Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av LN
    Denna tråd har varit igång två dygn o har 180 inlägg och 5500 läsningar.

Detta är ett bevis på att vi har ett i högsta grad levande forum

Men spetsar man ibland inte till det och man får en väckarklocka så tänker man inte efter.
    Jag tycker att det är trevligt att se alla de som "gömmer sig" och som börjat skriva i detta ämne. Roligt att det berör och aktiverar medlemmar till att bidra med ideer, synpunkter och förslag.

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Zaphi

1. Det går att jobba bort med att acceptera varandra som olika, o inte ryckas med.

2. Inte mycke att göra åt, mera att focusera på vårt.

3. Forumsvärdfrågan borde kunna diskuteras på en Ciklidstämma.

4. Att de gamla rävarna tröttnar gör det ännu viktigare att focusera på nykommlingarna, detta borde kunna diskuteras på en Ciklidstämma och här på forumet.

5. Jepp håller med dig fullt ut, sattsa på att bli bäst o störst
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Janne E
        Användare
        • April 2002
        • 382

Ursprungligen postat av StefanL
        Citat:
        Denna tråd har varit igång två dygn o har 180 inlägg och 5500 läsningar.

Detta är ett bevis på att vi har ett i högsta grad levande forum

Men spetsar man ibland inte till det och man får en väckarklocka så tänker man inte efter.

Jag tycker att det är trevligt att se alla de som "gömmer sig" och som börjat skriva i detta ämne. Roligt att det berör och aktiverar medlemmar till att bidra med ideer, synpunkter och förslag.
        Jag tycker det är ett bevis på att denna tråd var efterlängtad och att medlemmarna vill se en förnyelse eller pånyttfödelse utav forumet och hemsidan.

Mvh Janne

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Janne E
          Jag tycker det är ett bevis på att denna tråd var efterlängtad och att medlemmarna vill se en förnyelse eller pånyttfödelse utav forumet och hemsidan.

Mvh Janne
          Men ingen vill göra något själv vilket jag ser som ett stort problem med denna förening. Många vågar kanske inte vilket är synd. Men att vissa andra som har hur mycket energi som helst att skriva på forumet inte är beredda att göra något annat utan vill bara ha allt serverat.

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Mvh Janne
            Varför är inte frälsaren medlem ?
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

Ursprungligen postat av endymion
              Men ingen vill göra något själv vilket jag ser som ett stort problem med denna förening. Många vågar kanske inte vilket är synd. Men att vissa andra som har hur mycket energi som helst att skriva på forumet inte är beredda att göra något annat utan vill bara ha allt serverat.
              Samma problem i alla föreningar, det var därför min naiva tanke var ett samarbete för att få fler personer med energi och vilja att hjälpa till.

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Varför är inte frälsaren medlem ?
              Därför att kommentarer som den här inte är roliga men kanske jag blir medlem igen, nu slipper ju jag lägga all min energi på GOC...

Mvh Janne
              Senast redigerad av Janne E; 13 April 2010, 02:01.

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

Samma problem i alla föreningar, det var därför min naiva tanke var ett samarbete för att få fler personer med energi och vilja att hjälpa till.

Därför att kommentarer som den här inte är roliga men kanske jag blir medlem igen, nu slipper ju jag lägga all min energi på GOC...

Mvh Janne
                Trist att Du lägger ned. Jag Är tillbaka igen. Inte till 100% kanske en 25% av fornstora dagagar. Trist att Folk viker. Men Såär hobbyn . Men det finnes ett talesätt.: En gång "fisk älskare (alltså inte på mackan) alltid fiskälskare =) (ok de e fina på smörgåsren osså =_O

Kommentar

• JohanP
                  Användare
                  • September 2006
                  • 118

Ursprungligen postat av kaj.p
                  Så klart skall forumet leva. Men att intresset sviker är för mig inte konstigt sedan att en massa föreningar som lever en tynande verklighet inte försöker o samarbeta mer är för mig en gåta
                  Jag är fullständigt medveten om att styrelsen o forumansvariga i alla föreningar gör ett jätte jobb så det handlar inte om det.
                  Men om man kollar runt lite på olika specialforum så kan man se typ
                  -Vi behöver artiklar. (SARF o Ciklidbladet)
                  -Vi har artiklar men inga pengar Goc
                  -Diskussällskapet vi har artiklar men ingen tidning.
                  Nä samarbeta o jobba bort revirpinket. Alla vinner på det i längden
                  Jag har hoppat över en massa sidor i tråden men ovanstående citat räcker för mig. Detta måste vara nyckeln till väldigt mycket.

