Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Jag tycker forumet fungerar utmärkt, nyss var det 60 användare, det är ju mycket bra. Har ännu inte sett någon verklig stastistik på nedgång.
    Tror vi har för lätt att måla mörka moln på himlen.
    Visst om man tror att forumet skall fungera som en chatt, ( dvs svar inom 2 minuter) så är det bara ibland så men jag tycker det är ok om jag får ett bra svar om 2 veckor. Ibland ser jag att vissa ber om ursäkt för att de skriver i en "gammal" tråd. Det är bara bra , en tråd som är aktuell och där det finns mer att säga så skriv är min uppmaning.Många gamla trådar är definitivt inte färdiga.Min önskan till er alla är att läs gamla trådar och skriv om ni tycker att det finns mer att tillföra.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      När jag jag vart medlem här en kulen oktoberkväll -03 så var det många fler "veteraner" på forumet.
      Alla (ja nästan i alla fall) som är forumaktiva tröttnar efter en tid. Att svara på ett bra sätt tar tid och ett bra svar har en oerhört kort livslängd. Dvs några dagar senare dyker samma fråga upp, och några dagar senare samma igen............
      Så efter en tid så tröttnar man att svara eller diskutera, man går kanske in då och då och läser men man tar inte aktiv del längre. Därför är det en snabb omsättninsgtid på de som skriver och ger bra svar - detta tror jag inte är så mycket att göra åt.
      Vi hade en Zoopetvästträff igår och många av dom som dök upp var "veteraner" från typ 03, men nästan ingen av dom skrev längre riktigt aktivt i forumet - däremot läste de vad som skrevs.

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Jag tycker att vi har en kanonbra både tidning o forum
        tror att nästan alla känner sig välkommen
        personangrepp o fredagstrådar är mycket mindre vanliga idag
        skitmånga besökare
        just nu

Aktiva användare för närvarande: 62 (28 medlemmar och 34 gäster)

tycker att vi kan vara nöjda
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Alla (ja nästan i alla fall) som är forumaktiva tröttnar efter en tid. Att svara på ett bra sätt tar tid och ett bra svar har en oerhört kort livslängd. Dvs några dagar senare dyker samma fråga upp, och några dagar senare samma igen............
          Så efter en tid så tröttnar man att svara eller diskutera, man går kanske in då och då och läser men man tar inte aktiv del längre. Därför är det en snabb omsättninsgtid på de som skriver och ger bra svar - detta tror jag inte är så mycket att göra åt.
          Vi hade en Zoopetvästträff igår och många av dom som dök upp var "veteraner" från typ 03, men nästan ingen av dom skrev längre riktigt aktivt i forumet - däremot läste de vad som skrevs.
          Precis, och som oftast brukar sådana trådar svaras av relativt nya medlemmar. Tänk dig ett forum med enbart gamla rävar. Inga direkta vanliga frågor, alla vet allt. Stendött

Sen är det ju så att för sju år sen (tiden går fort:O) sågs dem kanske inte som "veteraner" om vi nu ska kalla folk det. Ersättare kommer och nya profiler föds.
          Mvh Alex

Kommentar

• Janne E
            Användare
            • April 2002
            • 382

Detta är inte lätt i denna bransch - jag var också övertygad om att detta skulle vara en väg tills jag verkligen försökte. Hade det handlat om hundar och katter så hade det funnits gott om pengar att hämta, men akvaristiken är tyvärr inte mycket att hoppas på.
            Finns mycket sponsorpengar att hämta men det avgörande är kvaliten och hur stor målgruppen är.

pettapetrochromis,
            Jag håller med och jag har faktist läst alla dina inlägg och förstår hur du känner.

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Jag tycker att vi har en kanonbra både tidning o forum
            tror att nästan alla känner sig välkommen
            personangrepp o fredagstrådar är mycket mindre vanliga idag
            skitmånga besökare
            just nu

Aktiva användare för närvarande: 62 (28 medlemmar och 34 gäster)

tycker att vi kan vara nöjda
            Du kan inte mena allvar, senaste året så är det kanske 15-20 användare som diskuterar i alla trådar på NCS forum... alla andra läser men de vågar inte skriva. Kan du förstå tanken hos många personer att de tycker att det finns en viss inbördes beundran och att det låser ute nye potenta medlemmar?

