Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Denna diskussion brukar alltid hetta till och jag hör till en som har en något av en ytterlighetsuppfattning.

Min personliga åsikt är och har alltid varit att medlemsavgifter ska fokusera på sådant som är en kostnad. Exempel är Ciklidbladet, verksamhet mot butiker, donationer och stipendier etc. När vi t ex lägger ut artiklar på nätet genererar detta ingen kostnad och bör vara fritt. Förr betalade vi en hel del för serverplats och då genererade bilderna en kostnad. Nu är servrarna gigantiska och min uppfattning är att kostnaden bilder i forumet genererar rimligen är försumbar och att de därför ska vara gratis. Min uppfattning är självklart endast en av de som sitter i styrelsen på ett styrelsemöte, och en av medlemmarna på ett årsmöte.

Jag brukar ta upp ett exempel: På SJs tåg var DN gratis i första klass men såldes inte i butiken! Om detta var för att ge första klass ett mervärde i form av tillgång till DN så var det fullständigt vansinne. (Numera säljer de DN på tåget)
    Mycket kloka ord och sunt förnuft. Bra skrivet Ola och jag håller med till 100%.

Nu var jag med på den tiden då det skulle utformas regler rörande allt som hade med forumet att göra och på den tiden var det aktuellt att styra upp det för att internetklimatet var nytt och annorlunda. Allt utvecklas och man tar lärdom under tidens gång så visst ligger det i tiden att släppa på spärrar rörande foton etc för att få enklare flöde på forumet.

Jag tycker dock att det är väldigt lätt för en del att hojta "gratis till alla" och totalt skita i föreningens övriga kostnader som t ex Ciklidbladet m m. Det känns ibland som en del vill dra nytta av det som är gratis (så är det alltid vart man än går i samhället så det är inget nytt) och ibland surfa på andras välvilja att ge bidrag för att hålla igång saker.

Det har tidigare varit upp till diskussion om att eventuellt lägga till en funktion där medlemmar kan välja att sponsra sajten/forumet med en mindre penning än t ex årsavgiften för medlemsskap i NCS och jag tycker att det fortfarande känns aktuellt. På många andra sajter dyker det upp ikoner som man kan klicka på för att ge sitt bidrag och jag tycker det är en bra valmöjlighet.

Kommentar

• c90368
      Användare
      • September 2007
      • 890

Ja hrmm, inget konstruktivt inlägg i debatten men:

Jag tycker att Ola har bra inlägg och att vi ska ta till oss av vad han skriver.
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Jag får både tidningar i pdf och i papper och pdf-en konkurrerar inte alls! Först när bra läsplattor dyker upp är detta aktuellt. Jag prenumererade på TFH i elektroniskt format och jag kollade bara igenom de första numren sedan tröttnade jag. Det går helt enkelt inte läsa dem i soffan eller i sängen.
        Samma här - förnyade inte heller den prenumerationennär den gick ut även om det handlade om en spottstyver.

(En annan tidig aspekt var upphovsrätten - folk snodde bilder och la upp för att visa vilka fiskar de hade eller vilka bra fotografer de var. Detta är numera så ovanligt att det känns som om jag kanske minns fel! Alla kan fota sin fisk hjälpligt med sin mobil)
        Är det verkligen så, handlar det inte snarare om att vi nu blivit så vana vid bildstölder att man inte reagerar längre

Kommentar

• Ola Sjödin
          Användare
          • August 2003
          • 514

Är det inte en risk att en tråd med detta namn skapar en nederlagskänsla? En självuppfyllande profetia?

Jag har detta forum som min absoluta favorit men dessvärre är jag en som läser betydligt mer än vad jag skriver. Jag får helt enkelt skärpa till mig och bidra lite mer. Jag är en föreningsmänniska och då gillar jag givetvis detta forum mer än konkurrenterna.

Sedan är det nog så att våra vanor numera är att vi gärna byter med jämna mellanrum oavsett vad det gäller. Ett nytt frächt forum känns mer lockande än ett som man har sett i samma form under en herrans många år. Man får sätta "igenkännande och trygghet" mot "nytt och spännande utseende". Kanke kan en ny förpackning med lite annorlunda färgsättning vara så enkelt att det kan fungera?