Själv är jag inte så aktiv längre inom ciklidhobbyn efter att ha börjat lite med saltvatten.

Dock hoppas jag och tror att diskussionen i denna tråd blir/är nyttig och viktig.

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

5. Jepp håller med dig fullt ut, sattsa på att bli bäst o störst
                    Att mångfald stimulerar Ciklid.org tycker jag är jättebra, men det för inte blir prestige och tävlingsinstinkt. Jag är övertygad om att hobbyn mår bra av flera sidor, men den är för liten för att det ska finnas plats för revirpink. Mentalitet som; min fisk är blåare än din, mitt akvarium är större än ditt eller vårt forum är bättre än ert är knappast rätt väg att gå om man vill ha ökad aktivitet. Det lär också vara ett typiskt manligt drag, vilket kanske kan vara en delförklaring till varför könsfördelningen ser ut som den gör här.

Jag besöker flera fotoinriktade sidor, Fotosidan.se är bra på bredd, Naturfotoforum.se är bra på mitt specialintresse och Nikonforum.se har bra teknikdiskussioner. Detta är en bra mångfald som bidrar till ökat intresse. Hade det bara funnits fotosidan så hade det blivit rätt trist.

Självklart ska man ha som mål att Ciklid.org ska bli så bra som möjligt, men samtidigt måste man vara ödmjuk och acceptera att andra kommer att vara bättre på vissa saker. Som exempel är det viktigt att hålla sig till ämnet på Ciklid.org, på Zoopet accepteras mer diskussioner utanför ämnet. Alltså kompletterar dessa sidor varandra bra.

Det visar också att det är subjektivt med vad som är bra. Vissa vill ha ett öppet forum där allt kan diskuteras, medan andra vill att det hålls strikt till ämnet. Hade alla haft samma önskemål hade det säkert fungerat bra med en sida, men så ser inte verkligheten ut. Därför är det bättre att vara ödmjuka och acceptera fördelarna med mångfalden.

Förr var man trogen sin tjänsteleverantör och blev belönad med rabatt när man skrev fleråriga avtal med t ex Telia. Framtiden är att man väljer leverantör varje gång man köper en tjänst.
                    Där tror jag att framtiden finns även för olika hobbysiter, kanske ett par olika huvudsidor som kompletteras av ett antal mindre nischade sidor.

Därför tror jag att Ciklid.org ska välja vilka områden som ska vara kärnverksamheten och förbättra detta. Att försöka täcka in allt får bara till följd att man blir halvbra på en massa saker. Men det krävs också mer resurser än en webbansvarig och några moderatorer, att utveckla och förbättra en site som denna är arbetskrävande.

Några enkla förbättringsförslag är:

- Ta bättre hand om CB's artikelarkiv, det är en guldgruva som borde förvaltas bättre.

- Få igång en aktiv grupp moderatorer i forumet. Då menar jag inte en "städpatrull" utan en grupp som är aktiva, svarar på frågor och håller den goda tonen uppe. Och när det uppstår behov av moderering att det sker snabbt.

- Rensa upp övrig information, det finns väldigt mycket som är inaktuellt. Inbjudan till Ciklidstämman 2009 känns t ex inte så aktuellt längre. Eller fotoreportage från tidigare stämmor där bilderna saknas för att ta ett par exempel. Ta hellre bort sånt som det inte finns resurser att uppdatera.

- Att mötas av en röd ruta med texten "Trial version" ger inget seriöst intryck, det bör åtgärdas.

- Forumklockan går konstant före, just nu närmre en kvart. Det blir lite märkligt ibland när foruminlägg skrivits i framtiden.

- Sidan ska numera heta Ciklid.org har jag förstått, denna tråden är ett exempel som tydligt visar att det behöver marknadsföras bättre. Varför inte lägga in Ciklid.org stort under Nordiska Ciklidsällskapet i sidhuvudet?

- Sökmotoroptimera sidorna och renodla vilka adresser som ska användas.

- Bildgalleriet stängdes tillfälligt för ett antal år sedan. Zaphi tog fram en spec. för hur det nya bildgalleriet skulle se ut. Sen hände inget mer. Har den tillfälliga stängningen blivit permanent?

- Navigeringen på sidorna känns lite jobbig. Det borde gå att göra tydligare och enklare.