Mvh Janne

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Jag kommer ihåg att det var ett liknande snack här på forumet för ett antal år sedan.."klubb för inbördes beundran".."man blir illa behandlad".."man får inga svar på frågor"...osv...men jag tycker det är överdrivet. Jag vet inte vart eller vilka individer detta skulle gälla faktiskt för forumet är betydligt mer splittrat nu än vad det var förr.

Forumet är riktigt funktionellt och jag ser mer och mer svar även om forumet dippar i skrivna inlägg mellan varven. Man kan önska mer aktivitet och fler ämnen men det är ju också upp till var och en som användare av forumet att dra sitt strå till stacken för att göra forumet mer trivsamt, mer aktivt och mer användbart.

Jag har varit här sedan slutet på 2002 så jag har sett forumets uppgång...små dippar och små stegringar...det är naturligt. Sedan har ciklider.se haft effekt på ciklid.org, men det kan ju också ha inneburit fler intresserade överlag än att ciklid.org tappat.

Kommentar

• Janne E
                Användare
                • April 2002
                • 382

StefanL,
                Ok, men det är fortfarande 15-20 personer som står för 90% utav alla inlägg.

Mvh Janne

Kommentar

• Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • June 2008
                  • 1882

Jag är inne på forumet dagligen, men jag skriver väldigt sällan. Varför? Framförallt för att jag inte anser att jag har något att komma med direkt. Det jag vill veta mer om söker jag efter i gamla trådar (en enorm informationsbas) och skulle jag inte hitta det där och jag verkligen känner stort behov av att veta så skriver jag en fråga på forumet. Så jag läser dagligen men skriver inte en gång i månaden.
                  Jag är inte medlem för jag tycker det är krångligt att bli medlem. Ciklidbladet är säkert en välgjord tidning där många lägger ner hela sin själ i att få ett fantastiskt resultat. Men jag har aldrig sett tidningen, vet inte hur bra den är, fattar inte varför man ska ha en papperstidning när det finns internet - så hur ska det motivera mig att bli medlem? Jag vill inte på något sätt nedvärdera Ciklidbladet, men försök se det från gräsrötternas horisont (i synnerhet de nytillkomna gräsrötternas): Hur ska en okänd tidning i ett omodernt (pappers-) format locka oss att betala medlemsavgift?
                  Om jag fattat det korrekt ska man dessutom bli medlem vid årsskiftet för att i max antal CB få valuta för sin medlemsavgift. Det här kan jag ha fattat fel för det var ett tag sedan jag kollade upp detta. Men om det är så att det är ofördelaktigt att bli medlem andra halvåret så har man skjutit sig själv i foten - och då menar jag föreningen och inte den potentielle medlemmen.
                  Det måste vara så enkelt som möjligt att bli medlem. Jag blir gärna medlem och det är i mitt fall absolut viktigare att det är enkelt än att jag får en papperstidning hem i brevlådan. Varför inte göra en elektronisk tidning i pdf och maila ut den? Skulle vara både mer rätt i tiden och billigare. Då skulle jag läsa den, spara undan den på någon av mina hårddiskar för framtida bruk och tycka den var värdefull. En papperstidning åker i tunnan eftersom jag inte sparar på sådana saker längre.

Och till sist: Högt i tak är inte detsamma som att man ska ha rätt att förolämpa och vara otrevliga mot varandra. Frihet att i skrift och tal utrycka sin åsikt ger ingen rätten att förolämpa eller förpesta omgivningen. Då har man missat poängen med yttrandefriheten fullständigt. Högt i tak bör innebära att alla åsikter i sak (dvs som har med ciklidhobbyn att göra, i det här fallet) ska få komma till tals och bli respekterade. Det är ett säkert sätt att ta död på ett forum om man inte har vakna moderatorer med klara och tydliga instruktioner.