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

En mer berättigad fråga är kanske om Ciklidbladet sjunger på sista versen? Jag vill minnas av diskussionerna från det förra årsmötet att smärtgränsen för att producera CB gick vid 1000 medlemmar. 2010 är det budgeterat för 950 medlemmar, med bantade kostnader ser det ut att kunna gå runt ändå med ett litet överskott.

Sedan toppåret för några år sedan har NCS tappat 400 medlemmar. Beror detta på att intresset för en papperstidning minskat, eller finns det andra orsaker? För mig personligen är CB viktig del av medlemskapet. Men med tanke på att den står för ca 80% av föreningens utgifter kanske det kan vara värt att omvädera om nu intresset verkar minska? Kanske är det bättre att kunna sätta in alla resurser på en riktigt bra hemsida? Utan CB och med en lägre medlemsavgift och förbättrad hemsida kanske medlemstrenden skulle kunna vända uppåt? Eller är en kompromiss lösningen?

Det finns givetvis inga enkla lösningar. Det enda vi kan vara säkra på att den dagen kommer då det inte längre går att producera en medlemstidning i pappersform (även om tanken är svår att ta till sig för en gammal redaktör). Hur förberder man sig bäst på den dagen?
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Leopoldi
              Användare
              • February 2004
              • 1082

Ursprungligen postat av Micke
              En mer berättigad fråga är kanske om Ciklidbladet sjunger på sista versen? Jag vill minnas av diskussionerna från det förra årsmötet att smärtgränsen för att producera CB gick vid 1000 medlemmar. 2010 är det budgeterat för 950 medlemmar, med bantade kostnader ser det ut att kunna gå runt ändå med ett litet överskott.

Sedan toppåret för några år sedan har NCS tappat 400 medlemmar. Beror detta på att intresset för en papperstidning minskat, eller finns det andra orsaker? För mig personligen är CB viktig del av medlemskapet. Men med tanke på att den står för ca 80% av föreningens utgifter kanske det kan vara värt att omvädera om nu intresset verkar minska? Kanske är det bättre att kunna sätta in alla resurser på en riktigt bra hemsida? Utan CB och med en lägre medlemsavgift och förbättrad hemsida kanske medlemstrenden skulle kunna vända uppåt? Eller är en kompromiss lösningen?

Det finns givetvis inga enkla lösningar. Det enda vi kan vara säkra på att den dagen kommer då det inte längre går att producera en medlemstidning i pappersform (även om tanken är svår att ta till sig för en gammal redaktör). Hur förberder man sig bäst på den dagen?
              Det var ju precis detta jag skrev några sidor tillbaka i denna tråd. Inget roligt beslut med kanske nödvändigt för att vända trenden.

Hemsidan är skyltfönstret som det ser ut nu, och den är inte särskilt lockande.

Enkelhet att bli medlem, dvs några knapptryckningar. Kanske betala med sitt visa kort hemma i soffan?

Ev pdf ciklidblad.
              Flera stipendier....
              Bättre stämmor....
              Bättre hemsida....
              Bättre forum....

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Jag blir förvånad över att Ciklidbladet tar 80% av föreningens kostnader i anspråk och att "break even" för föreningens utgifter vilar på 1000 betalande medlemmar. Inte förvånad över att Ciklidbladet kostar att tillverka utan mer för att föreningens inkomster verkar ytterst begränsade till medlemsavgifterna.

Finns det inga föreningsbidrag att ansöka om? Hela konceptet med Nordiska Ciklidsällskapet och föreningens arbete med att skapa intresse runt ciklider borde kunna generera några bidragskronor. Nu spånar jag bara men har någon kollat upp det här eller är det för tidsödande att ta steget?

Jag tycker att Ciklidbladet borde "försvaras" och tycker inte att det är en oönskad dinosaur, men är helt öppen till att prova pdf tanken om den kan utarbetas på ett sätt så att den får en bra presentation och blir lättillgänglig för medlemmar via sajten.

