Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Har någon kunskap om hur man går till väga eller var man kan köpa en tjänst för att fixa det så hör gärna av er via PM.
    Man kan köpa första platsen eller att man syns på första sidan av Google, men det är bortkastade pengar för en förening.
    Bättre att göra en vettig reklamkampanj i alla akvarieaffärer dit varje fall en akvarist sätter foten någon gång.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Tyvärr verkar det inte som om vi riktigt har kompetensen då effekterna varit små (vi hamnar numera etta på "ciklid" och trea på "ciklider" vilket vi inte gjorde innan).
      Googla på SEO så hittar ni en massa bra tips om sökmotoroptimering.
      Huvudproblemet för NCS tror jag är att det använts minst tre olika domäner. Både joomla och vBulletin bör ha ett antal SEO-tillägg som fixar mycket av optimeringen automatiskt.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

Inser att minhembio.com har betydligt större resurser, men det är ändå intressant hur de byggt upp medlemsidorna med galleriet där varje medlem kan lägga upp bilder på sina anläggningar.

Bilderna kan taggas med vilka prylar som är med vilket är kopplat mot prisjakt... när man söker på en viss pryl finns det möjlighet att se alla bilder där den prylen är taggad på. Översatt till ciklid.org så skulle man alltså kunna tagga sina bilder mot artregistret för att sedan i artregistret kunna få mängder med exempelbilder på denna art i olika miljöer. Om detta är möjligt vet jag inte men det skulle integrera artregistret, forumet och medlemsidorna.
        - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Man kan köpa första platsen eller att man syns på första sidan av Google, men det är bortkastade pengar för en förening.
          Bättre att göra en vettig reklamkampanj i alla akvarieaffärer dit varje fall en akvarist sätter foten någon gång.
          Klart vi inte ska köpa annonser på google eller liknande. Det jag reagerar på i ditt inlägg är "Bättre att göra...". Det ena utesluter inte det andra och ciklid.org syns helt enkelt knappt på Google. Detta kan inte betraktas som något annat än en katastrof.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DSB
            Användare
            • June 2010
            • 43

Första gången jag fick informationen om NCS, så var det genom en akvarieaffär. Men det är många år sedan nu .
            Idag så är informations flödet annorlunda, så nätet är nu en av de viktigare platserna att värva nya medlemmar på.

Exakt hur det skall ske har jag inget bra svar på, men om det finns ett bra sätt att få ciklid.org synsas bättre vid sökningar så är väl det bra.

Men Wilhelms idee om reklamkampanj i zooafärerna är väl också bra, man får väl väga kostnaderna mot antalet möjliga nya medlemmar och se om det är värt besväret.
            Senast redigerad av DSB; 08 August 2010, 17:30.
            MVH Peter

Kommentar

• kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

Wilhelm, problemet är även att FEL sidor kommer högt i Google. Vi hade gärna sett att artregistret hamnade högt när man söker på palettciklid, inte en forumstråd. Det handlar ytterst om våra stadgar. Vi ska sprida information om ciklider och då ska man enkelt hitta den med Google.

Ps. jag tror vi ligger rätt "högt" på Altavista och liknande med en mer intuitiv indexering.

Tror så med. En annan svensson/nybörjar ciklid är ju Skalare Skulle tro att de flesta som söker info om denna söker på just skalare o inte ciklid.
              Och då utbudet av skalar trådar inte är så stort här hamnar man nog på andra forum först. Ciklid är det nog bara den redan invigda som söker på.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Vi hade gärna sett att artregistret hamnade högt när man söker på palettciklid, inte en forumstråd.
                Artregistret saknar de viktiga taggarna meta- title, keywords och description. Om de används med relevant innehåll så bör det göra en stor förbättring. Sen bör även en sitemap användas så att robotarna hittar sidorna lättare.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Att det är svårt för folk att betala är pinamt,

har tagit upp detta förut,

på framsidan är det en blårandig fisk och ovanför står det bli medlem ??????
                  Släng fisken i papperskorgen bums