Mvh
                  Kaj

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

"högt i tak" innebär för mej samtal som är trevliga och intressanta och ibland når en högre nivå i sak och sällan urartar i negativ persondebatt, det händer sällan och är helt normalt, tror att ciklid.se liksom övriga forum befinner sej i stort sett samma situation,internetkulturen förändras i stort var 3-5 år och nu är ett sånt skift
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Janne E
                      Användare
                      • April 2002
                      • 382

Ursprungligen postat av Kajjjan
                      fattar inte varför man ska ha en papperstidning när det finns internet - så hur ska det motivera mig att bli medlem? Jag vill inte på något sätt nedvärdera Ciklidbladet, men försök se det från gräsrötternas horisont (i synnerhet de nytillkomna gräsrötternas): Hur ska en okänd tidning i ett omodernt (pappers-) format locka oss att betala medlemsavgift?
                      Jag förstår hur du tänker men tiden är inte riktigt mogen... det finns fortfarande en hel del gamla medlemmar som inte upptäckt internet, en pdf skulle stänga ute ett antal "före detta medlemmar"... kanske om 5-10 år är tiden mogen.
                      Vi befinner oss i en generationsklyfta och då bör man kanske kompromissa lite.
                      Om jag fattat det korrekt ska man dessutom bli medlem vid årsskiftet för att i max antal CB få valuta för sin medlemsavgift. Det här kan jag ha fattat fel för det var ett tag sedan jag kollade upp detta. Men om det är så att det är ofördelaktigt att bli medlem andra halvåret så har man skjutit sig själv i foten
                      Nej, det spelar ingen roll om du blir medlem i januari eller december... du är ändå medlem under 1 år och får 4 ciklidblad... så borde alla föreningar vara.

Kaj,
                      Slutklämmen när det gäller högt i tak... bra formulerat.

specmats.
                      Generationsväxlingarna har ett längre tidsperspektiv än 3-5 år, tanken är väl men inte realistisk.

Mvh Janne

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ursprungligen postat av Janne E
                        StefanL,
                        Ok, men det är fortfarande 15-20 personer som står för 90% utav alla inlägg.

Mvh Janne
                        Konstant menar du? Nej det tror jag inte riktigt på faktiskt. Bara nu på morgonen innan jobbet så läste jag inlägg från närmare 10 olika individer. Klockan är 05.50...och jag tror att det skrivits en del när jag slutar 16.00...från andra medlemmar med. Men visst..jag kan hålla med om att det är alldeles för få som skriver. Det belyste jag i början av detta ämne..att fler "rutinerade" borde ge sitt bidrag och svara på frågor från nya unga medlemmar. När vi får en stor del av medlemmar som bara sitter passivt och läser så fungerar inte forumet alls som man önskar. Det är ett ansvarstagande som medlem man får fundera över hos sig själv. Vill jag hjälpa till att bidra för att hålla forumet aktivt? Ja du skriver jag några rader/inlägg.

Kommentar

• Carl
                          NCS Medlem
                          • May 2002
                          • 374

Liten fråga bara:
                          Är det antalet inlägg som avgör hur bra ett forum är?

Känns som att man tycker kvantitet går före kvalité.
                          Jag är inte alls säker på att jag tycker forumet var sämre 2001-2003 bara för att det var färre inlägg då....

/Carl
                          www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Per B
                            Användare
                            • September 2005
                            • 1250

Kajjjan, och några andra, uttrycker mycket av det jag känner inför forumet, Ciklidbladet och NCS. Ska jag kort försöka reda ut mina tankar kring detta så blir det så här:

Ett problem för mig (och kanske för flera forumdeltagare) är att föreningen NCS finns i två "versioner", en som består av forumdeltagarna och i en diffus IRL-version. Med diffus menar jag diffus för dem som inte varit med länge, som alltså inte deltagit IRL innan forumet fanns och som inte åker på stämmor och andra aktiviteter. Jag återupptog akvarieintresset 2005 och det var då (frånsett en historisk parentes på tre-fyra år under 1970-talet som medlem i NCS) som jag "upptäckte" forumet och såg vilken kunskapskälla här fanns. För mig ÄR alltså forumet NCS. "Det andra" NCS är som sagt diffust, någon slags skuggförening som håller årsmöten och bestämmer vilka regler som ska gälla för de forumaktiva, till exempel vilka avatarer som ska vara tillåtna.

