Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Kimmy-
    Håller inte med den stora anledningen till att jag nu har blivit medlem var att jag vill ha CB kollar efter posten varje dag när postbilen är här för jag vill ha tidningarna Och jag skulle vilja säga att den yngre generationen inte alls enbart föredrar Internet
    Jag väntade också vid brevlådan dom första åren jag var medlem i föreningen.

Men:

Om alla klickar lite mer för naturskogarna som många i den här föreningen gör, så återstår ju frågan hur moraliskt rätt det är att envisas med att ge ut en papperstidning i flerfärgstryck, den ska dessutom fraktas med dieselbil från Polen/Tjeckien till sverige.

Bevara skog & papperstidningar på samma gång klingar inte helt rätt i mina öron, tycker jag.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av tege
      Jag väntade också vid brevlådan dom första åren jag var medlem i föreningen.

Men:

Om alla klickar lite mer för naturskogarna som många i den här föreningen gör, så återstår ju frågan hur moraliskt rätt det är att envisas med att ge ut en papperstidning i flerfärgstryck, den ska dessutom fraktas med dieselbil från Polen/Tjeckien till sverige.

Bevara skog & papperstidningar på samma gång klingar inte helt rätt i mina öron, tycker jag.
      Föreningens huvudsakliga mål är inte att bevara miljön utan att bredda och skapa intresse för gruppen Ciklider inom akvariehobbyn. Att man sedan via speciella trådar visar sitt miljöengagemang tycker jag är bra gjort.

I övrigt håller jag med Olas diskussion till fullo.

Ta bort Ciklidbladet och du sliter ut en del av hjärtat ur föreningen tillsammans med en stor del av vad medlemmar är villiga att betala för medlemsskap.

Om inte CB fanns så skulle jag ha svårt att se fördelen med att betala 295kr per år för medlemsskap på en internetsajt och ett forum om det inte kom upp funktioner som man kan tänkas vara villig att betala för här. Men jag har svårt att se funktioner som skulle ge mig samma känsla som CB ger...

Nu handlar inte denna tråd om Ciklidbladet utan att få mer aktivitet på forumet...

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Nu är det ju skillnad på skog och skog och papperstidningar är mer miljövänliga än nätdito enligt flera beräkningar. Men den diskussionen har jag varken kunskap eller lust att ta här Däremot tittar vi på lösningar att få tryck och transport av CB mer miljövänlig.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av Micke
          Eller så är det kanske den avgörande frågan. Utan Ciklibladet skulle det kunna frigöras massor med resurser som kanske istället skulle kunna göra en intressantare och mer inbjudande hemsida. Jag är själv också en hängiven fantast av det tryckta mediet, men inser samtidigt att den energin de inblandande offrar på CB skulle kunna användas på bättre sätt.
          Det säga ofta att NCS skulle tyna bort utan CB, är det verkligen så? Hur kan det i så fall skrivas mer i Zoopets forum om Ciklider än i NCS forum? Det är väl troligtvis främst vi som varit med ett tag som skulle sakna CB. Den yngre generationen som är framtidens ciklidister skulle förmodligen hellre se utveckling av Ciklid.org
          Oavsett vad som händer så blir verkligheten annorlunda om CB försvinner - gamlingar försvinner och nya kommer in (vilket i sig kanske inte är fel).
          Men jag tror nog att NCS också försvinner - titta på hobbyn idag. Det finns redan specialforum för salt, växter, räkor etc. men dessa bygger på att några få intresserade entusiaster driver det och ingen av dom har lyckats få ihop en organsiation för att ens orka svara på de remisser som myndigheterna skickar ut om akvaristiken. Inget av dessa forum klarar ens av att organsiera ett enda möte om året.
          Det är helt enkelt för få som vill engagera sig aktivt - vad man är intresserad av är att skriva på ett forum (vilket självklart inte är negativt). På saltvattensguiden (mycket stort och bra saltforum) tjötas det mycket om att folk skall betala för att sidan skall kunna leva vidare - efter år av tjöt har de fått ihop ca. 80 personer som betalar 100 spänn.

Tege skriver
          Vilka tror att CB kommer hem i brevlådan om ytterligare tjugo år?
          Det tror inte jag. CB försvinner inom några år och inom ytterligare några år tror jag också att NCS försvinner. Men jag hoppas att det dröjer så länge som möjligt.

Men oavsett detta så sa jag för 5 år sedan att akvariehobbyn har 15 år kvar - så frågan om CB och NCS fortlevnad får kanske ändå ett "naturligt" slut.
          Men det är ju om detta vi skall prata på Varbergsmötet om en och en halv vecka - vi ses där

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Vi kan lika gärna lägga ned..jag skrotar mina akvarium..profetian är här.