det går inte en att klicka på fisken utan man måste läsa (på Svenska) läs mer

Att bli medlem borde alltid följa med oavsett var på forumet man är

den borde även blinka på resp språk,Svenska 295sek, Norska 280nok, Finska 34eur,
                  Danska 250dkk,
                  på Engelska övriga Europa 45 eur, övriga Världen 50eur

när man klickar ska det vara skitenkelt att betala

samt tala om vad mycket du får för lite pengar
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Att det är svårt för folk att betala är pinamt,

har tagit upp detta förut,

på framsidan är det en blårandig fisk och ovanför står det bli medlem ??????
                    Släng fisken i papperskorgen bums

det går inte en att klicka på fisken utan man måste läsa (på Svenska) läs mer

Att bli medlem borde alltid följa med oavsett var på forumet man är

den borde även blinka på resp språk,Svenska 295sek, Norska 280nok, Finska 34eur,
                    Danska 250dkk,
                    på Engelska övriga Europa 45 eur, övriga Världen 50eur

när man klickar ska det vara skitenkelt att betala

samt tala om vad mycket du får för lite pengar
                    Du har rätt! Och styrelsen jobbar på det.
                    Men just nu är det 23 grader i havet.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• eodd
                      Användare
                      • May 2010
                      • 27

Till att börja med: Jag har inte läst igenom hela tråden...

Jag har en massa knepiga hobbys. Ciklider (ciklid.se) fixed gear cyklar (Fixedgear.se) och ett begynnande grodintresse (pilgift.se).

Den gemensamma nämnaren för dessa tre forum är att det är förhållande vis smala ämnen. Av dessa tre är det fixedgearforat som funkar bäst. Varför?
                      Antagligen för att det är ett socialt forum. Det handlar inte bara om cyklar utan allt som vi som medlemmar vill avhandla. Ett steg mot ett mer aktivt forum här är att göra det mindre spretigt. Det behöver kanske inte finnas ett delforum för varje geografiskt del av ciklidfamiljen. Bättre kanske att dela det efter ämne.

-fiskar
                      -akvariet
                      -DIY
                      -foto
                      -övrigt
                      -resor
                      -??

Och sen ha en starkare moderiering. Se till att man har klistrade trådar om de vanligt förekommande nybörjarfrågorna osv.

Som ganska ny användare känns det som att ciklid.se är ganska diversifierat. Det riktat sig till ciklidnördarna. Kanske måste man lätta upp stämningen lite?

En annan viktigt sak är att man kanske som standard skall ställa in att man skall se alla inlägg det senaste året istället för det senaste dygnet vilket får forumet att verka väldigt mycket levande.

Det sista man skall göra är att låsa det. Så att bara medlemmar kommer åt forumet. I sådana fall håll forumet öppet men lås ett underforum med trådar om saker som finns i tidningen, tex olika diy projekt.

I slut ändan så är det förmodligen ren marknadsekonomi. Varför väljer folk ciklider.se istället för ciklid.se? snyggare? lättare? trevligare? bättre? mer kunskap? bättre marknadsföring? bättre adress?

Ciklidhobbyn är ingen man startar med. Man börjar med "trist" fisk och växer sakta men säkert in i hobbyn. Ciklid.se riktar sig mot folk som redan upptäckt charmen. Jag tror att för att få forat att nyfödas, återvakna eller växa så måste man gå ner på grunden. Många av de som är medlemmar här har haft akvarie länge, jätte länge. De kan skit mycket, tillsammans kan vi ännu mer.

Så frågan återstår, hur får vi bätre aktivitet på forumet och hur får mer fler människor att bry sig om hobbyn?
                      Det finns tusen svar. Aktiv marknadsföring kostar pengar. Reklam är svin dyrt. Å andra sidan så snappar google det mesta. Ett enkelt sätt är att vi som redan är medlemmar och aktiva blir mer aktiva. Fler trådar som passar alla. Jag drog igång en minus/plus tråd som inte har skit mycket med hobbyn att göra, men inte fan har jag att skriva om mina fiskar varje dag? MEN den typen att trådar får mig att gå in en tisdag kväll och gnälla om att jag inte fick löneförhöjning eller vad helst. Det handlar om aktivitet.
                      Ett aktivt forum om what ever är mer attraktivt än inget alls. Vi vill att alla som är medlemmar skall gå in på ciklid.se först, oavsett vad det gäller. Man skall kunna snacka om nyheter, fiskar, familjen, what ever.

