Mycket riktigt Kjell, men ditt inlägg 90 var det som jag reagerade mest på. Inlägg 79 kommenterade jag bara och höll till stora delar med dig ju. Låt oss lämna detta nu och diskutera trådens ursprungssyfte.
Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Så försvann den kreativiteten, istället för att gå till försvar efter första så kallade "påhoppet" skulle den personen skickat ett pm istället till berörd person... då kunde den diskussionen föras där istället för här där alla andra som kanske skulle vilja skriva något nu inte gör det.
Om jag vore moderator i detta forum hade jag tagit bort allt irrellevant tjafs och skickat ett pm till berörda personer, förklarat att de får ta deras diskussion via pm och att vi inom NCS vill hålla en saklig och kreativ debatt där alla ska få komma till tals utan att vara oroliga för person kritik eller om jag har rätt o du har fel mm.
Och ta då bort det här inlägget också för annars ser det konstigt ut.
Mvh JanneKommentar
-
Jag tycker mig ana en lösning o man läser alla inlägg.
--Låt trådarna handla om sak (inte person).
--Lägga jobb på att känna samhörighet.
--Låt bildtjänsten bli gratis.
Tre enkla saker som kanske kan göra forumet mera kul att besöka och skriva i.
Nån som har en avvikande uppfattning om denna enkla lösning????Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Sen tycker jag iden med en gemensam plattform för t.e.x Ciklider i allmänhet, Discus och malar vore kul att försöka utveckla.
Något att spåna på på en ciklidstämma???Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Tack för idén. Vi har visserligen funderat på detta också tiigare, men inte kommit till konsensus.
Personligen tycker jag att man ska få mervärde ifall man är medlem (och betalar medlemsavgift). Sen är det förstås en större fråga att finna ut vad konkret detta mervärde ska vara. Det måste ju förstås vara frågan om tjänster som man får, eller funktioner man får använda, som inte är öppna för icke-medlemmar. Vi kunde gott föra en diskussion om vilka tjästner/funktioner ska vara öppna för alla och vilka bara för medlemmar.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Så försvann den kreativiteten, istället för att gå till försvar efter första så kallade "påhoppet" skulle den personen skickat ett pm istället till berörd person... då kunde den diskussionen föras där istället för här där alla andra som kanske skulle vilja skriva något nu inte gör det.
Om jag vore moderator i detta forum hade jag tagit bort allt irrellevant tjafs och skickat ett pm till berörda personer, förklarat att de får ta deras diskussion via pm och att vi inom NCS vill hålla en saklig och kreativ debatt där alla ska få komma till tals utan att vara oroliga för person kritik eller om jag har rätt o du har fel mm.
Och ta då bort det här inlägget också för annars ser det konstigt ut.
Mvh JanneTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Specmats,
Ja, det är bra men det jag syftade på har inget med att göra hur högt taket är.
Ursprungligen postat av Mikael WPersonligen tycker jag att man ska få mervärde ifall man är medlem (och betalar medlemsavgift). Sen är det förstås en större fråga att finna ut vad konkret detta mervärde ska vara. Det måste ju förstås vara frågan om tjänster som man får, eller funktioner man får använda, som inte är öppna för icke-medlemmar. Vi kunde gott föra en diskussion om vilka tjästner/funktioner ska vara öppna för alla och vilka bara för medlemmar.
Mvh JanneKommentar
-
Personligen tycker jag att man ska få mervärde ifall man är medlem (och betalar medlemsavgift). Sen är det förstås en större fråga att finna ut vad konkret detta mervärde ska vara. Det måste ju förstås vara frågan om tjänster som man får, eller funktioner man får använda, som inte är öppna för icke-medlemmar. Vi kunde gott föra en diskussion om vilka tjästner/funktioner ska vara öppna för alla och vilka bara för medlemmar.
För övrigt blir jag jäkligt less på allt tjafs mellan vissa personer här. Det är inte kul o läsa en intressant tråd som helt plötsligt går över till någon slags sandlådefight bara för att folk inte kan använda sig av PM varför inte gå ut o ta en öl tillsammans o disskutera ovissheterna som vanligt folk.
ÅströmKommentar
-
Bara att instämma, forumet bör vara öppet för alla med alla dess fördelar. Även för mig är tidningen det stora mervärdet.Kommentar
-
Kan man inte samalänka dom olika forumen till en sökmotor.vilket lyft för en okunig akvarist som jag. Som läser mig fram på gammla frågor. Är inne här dagligen på ncs. Men kan inte ett skit om hemsidor.Lasse.HKommentar
-
Vad gäller den 3:e punkten så hänger väl detta lite på vad som skall inträffa i framtiden. En del tycker ju att CB skall läggas ner och i så fall blir det ju bara genom ciklid.se som pengar kan dras in för att få NCS att leva vidare och då kan ju allt inte vara öppet för alla.Kommentar
-
Lite mera moderering utav allt persontjafs skulle vara utmärkt.
Personligentycker jag att begränsningen till enbart ciklider är lite onödig, även om ingen blir avfärdad för felaktiga fiskfrågor- Men kanske några till rubriker för tex guppy och annat. Kompetens verka finnas här.