Som tur är finns det individer som inte ger sig så lätt och som försöker finna nya vägar att vandra för att bibehålla intresset runt hobbyn..men visst...hobbyn har tappat anhängare och det gör det än mer viktigt att forumets medlemmar visar entusiasm och ger stöd till alla nya som hittar hit.

Många som skrivit här nu med negativa tankar skriver inte nämnvärt mycket ute i forumet rörande ciklider och hobbyn utan verkar vara mer intresserade av att gnälla. Sådant smittar av sig också, vilket kan ge en känsla av ett tråkigt forum.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av StefanL
              Som tur är finns det individer som inte ger sig så lätt och som försöker finna nya vägar att vandra för att bibehålla intresset runt hobbyn..men visst...hobbyn har tappat anhängare och det gör det än mer viktigt att forumets medlemmar visar entusiasm och ger stöd till alla nya som hittar hit.
              Om det ändå vore så väl - vad jag vet så är jag den ende som har tagit upp dessa frågor de senaste åren och intresset har varit minimalt bland sveriges akvarister för att engagera sig i dessa frågor.
              Fram till nu har det snarare verkat som så att jag varit den "ende" som inte gett upp, men vi får se om det kan komma något positivt ut ur Varbergsmötet.

Visst man skall inte sprida negativa tankar i ett forum och det hade jag inte heller gjort om det funnits ett engagemang bland sveriges akvarister.

Kommentar

• pny
                Användare
                • April 2002
                • 210

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det finns redan specialforum för salt, växter, räkor etc. men dessa bygger på att några få intresserade entusiaster driver det och ingen av dom har lyckats få ihop en organsiation för att ens orka svara på de remisser som myndigheterna skickar ut om akvaristiken. Inget av dessa forum klarar ens av att organsiera ett enda möte om året.
                Jag tror dessvärre du missat hela syftet med dessa specialforum. Du försöker mäta dagens värld med gårdagens värderingar. Jag tror inte för ett ögonblick att personerna bakom dessa forum har någon som helst ambition att utföra något av det du säger att de misslyckats med. De vill helt enkelt "bara" ha ett bra internetforum kring sitt specialintresse... och det har de alla lyckats väldigt bra med!
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Nu är det ju skillnad på skog och skog och papperstidningar är mer miljövänliga än nätdito enligt flera beräkningar. Men den diskussionen har jag varken kunskap eller lust att ta här Däremot tittar vi på lösningar att få tryck och transport av CB mer miljövänlig.
                  Klart det är skillnad på skog och skog, en del finns kvar i skogen och en del gör man pappersmassa av. Ingen här köper väl en dator pga NCS heller. Den står ju redan i hemmet. Vad som är rätt eller fel har inte jag heller någon aning om, men ville väl belysa att det finns andra vinklingar eller nått. (Se det som en parantes)
                  Senast redigerad av tege; 24 August 2010, 12:56.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av pny
                    Jag tror dessvärre du missat hela syftet med dessa specialforum. Du försöker mäta dagens värld med gårdagens värderingar. Jag tror inte för ett ögonblick att personerna bakom dessa forum har någon som helst ambition att utföra något av det du säger att de misslyckats med. De vill helt enkelt "bara" ha ett bra internetforum kring sitt specialintresse... och det har de alla lyckats väldigt bra med!
                    Ok - du har säkert rätt i att de inte har haft denna ambition (även om i och för sig just nu pågår en debatt på saltvattensguiden om hur de skall klara av att få ihop ett möte (det de skulle ha ställdes in)) och det är inte heller menat som kritik mot dom.
                    Dock så missade du också syftet med mitt inlägg vilket var att det inte räcker med att det finns ett bra forum för att det skall finnas en aktiv förening.
                    Men som sagt det får framtiden utvisa.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Om inte CB fanns så skulle jag ha svårt att se fördelen med att betala 295kr per år för medlemsskap på en internetsajt och ett forum om det inte kom upp funktioner som man kan tänkas vara villig att betala för här. Men jag har svårt att se funktioner som skulle ge mig samma känsla som CB ger...
                      Men om man tar bort 70% av kostnaderna finns det förhoppningsvis utrymme att sänka medlemsavgiften och ändå satsa mer på webplatsen

Nu handlar inte denna tråd om Ciklidbladet utan att få mer aktivitet på forumet...
                      Som sagt, det kan finnas ett samband.