/Marcus,ny medlem som redan brinner för ciklid.se och inte vill se att det försvinner.

Kommentar

• hawkse
                        Användare
                        • July 2010
                        • 26

Pust! Det var ingen liten tråd att plöja igenom men den gav en riktigt bra bild av forumets nuvarande status. Eller... den gav mig en bild. Inte riktigt vad jag kom för att läsa men nu går det ju äntligen att läsa här. När jag var inne tidigare under våren/senvintern så funkade ju bara forumet i Internet Explorer (med andra webläsare fick man en stor meny rakt över hela skärmen). Då jag inte kör den webläsaren (och det är det många som inte gör - framförallt bland de yngre och teknikkunniga) så gick jag vidare till andra forum.

De andra forumen hittade jag initialt via google men därefter är det tips och inlägg likt eodds ovan som visat vägen.

Betalda sökord och SEO-tjänster ger jag inte mycket för och att på konstlad väg försöka nå högt i rankingen är dömt att misslyckas i långa loppet. En viss omstrukturering av innehållet som någon var inne på kan dock ge bra resultat genom att mata webspindlarna med relevant innehåll.

Tänker hänga kvar här och se vad som dyker upp. Läser mycket och postar möjligen när jag skaffat mig några ciklider igen.

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av hawkse
                          Betalda sökord och SEO-tjänster ger jag inte mycket för och att på konstlad väg försöka nå högt i rankingen är dömt att misslyckas i långa loppet.
                          Ingen har någonsin föreslagit något sådant och det finns inte heller pengar till det. Vi har hittat ett par missar i programeringen av sidan som gör att spindlarna borde hitta oss. Problemet är att vi inte hamnar där vi bör på okonstlad väg.

Tack för din input hursomhelst och välkommen till forumet.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Ursprungligen postat av eodd
                            Det behöver kanske inte finnas ett delforum för varje geografiskt del av ciklidfamiljen. Bättre kanske att dela det efter ämne.

-fiskar
                            -akvariet
                            -DIY
                            -foto
                            -övrigt
                            -resor
                            -??
                            Hmm, jo den idén är bra, idag är forumet onödigt uppdelat med tanke på hur litet det är då det gäller aktiviteten. Stora forum måste vara uppdelade men små forum kan bli bättre om att det är ett slags ordnat kaos.

Färgmarkerarar man dessutom så hittar man det man söker trots kaoset. Röd tråd = malawi, Blå tråd = Tanganyika, Gul tråd = Central och Sydamerika, Grå tråd = Annat. T.ex.

Nackdelen med detta är att det krävs mer av moderatorerna, de lär dagligen tvingas flytta felplacerade trådar.

Fördelen är att vi alla sitter tillsammans, vi kommer läsa, eller i alla fall skumma igenom, de flesta trådar som skrivs (i alla fall om rubrikerna lockar).

Frågan är bara om det är för lite prat om vissa typer av fiskar? Det kan bli svårt att inte bli bortknuffad så man hamnar på nästa sida eller flera sidor bak om man håller på med mindre populära fiskar. Risken är att man helt enkelt försvinner i mängden, man tvingas "bumpa" trådarna för att inte helt glömmas bort.

