskrift utan behandlas som alla andra tidningar, fungerar så länge ingen säger något eller också får man göra den så lönsam att man kan betala reklamskatt och eventuellt andra skatter.

Som Kjell påtalade lär det inte bli många på GOC's årsmöte och jag har redan "påtalat" att det inte var så smart.

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Enbart själva tryckkostnaden för det senaste Ciklidbladet kostade 2,02 EUR.
                Det är ett mycket bra pris ca 19.60 per tidning och om ni är ca 1000 medlemmar ~20.000 kr per nr eller 80.000 kr per år + 6000 kr i frakt/år. Det kanske finns andra ställen att spara pengar på om man nu behöver det, jag tror däremot att ni kan öka sponsorintäkterna via annonserna i Ciklidbladet till en bra bit över 100.000 kr... sedan är det väl en fråga om hur mycket annonser man vill ha eller utrymmed de får ta i tidningen.

Kjell har helt rätt i att medlemsantalen kommer fortsätta att minska och jag tror att det är svårt vända kurvan uppåt då hela hobbyn är under förändring.

Mvh Janne

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8621

Kjell har helt rätt i att medlemsantalen kommer fortsätta att minska och jag tror att det är svårt vända kurvan uppåt då hela hobbyn är under förändring.Mvh Janne
                  Det tror jag inte alls på. Medlemsantalet steg (lite men dock) under 2009 jämfört med 2008. Vad vi ska jobba för är tron på att vi kan gå över 1000 medlemmar inom snar framtid (= 2010 eller 2011). Därefter ska vi ställa målet vid 2000 medlemmar, bl.a. genom att attrahera fler medlemmar i de övriga nordiska länderna, och genom att få med fler kvinnor. (T.ex. här i Finland är kvinnorna på frammarsch, med bl.a. majoritet i styrelsen för finska ciklidföreningen.)

Tror vi att medlemsantalet kommer att fortsätta att sjunka är slutsatserna att 1) lägga ner CB, och därefter 2) lägga ner NCS. Som sagt, det tror inte jag på.

2009 gjorde vi en sparversion av kalendern, tror att den kostade oss ca 5000 kr netto. Att formatet dessutom fick positiv kritik var uppmuntrande.

En annan sak vi måste vara öppna för är diskussionen om läsplattan. Det kan gott vara att det är våra generationer (Kjells och min) som värderar en papperstidning, och att de som lär sig läsa imorgon aldrig kommer att hålla i ett papper. Vi får inte negligera de möjligheter framtiden kan föra med sig.

En tredje sak är att vi får ta en grundlig funderare på hur Ciklidstämman ska se ut i framtiden. Både pris och innehåll. Jag kan tänka mig att gå vidare i den riktning förra årets stämma var inne och snusade på, dvs. olika aktiviteter, workshops, utställning, och bara något föredrag.

Sedan funderar jag lite på våra varumärken. Startar en egen tråd för de funderingarna.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Därefter ska vi ställa målet vid 2000 medlemmar, bl.a. genom att attrahera fler medlemmar i de övriga nordiska länderna, och genom att få med fler kvinnor. (T.ex. här i Finland är kvinnorna på frammarsch, med bl.a. majoritet i styrelsen för finska ciklidföreningen.).
                    Jamen varför då idag ha en filosofi i NCS som går tvärtemot det. Förr var det riktigt dåligt med kvinnor på ciklidstämmorna, idag är det uruselt.

Kollade könet på de 60 personer som skrivit flest inlägg i forumet här - av dessa var 0 kvinnor (kan kanske ha missat någon) - dvs 0%. På ciklider.se var 4 av 60 (dvs ca. 6,5%) vilket också är rätt kass. På Zoopet så var 14 av de 60 kvinnor (ca. 23%) vilket kan anses vara acceptabelt om än inte riktigt bra.