Oavsett vad som händer så blir verkligheten annorlunda om CB försvinner - gamlingar försvinner och nya kommer in (vilket i sig kanske inte är fel).
                      Bara man inte tar hänsyn till oss dinosaurier som vill läsa papperstidningar för länge. Du brukar själv säga att det skrivs med ciklidinlägg på Zoopet än här. Varför? Kanske för att sidan utvecklas mer och har fler community-funktioner som bloggar mm, vilket attraherar en annan och kanske större grupp?

Slutligen är en hel del med i NCS för att stödja föreningen vilket för dessa är viktigare än både CB och sida.
                      Jo, och vi stödjer med all sannolikhet NCS med eller utan CB.

Nej, dessa resurser finns inte vilket är det stora problemet. För resurser i detta fall är ideellt arbete.
                      Då känns det än mer angeläget att samla resurserna till en uppgift. Jag vet själv hur mycket energi och resurser CB tar för styrelsen. Tänk om detta kunde frigöras och istället användas till Ciklid.org

Så alla ni som vill ha en bättre hemsida samt har kunskapen hur detta programmeras eller annan kunskap i t ex webbdesign, SQL, Acess eller nått annat databasprogramsspråk som vi skulle kunna ha nytta av samt har tid att lägga ner ideellt arbete på vår sida, skicka omedelbums ett PM till Mikael, Ove, Magnus eller Albin!
                      Det finns ju även en hel som kan fixas utan programeringskunskaper också.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• pny
                        Användare
                        • April 2002
                        • 210

Ok - du har säkert rätt i att de inte har haft denna ambition (även om i och för sig just nu pågår en debatt på saltvattensguiden om hur de skall klara av att få ihop ett möte (det de skulle ha ställdes in)) och det är inte heller menat som kritik mot dom.
                        Nja, jag följer diskussionen men det var inte saltvattensguiden utan Linköpings Akvarieförening som skulle ha ett saltvattensmöte som ställdes in. Nu diskuteras det ifall saltvattensguiden borde ordna den typen av möten då lokala akvarieföreningar inte tycks ha tillräckligt många saltvattensakvarister för att ordna sådana möten.
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Alltså, för min egen del råder det ingen tvekan om att jag hade gått ur förreningen om Ciklidbladet försvann, och jag tror inte jag är ensam om den åsikten. Jag betalar inte enbart för webbsidor, det måste finnas något mer här i så fall som är väldigt unikt, Zoopet har inte lyckats hålla mig kvar heller trots att sidan är oerhört genomarbetad. Det finns alltid alternativ som är gratis så det tar emot att betala om man inte får något utöver det vanliga för pengarna.
                          Nej, precis som flera andra har sagt så tror jag det är superviktigt att webbsidan utvecklas ytterligare, men då vid sidan om ett fortsatt välgjort Ciklidblad.
                          Ta inte bort CB, det är stommen i NCS, åtminstone för mig.
                          Senast redigerad av FI; 24 August 2010, 21:14.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Man ska inte lyssna på domedagsprofetior! NCS lever vidare i massor av år, likaså CB!
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Det går troligen inte lägga ner Ciklidbladet utan att NCS kollapsar. Styrelsen skulle få ägna all sin tid åt nedläggningen och ingen åt ciklid.org. Så om det finns ett "take home message" i diskussionen är det att vi måste stärka ciklid.org bland annat personellt så att denna inte tar stryk om Ciklidbladet trots allt måste läggas ner i sin nuvarande form på grund av ekonomisk kris eller redaktörskris. För tillfället har vi råd att ge ut Ciklidbladet och vi har en redaktör. Så jag skriver det igen: Har du tid att lägga (någorlunda kontinuerligt) ideellt arbete på ciklid.org, skicka ett PM till någon i styrelsen!
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• perik9
                                Användare
                                • April 2002
                                • 161

Varför tyvärr? Leve utvecklingen, slopa tidningen och lägg krutet på hemsidan. Tack vare utvecklingen kan vi numera få snabba svar direkt när vi frågar. Inte sätter jag mig och bläddrar i gamla tidningar längre om jag vill veta något, då går jag till datorn.
                                Nej försäljningen av Back to Nature har väl dalat, då har man vett på att ta betalt på sin hemsida.
                                Och om CB skulle lägga ner, ja då klirrar det lite extra i kassan och då blir man ju lite glad och gör lite blandade småhopp av dom extra besök som ens hemsida får.

Kjell jag tycker att du lägger för mycket glöd på detta, lägg den på din hemsida så att den blir ännu bättre stället.

Snabba svar ja ok och det är väl bara du som ger dom kantänka ??

Nästan att jag tycker det är helbannad som gäller. Men det är bara jag.

En tidning ska vi ha tycker jag

Perran med rätt att tycka.
                                Perran

Kommentar

Arbetssätt...