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                  Är det inte en risk att en tråd med detta namn skapar en nederlagskänsla? En självuppfyllande profetia?
                  Jag tror att det är precis tvärt om

jag anser att om vi inte diskuterar (o lockar folk till diskusion) forumets framtid så har vi mycke mindre möjlighet att möta framtiden.

Sen kanske tråden som mycke riktigt nån påpekat skulle hetat "hur utvecklar vi forumet" men ja hade väl inte alla hästarna i stallet när ja började

Över 50 personer har skrivit över 200 inlägg i tråden tycker jag visar att vi har stora möjligheter här på forumet.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Papperstidning?
                    Även jag tror att en papperstidning i längden inte kommer att ha någon framtid.

PDF-tidning?
                    Tror inte heller att en PDF-tidning kommer att ha det. Hur många svenskar nappade t.ex. på en årsprenumeration på TFH för 10 kr. Hur många svenskar har prenumererat på ciklidtidningen "Eggspots" http://www.ciklid.org/forum/showthre...light=eggspots - också det för en spottstyver i kostnad.
                    Dessutom måste man ju var medveten om att många av de som idag skänker material (artiklar och foton) till CB inte kommer att göra detta till en webbtidning, samt att det är ungefär lika mycket jobb med att göra en webbtidning som med att göra en papperstidning.

Medlemsras utan CB?
                    men självklart är det mycket möjligt att NCS ändå av ekonomiska skäl måste lägga ner CB, men vad leder det till.
                    Skillnaden mellan antalet medlemmar i GOC om de har "Malbiten" eller inte verkar vara ca. 90 resp. 430 så risken är nog uppenbar att antalet medlemmar i NCS kommer att rasa om Ciklidbladet försvinner - även om nu medlemsavgiften då sänks

Sponsorstöd
                    En del har föreslagit att NCS skall köra något liknande som andra sajter kör - dvs en typ av sponsorstöd, men hur mycket pengar ger det. Saltvattensguiden är som sajt större än ciklid.se och har under en väldigt lång tid lobbat för att folk skall betala in en 100-lapp som stöd och enligt de senaste uppgifterna har de 80 betalande medlemmar - vilket ger 8.000 kr/år. Så man kan nog räkna med ett enormt ras på intäktssidan om CB försvinner.

Ekonomin - intäkter
                    Hur ser då NCS ekonomi ut idag exkl. medlemsavgifterna.
                    Som StefanL skriver så är det magert.
                    Under året Bannersförsäljningen gett ca. 6.000 kr, medlemsprylförsäljningen ca. 12.000 kr men det var ett undantag för i år då mycket gammat har rensats ut och sålts - tidigare år var det ca. 1.000 spänn/år och det lär bli ännu mindre om nu CB slutar att tryckas,
                    Ciklidstämman gav också ca. 12.000 i överskott förra året, men om man ser till bokslutet så är det egentligen bara Stockholm (förra året) och i än högre grad Göteborg som de senaste åren lyckats genomföra Ciklidstämmor med hyfsat stora överskott så denna intäkstkälla är i högsta grad osäker och för att kunna räkna med några pengar därifrån så är det egentligen i så fall bara Göteborg och Stockholm som skall få arrangera stämmor.
                    I övrigt har det inte vara några ytterligare intäkter

Ekonomi - utgifter
                    Alltid lite svårt att veta vad som blir kvar av dessa men webben har det senaste året kostat 26.000, styrelsen har kostat 36.000 (resor och övernattning) men kan antagligen kapas en del när verksamheten minskas (CB försvinner), dessutom finns ytterligare några få tusenlappar i divesre kostnader som det är svårt att veta om de försvinner eller blir kvar.