Så antingen måste det vara cikliderna i sig som inte intresserar kvinnor, men det motsägs ju i så fall av det du skriver om Finland och om det inte är det så måste det i så fall vara forumen och deltagarna i sig som gör speciellt detta forum ointressant för kvinnor.

Sedan finns det på Zoopet en Bloggavdelning och av de 30 som där har skrivit flest bloggar så är 23 st kvinnor (dvs ca. 76%). Värt att tänka på om man vill ha in fler kvinnor.

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8621

Inte har vi (medvetet) en filosofi som går tvärt emot det. Men vi behöver jobba än mer för det.

En sak vi måste fundera på är om vi kan vara öppna för att inte översätta danska och norska artiklar.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Inte har vi (medvetet) en filosofi som går tvärt emot det.
                        Det hävdar jag absolut är fallet - om den är medveten eller inte det vet jag däremot inte.
                        Detta kan vi ta en annan gång - för om jag drar upp det här så kommer tråden totalt att spåra ur eftersom det kommer att trampa på många ömma tår

Kommentar

• Janne E
                          Användare
                          • April 2002
                          • 382

Det tror jag inte alls på. Medlemsantalet steg (lite men dock) under 2009 jämfört med 2008. Vad vi ska jobba för är tron på att vi kan gå över 1000 medlemmar inom snar framtid (= 2010 eller 2011). Därefter ska vi ställa målet vid 2000 medlemmar, bl.a. genom att attrahera fler medlemmar i de övriga nordiska länderna, och genom att få med fler kvinnor. (T.ex. här i Finland är kvinnorna på frammarsch, med bl.a. majoritet i styrelsen för finska ciklidföreningen.)
                          Jag menade inte bara NCS utan generellt så sjunker antal medlemmar i ideella organisationer, hobbyn i sig är inte lika nischad eller rotad hos lika många individer som tidigare och att bli medlem i en förening är inte lika lockande idag i vårt informations samhälle där allt i princip är fritt/gratis.

Man kan ju i alla fall inte påstå att fler människor blir mer och mer intresserade utav akvarieföreningar, man får hämta in dem som finns i begränsat antal... och det finns säkert 2000 intresserade människor.

Tror vi att medlemsantalet kommer att fortsätta att sjunka är slutsatserna att 1) lägga ner CB, och därefter 2) lägga ner NCS. Som sagt, det tror inte jag på.
                          Vision kan man ha även under dåliga tider, anpassa kostymen till rådande förhållanden och samtidigt hänga med i utvecklingen för att fånga upp dem som ligger före oss i tiden och inte fokusera så mycket på dem som ligger i samma nivå.

Mvh Janne

Kommentar

• JockeB
                            Användare
                            • May 2004
                            • 2964

Kollisionen är kass - men det kommer ändå att komma minimalt med folk till GOCs årsmöte så om det blir få som kommer till Linköping så beror det definitivt inte på GOCs årsmöte.
                            Det beror istället helt enkelt på att stämman inte är intressant nog, kostar för mycket, tar för mycket tid etc eller vad det nu kan vara.
                            I så fall tar tar snarare i så fall CA-träffen (som har gjorts reklam för här på ciklid.se) att folk inte kommer till stämman.