Det var några exempel. Sätter man in lite resurser på detta så kan det bli läge att titta mer på vidare utvecklig sen. Men allt hänger på resurser, som endymion sa tidigare är det svårt att förbättra om ingen vill bidra förbättringen.

Även om jag driver en egen site (som startade ungefär samtidigt som denna) som jag utvecklat lite mer aktivt de senaste åren, så vill jag givetvis att även Ciklid.org ska fortleva och utvecklas. Jag är aktiv på flera olika sidor och är nöjd med det. Hobbyn är liten och behöver all reklam den kan få, vi har inte råd att pinka in revir.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Bävern
                      Användare
                      • March 2010
                      • 18

Hej,

Man skulle kunna vidga frågan till intresset för akvariestik i allmänhet och ciklider i synnerhet. Nybörjare på området kan få problem med att få akvariet att fungera, det gror igen med alger, fel fisksammansättning så att stress uppstår med sjukdomar som följd, fiskarna tar kål på varandra osv, listan med ev problem kan göras lång, Då är det inte osannolikt att man tröttnar och lägger ner.

Det är här som ciklidforum kan spela en stor roll för att öka rekryteringen till ciklidintresset. Genom erfarenhetsåterföring från erfarna personer kan en hel del trassel undvikas eller åtgärdas. Därigenom kan fler njuta av ciklidernas fantastiska egenskaper och akvariet kan bli en vacker samlingspunkt i hemmet.

Då skapas förutsättningar för att intresset ökar ytterligare och sprider sig vidare. Vi hamnar i en god spiral.

Genom att vi hjälper varandra med tips och råd bygger vi ett bra fundament för att utveckla intresset för ciklider vidare! Alla kan bidra med något om viljan finns!

Mvh
                      Thomas

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Precis Thomas. Kan vi vara tillmötesgående o besvara dina "uppstartsfrågor" så finns det större chans att du lyckas med just din valda ciklid/fisk/akvarie.

O får vi dig på kroken här på forumet så är chansen större att få dig aktiv här.

Att på något sätt värva folk hit tror ja inte på men att att att visa intresse för dom/Er som skriver en inledande rad har mycke större effekt för vårt forum.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• T_K
                          Användare
                          • September 2005
                          • 147

Hrm. Harklar mig. Jag förutsåg forumets problem för länge, länge sedan. Har skrivit många inlägg i den här saken. Jag har blivit rejält dissad av vissa, hyllad för en skarp penna av andra. De kreativa förkämparna har försvunnit, krossade av en massa regler och före detta skolpoliser. Vi kämpade för ett fritt forum. Det ser ut att gå den vägen nu. ÄNTLIGEN kanske man kan lägga upp bilder! Bara en sån sak som är självklar. Låt skolpoliserna bita i gräset en gång för alla och fatta att frihet på Internet är vad som gäller!

Kommentar

• T_K
                            Användare
                            • September 2005
                            • 147

He. Den satt gött. :-)

Kommentar

• T_K
                              Användare
                              • September 2005
                              • 147

Antar att min närvaro var väntad i alla fall av Ola. Hej Ola. Du har hjälpt mig mycket ända sen jag var återfalls akvarist 1991. Hela 70-talet som grabbjävel kämpade jag med akvarierna men det var du som hjälpte mig tillbaka till hobbyn på 90-talet efter 20 år som proffsmusiker. Det gjorde du bra. Så många år... Har du fått GULDfirren än? Det måste du fått... Har för mig att jag såg det i ett gammalt Ciklidblad.

Kommentar

• T_K
                                Användare
                                • September 2005
                                • 147

Hej hå, om jag skulle hålla i rodret så skulle jag, ja, jag vet jag är förmäten, se till att se till att vårat forum skulle förbättra sitt rykte. De jag har kontakter med menar att ciklid.se är förmätet och inte så lite insnöat. Förstasidan skulle vara en ingång till olika firresorter som man kan klicka på och direkt hamna där man hör hemma. Inte vet en nybörjare latinska namn med mer. Enkelt ska det vara. Det är faktiskt så att de flesta nybörjare inte kan skilja på sjöarna eller syd- mellanamerikanskt med mera. Ska föreningen få fler medlemmar så hjälper det med bilder som påminner det om firrarna. Back to basiv. Föreningen ska ha SOM SIN FRÄMSTA UPPGIFT ATT SPORRA NYA INOM HOBBYN ATT BLI AKTIVA. Annars dör vi ut.

Kommentar

Arbetssätt...