Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Artiklar och färgfoton av varjerande kvalitet ( Ciklidbladet) kan man hitta när man vill i massor på nätet. Men visst det finns alltid några bakåt strävare som tycker det är viktigt att få hålla i pappret.
Däremot ciklidstämman......det är ju nåt som inte går att ersätt i detta land iallafall. Jag tycker förra årets stämma var den bästa någonsin, inte för platsen, vädret eller föredragen utan för att flera akvarieföreningar/organisationer var när varande och att det fanns fisk att titta på.
Avsluta lidandet för redaktörer o amatör skribenter och lägg ner tidingen. Vad jag förstår så blöder ju hela NCS pga denna. Satsa mer pengar på stämman och kanske nån mer IRL event. Akvarieutställning, grillfest eller whatever.... som det är nu stå blir stämman lidande av ett tjafsigt forum.Kommentar
-
Så tidningen o forumet har vi för att locka medlemmar?????......men det verkar ju inte funka så bra.
Om 30 år tror jag ej det finns några tidningar alls överhuvudtaget. Hur längre ska NCS streta emot och blöda?Kommentar
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Hej
Har varit bortrest ett par dagar och såg därför inte denna tråd förrän nu. (Det var en resa som handlade om praktiskt utövande av ciklidhobbyn.)
Inte tar Forumet slut, Det är klart att det går i vågor, och det är klart att folk växlar mellan olika fora. Man vill ju gärna se något nytt ibland, inget illa i det. Forumet lever så länge det finns folk som skriver på det. Och, glöm inte, det finns också folk som bara läser på Forumet, men inte skriver, jag kan tänka mig att många nybörjare kommer in just på det sättet.
Att det finns flera alternativ är bra också därför att då blir "omsättningen" större totalt sett. Det gynnar hela hobbyn och är på så sätt indirekt bra också för NCS.
Vad vi gör i styrelsen för att hålla Forumet intressant är dels att försöka känna av vilka eventuella nya avdelningar vi borde skapa, dels att försöka få med nya människor som är aktiva på de nya (och gamla) avdelningarna, inte bara som moderatorer utan också som forumanvändare/skribenter.
Sen har jag nog en viss förståelse för att nya besökare kan skrämmas bort av inläggsdueller som handlar om person i stället för om sak. Så när ni skriver, försök att fundera på om inlägget tillför något i saken, och på hur läsaren uppfattar innehållet (typ, skulle jag bli glad om någon skrev så om mig).
Självklarheter, javisst. För det är det ju.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Och varför skall man då vara medlem i NCS om inte Ciklidbladet finns.
Nu förnedrar du oss alla som jobbade där gratis i rätt många timmar/dagar. Men visst utan Christer hade det ju inte funkat. Men med pengarna från Ciklidbladet skulle det gå att göra sånna stämmor eller bättre varje år.
Fattar inte vad du menar - du vill ju lägga ner CB och tror uppenbarligen att det fortfarande skulle komma in lika mycket pengar i medlemsavgift och tror då att dessa pengar då skulle gå till en stämma?
Då ställer man sig frågan - hur många nya medlemmar till NCS gav stämman förra året då
Så tidningen o forumet har vi för att locka medlemmar?????......men det verkar ju inte funka så bra.
Tidningen har i alla fall tidigare funkat som en bra medlesmvärvare, men du har säkert rätt i att tiderna har förändrats men om CB läggs ned så läggs säkert också snart NCS ned
Om 30 år tror jag ej det finns några tidningar alls överhuvudtaget. Hur längre ska NCS streta emot och blöda?Kommentar
-
Ett glatt och vänligt forum lockar medlemmar och gör att de också vågar skriva, högt i tak kan man ha så länge man diskuterar sakfrågor men allt annat oavsett rätt o fel bör modereras direkt och hänvisa till pm... det gäller då både den som börjar och den som drabbas, sådant får inte synas och ej heller hållas vid liv... vissa saker här på NCS forum har hållits i liv i flera år fast det borde varit dött redan när det startade.
Det blir svårt att få en hyffsad ekonomi utan en medlemstidning, tidningen drar in pengar från sponsorer och motiverar också en högre medlemsavgift och har inget med bakåtsträvande att göra. Ett annat koncept är att kopiera Zoopet fast för ciklider då förstås och låsa allt av intresse för icke betalande medlemmar men medlemsantalet kommer minska ändå.
Det finns så mycket gratis information på internet så det blir svårt att konkurrera.
Mvh JanneKommentar
-
Det finns massor av arbete att göra i en förening så varför skulle man vara tvungna att skriva här för att få sitta i styrelsen - modererandet är som sagt en styrelseuppgift att se till att det sköts - men skriva i forumet får väl dom som tycker att det är kul göra.
En klar minoritet av NCS medlemmar är förövrigt inte aktiva i detta forum (och de flesta av dom inte heller i något annat forum)
Jag har endast skrivit att en del av de styrande är anonyma på forumet och att det vore bra om de också skrev här. Enbart ett önskemål och en iakttagelse som jag inte var den förste att påtala i ämnet. Att få detta till att det ställs krav på skrivande i forumet är förvånansvärt.Kommentar
-
Jag tror att det är dags att tillåta användare att posta bilder på forumet. I alla andra ciklidforum är det gratis att vara medlem, så det är inte så konstigt att många väljer att hänga på dessa forum istället. Jag tror även att detta kan ge mer betalande medlemmar i längden. Det är bara att kolla på ciklider.se där många har gått ifrån att vara medlem till betalande sponsor i år. Ett fisk forum utan mycke bilder tror jag har svårt att överleva i längden. Detta är trots allt till stor del en visuell hobby./HåkanNär man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
Att tidningen är huvudsaken till medlemsantalet är en saga tror jag, en saga uppdiktad bara för att men inte vet hur man annars ska kunna få in medlemspengar.