Ekonomin - sammanfattning
                    Så risken är ändå uppenbar att även om CB läggs ner så kommer inte NCS att gå runt om man ser till ovanstående.
                    Så om nu CB skall läggas ner så måste först styrelsen göra en grundlig utredning av detta och se till vad det innebär rent konkret.
                    Man måste då också undersöka vad som NCS-medlemmar skall ha som extrafördelar på ciklid.se för att de skall förbli eller bli medlemmar i NCS. Om alla skall ha tillgång till allt så lär inte folk vilja betala för "ingenting". Att nu öppna upp allt för alla på ciklid.se och sedan i efterhand införa begränsningar för de som inte betalar gör bara folk förbaskade.
                    Styrelsen borde utreda hur många av NCS-medlemmar som är aktiva på ciklid.se etc

Så för att man skall kunna ta ställning om framtiden för Ciklidbladet, ciklid.se och NCS så behövs det att styrelsen noggrant har utrett de olika alternativen för att NCS årsmöte skall kunna ta ställning.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Papperstidning?
                      Även jag tror att en papperstidning i längden inte kommer att ha någon framtid.

PDF-tidning?
                      Tror inte heller att en PDF-tidning kommer att ha det. Hur många svenskar nappade t.ex. på en årsprenumeration på TFH för 10 kr. Hur många svenskar har prenumererat på ciklidtidningen "Eggspots" http://www.ciklid.org/forum/showthre...light=eggspots - också det för en spottstyver i kostnad.
                      Dessutom måste man ju var medveten om att många av de som idag skänker material (artiklar och foton) till CB inte kommer att göra detta till en webbtidning, samt att det är ungefär lika mycket jobb med att göra en webbtidning som med att göra en papperstidning.

Medlemsras utan CB?
                      men självklart är det mycket möjligt att NCS ändå av ekonomiska skäl måste lägga ner CB, men vad leder det till.
                      Skillnaden mellan antalet medlemmar i GOC om de har "Malbiten" eller inte verkar vara ca. 90 resp. 430 så risken är nog uppenbar att antalet medlemmar i NCS kommer att rasa om Ciklidbladet försvinner - även om nu medlemsavgiften då sänks

Sponsorstöd
                      En del har föreslagit att NCS skall köra något liknande som andra sajter kör - dvs en typ av sponsorstöd, men hur mycket pengar ger det. Saltvattensguiden är som sajt större än ciklid.se och har under en väldigt lång tid lobbat för att folk skall betala in en 100-lapp som stöd och enligt de senaste uppgifterna har de 80 betalande medlemmar - vilket ger 8.000 kr/år. Så man kan nog räkna med ett enormt ras på intäktssidan om CB försvinner.

Ekonomin - intäkter
                      Hur ser då NCS ekonomi ut idag exkl. medlemsavgifterna.
                      Som StefanL skriver så är det magert.
                      Under året Bannersförsäljningen gett ca. 6.000 kr, medlemsprylförsäljningen ca. 12.000 kr men det var ett undantag för i år då mycket gammat har rensats ut och sålts - tidigare år var det ca. 1.000 spänn/år och det lär bli ännu mindre om nu CB slutar att tryckas,
                      Ciklidstämman gav också ca. 12.000 i överskott förra året, men om man ser till bokslutet så är det egentligen bara Stockholm (förra året) och i än högre grad Göteborg som de senaste åren lyckats genomföra Ciklidstämmor med hyfsat stora överskott så denna intäkstkälla är i högsta grad osäker och för att kunna räkna med några pengar därifrån så är det egentligen i så fall bara Göteborg och Stockholm som skall få arrangera stämmor.
                      I övrigt har det inte vara några ytterligare intäkter

Ekonomi - utgifter
                      Alltid lite svårt att veta vad som blir kvar av dessa men webben har det senaste året kostat 26.000, styrelsen har kostat 36.000 (resor och övernattning) men kan antagligen kapas en del när verksamheten minskas (CB försvinner), dessutom finns ytterligare några få tusenlappar i divesre kostnader som det är svårt att veta om de försvinner eller blir kvar.