Jag slås också av hur fritt det här forumet är från "jag är tolv år och har hittat ett akvarium på vinden, vad ska jag göra".
Hur kommer det sig?
Vill vi ha såna nybörjare?
Själv har jag nyss passerat det stadiet.
Dom enda trådar som verka leva ett tag är fototrådarna, själv gör jag inga förändringar i mina burkar som är värda att nämnas, jag skrapade alger i tisdags.
Så det roliga jag har här är att läsa om vad andra håller på med.
Men det viktigaste till att börja med-stämningen.
Kör en moderatorkampanj och sortera bort det mesta persontjafset.
En del kan i samma veva öva på att inte ta illa upp vid felformulerade påståenden och inte använda hårda ord direkt utan fråga artigt vad som blev fel.
Grodor skriver vi alla, men lite artigare svar när man känner sig påhoppad ombedes.Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.Kommentar
-
För finansiering tror jag att så länge man tar betalt för tjänster som är gratis på andra ställen så finns en risk att man hamnar i en negativ spiral. En begränsad mängd personer anser att det är värt pengarna att betala för att lägga in bilder (som nu är påå tapeten) och därmed drar sig till andra forum. Detta leder till att färre personer finns aktiva i forumet för att svara på frågor och diskutera lösningar. Vilket i sin tur ökar risken än mer att färre personer anser att det är värt att betala för en tjänst i ett tynande forum.
Istället är jag för att jobba på reklamintäckter och sponsor intäckter. Där är det antal läsare som gäller! För att få många läsare/skrivare så anser jag att vi måste hitta en vision kring forumet.
Vad vill vi att det ska vara känt som. Hur ska omvärlden se på detta forum. ett av många eller värdens mesta/bästa ciklidforum?
Sedan när en vision är formulerad ska också ett lista aktiviteter/förändringar göras för att jobba sig mot visionen. Saker som ger fler läsare är onekligen ett vänligt bemötande. Både detta och i synnerhet ett annat forum om fiskar står för mig ut i mängden om negativa kommentarer. Jag har andra intressen och jag tycker mig ytterst sällan se så negativ livsåskådning som en hel del har i just dessa forum. Ciklid.org är ändå ok måste jag tillägga. Om någon ber om kommentar på deras kar, varför leta upp 5 negativa saker och i princip döda personens intresse för akvarier på 5 meningar. Vilken vision jobbar vi mot då?
Min son är nystartad akvarist och jag har nyväckt mitt intresse då han startade. Han vågar inte ens skriva något för han är rädd att folk ska klaga och klanka på honom. Hur många känner så? Är det ett sätt att skapa en situation där vi/ni kan få betalt för annonser?Senast redigerad av DaRe; 11 April 2010, 22:48.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Mer sådana här trådar och forumet är livligare än Zoopet!
Skämt åsido så är det bra att en diskussion förs upp innan det är för sent. När jag jag vart medlem här en kulen oktoberkväll -03 så var det många fler "veteraner" på forumet. Men som med allt annat så går allt i vågor, och jag tycker vi ändå har nya veteraner som vi skulle sakna minst lika mycket om de försvann. Det går inte att gråta över spilld mjölk och be folk återvända till forumet i hopp om att det ska bli som det en gång var.
Jag tror inte heller det är dom som skulle göra forumet livligare. Vi ska istället värna om de nya och blivande "nördar" som har mod att skriva här, för jag tror det är otroligt många som faktiskt använder forumet utan att skriva. Medlemmar som icke medlemmar.
Det är på gång lite nyheter som Mikael skrev tidigare i form av lite mer specificerad uppdelning av forumet, vilket jag tror är bra. Skulle vi exempelvis enbart få 10% av diskusforum.se och ndss.se's användare att skriva här skulle det bli ett enormt uppsving!Mvh AlexKommentar
-
För finansiering tror jag att så länge man tar betalt för tjänster som är gratis på andra ställen så finns en risk att man hamnar i en negativ spiral. En begränsad mängd personer anser att det är värt pengarna att betala för att lägga in bilder (som nu är påå tapeten) och därmed drar sig till andra forum. Detta leder till att färre personer finns aktiva i forumet för att svara på frågor och diskutera lösningar. Vilket i sin tur ökar risken än mer att färre personer anser att det är värt att betala för en tjänst i ett tynande forum.
Istället är jag för att jobba på reklamintäckter och sponsor intäckter. Där är det antal läsare som gäller! För att få många läsare/skrivare så anser jag att vi måste hitta en vision kring forumet.
Dessutom är det ju ofta som så att de affärer som det skrivs väl om på forumet är små affärer med rätt dålig ekonomi, medan de större affärer (ofta kedjor) som har en bra ekonomi och som ofta lägger en hel del på marknadsföring ofta har ett dåligt renomme i akvarieforum.
Men lycka till, kanske kan det lyckas - hoppas att du eller någon annan kan ta tag i detta i den kommande styrelsen och lyckas bättre än de som försökt tidigare.
Om någon ber om kommentar på deras kar, varför leta upp 5 negativa saker och i princip döda personens intresse för akvarier på 5 meningar. Vilken vision jobbar vi mot då?Kommentar
Kommentar