I mina ögon är forumets medlemmar de som är aktiva och som är basen för verksamheten i NCS. Den övriga traditionella verksamheten är ändå den som ses som grunden i verksamheten har jag fått för mig. Den delen avgör hur forumet ska fungera, papperstidning är mycket till för dem och så vidare. Det här är som sagt bara min känsla men för mig känns det underligt och lite ur tiden! Har man en nordisk förening med stora geografiska avstånd borde det vara naturligt att kärnan ligger i den verksamhet som förmår knyta ihop de aktiva på en daglig basis. Den verksamheten kan man sedan komplettera genom att anordna exempelvis träffar.

Jag håller med den minoritet (?) som hittills uttalat sig om Ciklidbladet. Det är en vacker produkt som har ett bra och brett innehåll men för mig personligen tillför den inget. Jag stod inte (medan jag fortfarande var medlem) och hoppade av iver vid brevlådan när den skulle komma. Jag sparar inte heller papperstidningar längre och är mer för "information at your fingertip". Behöver jag information försöker jag få den direkt och då blir det ju via internet.

Slutligen något om stämningen på forumet: Det är på grund av den jag har blivit mindre aktiv och valt att inte vara medlem i år. Jag har själv vid några tillfällen dragits med och bidragit till den dåliga stämningen men det förändrar inget i sak. Jag håller med dem som menar att det inte handlar om att vara högt i tak utan istället om att det är legaliserat att trampa på människor. Forumet behöver moderatorer som är närvarande, som har klara direktiv och som inte lägger fingrarna emellan men som "kan ta" människor. Antingen tillåter man alla former av avatarer, annonser i trådarna och påhopp eller också gör man det inte. Konsekvens är viktigt, det ska inte kännas som att vissa tillåts göra saker medan andra blir varnade.

Jag ljög tydligen när jag i början sa att jag skulle vara kortfattad men det gick inte att vara kortare än så här. Slutklämmen får bli att det här är mina tankar och ideer, man måste inte hålla med mig men det vore trevligt om särskilt mina tankar om var den centrala verksamheten ska ligga fick några att tänka lite i andra banor än de traditionella. Jag tror nämligen att det skulle påverka inställningen till forumet och aktiviteten mycket positivt.
                            Senast redigerad av Per B; 12 April 2010, 10:20.
                            mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Ursprungligen postat av Janne E
                              Jag förstår hur du tänker men tiden är inte riktigt mogen... det finns fortfarande en hel del gamla medlemmar som inte upptäckt internet, en pdf skulle stänga ute ett antal "före detta medlemmar"... kanske om 5-10 år är tiden mogen.
                              Vi befinner oss i en generationsklyfta och då bör man kanske kompromissa lite.

Mvh Janne

Finns det någon fakta om hur många dessa gamlingar är som inte har upptäckt att NCS finns på nätet? Jag har svårt att se att dessa ska vara fler är en hand full. Att för bara deras behov jobba fram en tidning känns lite överarbetat, förhoppningsvis finns det många många fler som tycker att tidningen är nummer ett och är viktigare än forumet.

Varför inte skicka med en liten enkät i ett tidningsnummer, så alla får komma till tals.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• jarinen
                                Användare
                                • April 2003
                                • 1888

Det är två skilda saker här, forumet å ena sidan, föreningen å andra, visserligen är forumet en viktigt kanal för att nya medlemmar skall ansluta och på så sätt betydande för föreningen.

Man får inte glömma att NCS är en förening, inte nån community enbart på webben. För mig står och faller NCS med ciklidbladet, den är viktig, tror jag övriga 800-900 eller vad medlemstalet för tillfället är också vittnar om.

Det har förekommit begrepp som "bakåtsträvare" och att "utveckling" kanske vore nåt. Utveckling är bra, men det gäller att vara noggrann med vad som skall utvecklas. Om man tänker sig att lägga ned ciklidbladet och därmed frigöra en hel del resurser, ok bra, vad skall vi ha dom till, likkistan?

Det jag vill ha sagt är att NCS är och skall vara en förening i första hand och detta med en tidskrift som både är bra och har anor.

I övrigt när det gäller forumdelen kan vi prata hur mycket "utveckling" och "bakåtsträvan" vi vill men aldrig på bekostnad av föreningstanken. Det är min syn och jag talar för min del i denna fråga.

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...