Ekonomin - sammanfattning
                      Så risken är ändå uppenbar att även om CB läggs ner så kommer inte NCS att gå runt om man ser till ovanstående.
                      Så om nu CB skall läggas ner så måste först styrelsen göra en grundlig utredning av detta och se till vad det innebär rent konkret.
                      Man måste då också undersöka vad som NCS-medlemmar skall ha som extrafördelar på ciklid.se för att de skall förbli eller bli medlemmar i NCS. Om alla skall ha tillgång till allt så lär inte folk vilja betala för "ingenting". Att nu öppna upp allt för alla på ciklid.se och sedan i efterhand införa begränsningar för de som inte betalar gör bara folk förbaskade.
                      Styrelsen borde utreda hur många av NCS-medlemmar som är aktiva på ciklid.se etc

Så för att man skall kunna ta ställning om framtiden för Ciklidbladet, ciklid.se och NCS så behövs det att styrelsen noggrant har utrett de olika alternativen för att NCS årsmöte skall kunna ta ställning.
                      Bra resonerat
                      det skriver jag under på
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Hej

Fint att framtida scenarier och ekonomin diskuteras flitigt, det är bra förberedelse inför årsmötet.

När man tittar på ekonomin kunde man kanske dela upp den på de olika produkterna enligt följande (siffrorna är ur budgeten för 2010):

Ciklidbladet:
                        Produktion 200 000
                        Porto 75 000
                        Annonsintäkter 70 000
                        Nettokostnad 205 000

Hemsidan:
                        Kostnader 26 000
                        Annonsintäkter 10 000
                        Nettokostnad 16 000

Ciklidstämman:
                        Man kan inte budgetera ett överskott innan man vet det aktuella upplägget. Och sedan är det ju en principiell beslutsfråga om Ciklidstämman "ska" generera ett överskott, eller om den "ska" arrangeras till ca självkostnadspris.
                        (En grov uppskattning är att den växlar mellan minus 20 000 och plus 20 000).

Styrelsekostnader: 35 000

Övrig administration: 8 500

Vad kan man göra:
                        Vi kunde försöka få mer för annonserna. Kanske möjligt nu när ekonomin ser ut att vända uppåt. Ett större medlemsantal skulle också vara ett bra argument för högre annonspriser.
                        Vi har sparat en hel del de 2 senaste åren genom att gå ner i antal sidor och byta till ett tunnare papper. Pappret är vi ganska nöjda med nu, men hemskt mycket färre sidor vill vi förstås inte gärna göra. Samtidigt är ju detta den reserv vi får ta till ifall medlemsantalet går ner ytterligare. Ser man på föreningstidskrifter tror jag nog man finner ett samband mellan antal medlemmar och kvantitet på tidskriften.
                        Ett tredje alternativ är att minska antal nummer per år. (Det har tidigare styrelser gjort.) Men dels gav årsmötet inte mandat att göra det, dels förlorar vi statusen av periodisk tidskrift ifall vi inte ger ut 4 nummer.

Hemsidan är, som ni ser, inte alls särskilt dyr. Däremot är program och innehåll så pass omfattande att jag inte skulle vilja ta några risker genom att anlita mindre proffsiga alternativ för att spara pengar här.

Styrelsen är dyr. Men det är svårt att göra någonting åt det, vi behöver mer folk, inte färre, har i synnerhet 2009 visat. Styrelsekostnaderna är resor och övernattningar, styrelsen får självklart inte betalt för sitt arbete. Visst kunde man tänka sig att styrelsemedlemmarna själva skulle stå för sina kostnader i samband med möten, frågan är om det skulle göra rekryteringen av styrelsemedlemmar lättare (jag är kanske lite ironisk här).

Sammanfattningsvis är det tre faktorer som har avgörande betydelse: Fler medlemmar, mer annonsintäkter, vid behov färre sidor i Ciklidbladet. Självfallet är det de två förstnämnda vi önskar jobba med.
                        Ett nytt alternativ kunde vara att försöka utveckla Ciklidstämman mer i riktning Ciklidmässa och samtidigt ställa upp ett mål på, säg 100 000 i överskott. 1 000 besökare som betalar 100 kr i inträde.
                        Senast redigerad av Mikael W; 17 April 2010, 18:52.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Att mina siffror skiljer sig lite från Mikaels beror på att jag enbart gick efter siffrorna för det senaste räkenskapsåret enligt bokslutet.