Dock om det kommer folk till stämman eller inte - det hänger till 99% på stämman självt och inte på andra arrangemang
                            En liten undran bara, vad är det som säger att bara för att man går på CA-Träffen så går man inte på stämman?? Detta är 2 heelt skillda saker (vi pratar 9-15 pers)! Och på 2 olika helger dessutom.. CA-Träffen är ju nått som vi som har CA som intresse har ordnat för oss själva, för att detta är en såååå liten del av ciklidintresset i stort, Var väl nån SA-träff förra året om jag inte minns fel Så jag kan absolut inte förstå hur du kan tro att detta kan "ta" folk från stämman?? Jag går gärna på stämman som nu när det ska bli föreläsning om CA Sen skrev jag då vi hade den första CA-träffen att om detta strider mot några forums regler så ta bort det, men det hände inte så jag antog att det var ok.. NCS är väl i första hand en förening som ska främja ciklidhobbyn, och det anser jag i allra högsta grad att den/vi ( som träffas 1 ggn per år på CA-träffen gör!).. Vi har dessutom träffats pga detta eminenta forum Det tackar i alla fall jag för
                            Senast redigerad av JockeB; 18 April 2010, 18:51.
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av Beast
                              En liten undran bara, vad är det som säger att bara för att man går på CA-Träffen så går man inte på stämman?? Detta är 2 heelt skillda saker (vi pratar 9-15 pers)! Och på 2 olika helger dessutom.. CA-Träffen är ju nått som vi som har CA som intresse har ordnat för oss själva, för att detta är en såååå liten del av ciklidintresset i stort, Var väl nån SA-träff förra året om jag inte minns fel Så jag kan absolut inte förstå hur du kan tro att detta kan "ta" folk från stämman?? Jag går gärna på stämman som nu när det ska bli föreläsning om CA Sen skrev jag då vi hade den första CA-träffen att om detta strider mot några forums regler så ta bort det, men det hände inte så jag antog att det var ok.. NCS är väl i första hand en förening som ska främja ciklidhobbyn, och det anser jag i allra högsta grad att den/vi ( som träffas 1 ggn per år på CA-träffen gör!).. Vi har dessutom träffats pga detta eminenta forum Det tackar i alla fall jag för
                              Tänkte på CA-träffen i samband med att jag träffade en akvarist idag som personligen hade pratat med 2 personer som hade sagt att det hade valt denna träff istället för Ciklidstämman. OM det är fler eller färre än dessa 2 spelar dock ingen roll för mitt resonemang för jag skrev ju faktiskt
                              .

Jag skrev enbart detta inlägg beroende pga att Mikael kritiserade kollisionen med GOCs årsmöte som ju ändå bara kommer att samla de närmast sörjande och definitivt inte drar folk från Ciklidstämman. Och även om det nu försvinner några enstaka från stämman pga CA-träffen så är det försumbart och kommer inte att märkas.
                              Dock om det kommer få som är intresserade av CA på ciklidstämman så kan det ju i sin förlängning leda till att man avstår från sådana föredragshållare i framtiden och det vore tråkigt.

Vi ses på Ciklidstämman och lycka til med er träff

Kommentar

• JockeB
                                Användare
                                • May 2004
                                • 2964

Tänkte på CA-träffen i samband med att jag träffade en akvarist idag som personligen hade pratat med 2 personer som hade sagt att det hade valt denna träff istället för Ciklidstämman. OM det är fler eller färre än dessa 2 spelar dock ingen roll för mitt resonemang för jag skrev ju faktiskt
                                .

Jag skrev enbart detta inlägg beroende pga att Mikael kritiserade kollisionen med GOCs årsmöte som ju ändå bara kommer att samla de närmast sörjande och definitivt inte drar folk från Ciklidstämman. Och även om det nu försvinner några enstaka från stämman pga CA-träffen så är det försumbart och kommer inte att märkas.
                                Dock om det kommer få som är intresserade av CA på ciklidstämman så kan det ju i sin förlängning leda till att man avstår från sådana föredragshållare i framtiden och det vore tråkigt.

Vi ses på Ciklidstämman och lycka til med er träff

Ahh då förstår jag, MEN jag tror faktiskt inte dessa 2 hade gått på stämman i alla fall, hmm tror inte nån som kommer hit har varit på stämman!? Denna lilla träff är ju mera som en liten träff med en akvarieförening, inte alls som stämman, vi träffas 1 kväll (1ggn per år, och detta är troligtvis sissta dessutom), och dom flesta åker hem samma kväll, fåtalet ca 5-6st som har åkt 50 mil eller så, sover 1 natt o åker hem förmiddan därpå.. Men som sagt, jag går gärna på stämman när det är föreläsning om CA

Jepp vi ses där och tackar
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

Arbetssätt...