Med det inte sagt att jag har några lösningar. Men jag tror faktiskt att det är dax att tänka om helt i den frågan. Mer och mer kostar pengar på nätet också så snart är det nog en vana att man måste betala lite för att komma åt saker.
Dom som annonserar i tidningen måste väl gå att få att lägga lika mycket pengar i reklam här i forumet.Kommentar
-
Lite utveckling kanske skulle hjälpa.
Som jag uppfattar det som ny här så är det lite stängd värld bland alla eller i alla fall dom flesta av dom "gamla rävarna" här. Man lär sig att känna igen folk på bild eller namn i forumet men att veta vem man kan vända sig till för hjälp med tex en specifik art eller biotop är lite svårare och här skulle kanske ett upplägg som den nerlagda fiskförmedlings sidan kunna vara en ide, en del på hemsidan där medlemmar skulle kunna presentera sig och sina fiskar och i många fall helt fantastiska kar, kunna lägga ut om man har yngel på G eller redan till salu. allt med en sökmotor där man skulle kunnat leta på art, sjö, kommun och liknande. Tror att detta skulle kunna gynna dom nya här på sidan genom att det skulle kunna bli lättare att få en överblick om vad som finns i din närhet, jag är rätt övertygad om att dom flesta vänskapsrelationerna bland dom rutinerade personerna här uppstod in real life och inte som en liten nätflört på forumet . Lite svårare att kasta paj på människor som man träffat och fått en "riktig" uppfattning om även om man inte har samma åsikt alltid, idag är det lätt att kasta skit genom ett tangentbord på människor som man kanske inte har en riktigt bra uppfattning om. Nä lite jobb på sammanhållning och att göra det lätt för nya att glida in i gemenskapen, har personligen träffat några personer här som har gett en betydligt positivare bild av sig själv i verkligheten än i det skrivna ordet på forumet.Kommentar
-
Jag tror att det är dags att tillåta användare att posta bilder på forumet. I alla andra ciklidforum är det gratis att vara medlem, så det är inte så konstigt att många väljer att hänga på dessa forum istället. Jag tror även att detta kan ge mer betalande medlemmar i längden. Det är bara att kolla på ciklider.se där många har gått ifrån att vara medlem till betalande sponsor i år. Ett fisk forum utan mycke bilder tror jag har svårt att överleva i längden. Detta är trots allt till stor del en visuell hobby./HåkanKommentar
-
Vart har jag pratat om tvång att skriva på forumet? Det där är så typiskt misstolkning av vad jag skrivit och man undrar om det är med flit.
Jag har endast skrivit att en del av de styrande är anonyma på forumet och att det vore bra om de också skrev här. Enbart ett önskemål och en iakttagelse som jag inte var den förste att påtala i ämnet. Att få detta till att det ställs krav på skrivande i forumet är förvånansvärt.
Lite tråkigt är det väl däremot att de allra flesta av dem som är duktigast på ciklider i Sverige inte heller skriver här. Dock så är väl antagligen de flesta av dom mer intresserade av att hålla på med fiskarna och i övrigt att vara med familjen än av att lägga en massa tid på att skriva i ett forum - så har det alltid varit och så kommer det att förbli. Man får helt enkelt acceptera att folk har olika intressen.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 April 2010, 18:01.Kommentar
-
Du får skriva vad du vill Kjell, men jag har inte ställt något krav. Du kan läsa, så då kan du säkert gå tillbaka och se vad som egentligen skrevs och då inledningsvis av qristina. Jag hade en önskan, precis som qristina/Janne om att de skulle visa sig mer men det är inte att likna med krav.
Jag är medlem på forumet Kjell, och jag tycker inte att det är helt ointressant att så många som möjligt skriver här, vare sig det är "vanliga" medlemmar eller styrande i föreningen. Men min lilla röst kanske inte räknas som andras..vad vet jag...
Nog tjafsat om detta löjliga och triviala inslag i en annars nyttig och bra diskussion, men det är ju just såhär tjafs uppkommer i forumet. Man säger en sak och sedan kommer det ut en annan variant som man får försvara trots att man aldrig skrivit så eller ens menat det.Kommentar
-
Du får skriva vad du vill Kjell, men jag har inte ställt något krav. Du kan läsa, så då kan du säkert gå tillbaka och se vad som egentligen skrevs och då inledningsvis av qristina. Jag hade en önskan, precis som qristina/Janne om att de skulle visa sig mer men det är inte att likna med krav.
Du tog dock uppebarligen år dig och bemötte mitt inlägg Stefan och då bemötte jag dig.
Jag är medlem på forumet Kjell, och jag tycker inte att det är helt ointressant att så många som möjligt skriver här, vare sig det är "vanliga" medlemmar eller styrande i föreningen. Men min lilla röst kanske inte räknas som andras..vad vet jag...
Nog tjafsat om detta löjliga och triviala inslag i en annars nyttig och bra diskussion, men det är ju just såhär tjafs uppkommer i forumet. Man säger en sak och sedan kommer det ut en annan variant som man får försvara trots att man aldrig skrivit så eller ens menat det.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 April 2010, 19:07.Kommentar
Kommentar