Man kan inte budgetera ett överskott innan man vet det aktuella upplägget. Och sedan är det ju en principiell beslutsfråga om Ciklidstämman "ska" generera ett överskott, eller om den "ska" arrangeras till ca självkostnadspris.
                          Kan helt klart diskuteras - men överhuvudtaget tycker jag nog att hela Ciklidstämmekonceptet måste diskuteras. Ciklidstämmorna har gått från att vara lågprisstämmor till att kosta rejält.
                          Om 3 stycken i en familj idag vill gå på en Ciklidstämma så kostar idag bara entrén för 2 dagar 1320 kr. För min del så kostar Ciklidstämman lika mycket som om jag hade bokat en weekendresa med hotell till Barcelona. Är denna högprispolicy en positiv utveckling som lockar fler unga människor (dvs framtiden) till ciklidstämmorna och NCS.
                          Det märkliga är dessutom att gårdagens lågprisstämmor gav större överskott än dagens.

Detta bör också diskuteras
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 April 2010, 22:36.

Kommentar

• Janne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 382

Ciklidbladet:
                            Produktion 200 000
                            Porto 75 000
                            Annonsintäkter 70 000
                            Nettokostnad 205 000

Den är 4 gånger så dyr att producera än Malbiten, varför?
                            Porto 18,75 per nummer och medlem (fast jag antar att frakt är inräknat från tryckeriet)
                            Annonsintäkter, 10 helsides och 20 små annonser om utrymme finns kunde inbringa 120.000 kr per år... ni kanske är för "billiga"
                            En större upplaga som inte enbart riktar sig till "ciklidister" skulle inbringa mer pengar i annonsintäkter då det är mycket mer intressant för sponsorer att nå en större målgrupp.

Hemsidan:
                            Kostnader 26 000
                            Annonsintäkter 10 000
                            Nettokostnad 16 000

Kostnaderna, arbetar inte folk ideellt? Jag vet ju att det var/är ett problem i GOC men ändå.
                            GOC's hemsida kostar kanske 2000 kr per år.

Jag vet att det är svårt att få folk att arbeta ideellt och om man är en större förening kanske man måste betala lite för att få det att fungera... men jag tror att det går att skära i kostnaderna och ändå ge ut Ciklidbladet utan att NCS "blöder".

Mvh Janne

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Janne E
                              Ciklidbladet:
                              Produktion 200 000
                              Porto 75 000
                              Annonsintäkter 70 000
                              Nettokostnad 205 000

Porto 18,75 per nummer och medlem (fast jag antar att frakt är inräknat från tryckeriet)
                              Annonsintäkter, 10 helsides och 20 små annonser om utrymme finns kunde inbringa 120.000 kr per år... ni kanske är för "billiga"
                              En större upplaga som inte enbart riktar sig till "ciklidister" skulle inbringa mer pengar i annonsintäkter då det är mycket mer intressant för sponsorer att nå en större målgrupp.

Hemsidan:
                              Kostnader 26 000
                              Annonsintäkter 10 000
                              Nettokostnad 16 000

Kostnaderna, arbetar inte folk ideellt? Jag vet ju att det var/är ett problem i GOC men ändå.

Jag vet att det är svårt att få folk att arbeta ideellt och om man är en större förening kanske man måste betala lite för att få det att fungera... men jag tror att det går att skära i kostnaderna och ändå ge ut Ciklidbladet utan att NCS "blöder".

Mvh Janne
                              Självklart går det skära i kostaderna men Malbiten är ju betydligt mindre och har därmed lägre tryckkostnad och även porto. Kostnaden för hemsidan ligger i licenser, webhotell och dylikt. Alla funktionärer jobbar idiellt på hemsidan. De gratislicenser vi har är sådana man svär rätt mycket över. Det är ju som sagt så att man får vad man betalar för...

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

Ursprungligen postat av Janne E
                                Ciklidbladet:
                                Produktion 200 000
                                Porto 75 000
                                Annonsintäkter 70 000
                                Nettokostnad 205 000

Hemsidan:
                                Kostnader 26 000
                                Annonsintäkter 10 000
                                Nettokostnad 16 000

Mvh Janne
                                Jag har hört att
                                om ett pris är för bra för att vara sant......är det antagligen inte sant
                                håller GOC tidtabellen med sin utgivning
                                (man får alltid vad man betalar för)
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

Arbetssätt...