Men jag skulle gärna se en sådan förändring om inte annat för att göra ett lite halvsegt forum mer levande. Det skulle t.o.m. kunna gå att sammanfoga övrigt och foto etc i samma lista. På så sätt lockas man att skriva även om annat än fisk, som det är nu måste man göra ett aktivt val - "nu ska jag prata om foto. klick" - för att se sådana trådar om de inte ligger på förstasidan.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Jens Netteberg
                              Användare
                              • March 2005
                              • 67

Efter att varit utan akvarium i snart ett år och innan dess satsat en del på saltvattensakvarie är jag nu efter ca två år tillbaka på ciklid.se.
                              Jag orkade inte läsa mer än de första 12 sidorna i denna tråden för det var så förbannat tråkig läsning och hoppas jag inte trampar någon på tårna när jag nu skriver min åsikt om varför forumet "tappar" användare och varför föreningen inte är lika attraktiv längre.
                              Jag tror att alla forum och föreningar har sina ljusa och mörka tidsintervaller. Jag vet att man hade liknande diskussioner på saltvattensguiden för ett tag sedan.
                              Det är kanske inte så konstigt att ciklider.se ökar eftersom det är ett nyare forum där många registrerar sig för att få en inblick vad som försigår där.
                              Trådar som denna eller påhopp från andra deltagare är sådant som gör att man tröttnar på att läsa i forumet.
                              När man är ny inom hobbyn och får som svar "Sök i forumet" vid sin första fråga, gör att man tappar gnistan med en gång. Jag är som så många andra trött på frågor som om man kan göra egna bakgrunder eller om man kan göra egna filter osv osv , men i ett forum måste man få ställa frågor utan att känna att man är till besvär och man måste få ha en åsikt utan att bli sågad vid fotknölarna.

Jag vet egentligen inte om jag skrivit något av värde men jag blev bara så besviken av att hitta en tråd som denna i ett annars så enligt mig bra forum som detta. När jag började med mitt första akvarie så var detta mitt stora uppslagsverk och det vill jag tacka alla de för som då hjälpte mig.

Jag har nu tankar på att starta upp ett nytt "ciklid"-kar och min förhoppning är att man lägger ner allt groll som inte har med hobbyn att göra och accepterar att vi är individer med olika erfarenheter och synpunkter så att jag åter igen kan få glädje av forumet.

Tack för ett bra forum!
                              /Jens
                              ------------------------

Kommentar

• Kimmy-
                                Användare
                                • June 2010
                                • 458

som ny medlem här på forumet så kmr lite funderingar vad som pågick inne i skallen vid ströläsning i denna tråd och lite övrigt om NCS

När jag började läsa så såg det intressant ut sen så började jag flina lite för mig själv när jag såg hur alla hoppade på varandra skitskoj (enligt mig) jag tycker det ger karaktär på individer här på forumet, och jag anser att det är lätt att bli oense för alla har olika metoder ideer och erfarenheter och Jag som läsare och nybörjare får ju som alla andra testa sig fram och anpassa mitt sätt till era olika förslag tex.

Just nu sitter jag och funderar på om man jag verkligen ska skriva detta inlägg, men som person skiter jag i vad folk tycker och tänker om mig. Jag är en nyfiken och frågvis jäkel och om det skulle få ngn irriterad eller arg bryr jag mig inte mkt om, för säg skulle jag inte fråga så skulle jag inte få veta ngt och jag tror att många tänker för mkt på tex: Kan jag ställa en sådan här fråga den kanske är lite dum och för nybörjaraktig. Och till er som har detta tankesättet då kommer ni ingen vart med eran nya hobby. Enligt mig så har ett sådant här forum alla möjligheter i världen för mig att få svar och tips på hur jag kan förenkla, utöka, förnya mina kunskaper inom denna underbara hobby. För om jag inte frågar så om 20 år vem ska mina barn fråga? som ett exempel.
                                Och jag är tillochmed så nyfiken på denna hobby att jag vill hem till er erfarna som har lite odling och kolla hur ni gör och att prata lite fisk och tillvägagångsätt öga mot öga. och det har jag lyckats få tag i lite folk som inte bor så långt från mig. och dom jag har frågat har inte varit otrevliga eller tyckt jag varit konstig för att jag frågade om jag får komma hem och kolla hos dom.
                                Tror att hobbyn skulle växa mer om ni som har lite odlingar eller något intressant kar hemma kanske öppnar era dörrar för nykomlingar för jag LOVAR som ny inom denna hobby och du kmr ner i en källare med tex100kar Man blir som en liten pojke på julafton Och det är en Väldigt stor bidrag till att jag har så stora planer (för stora kanske på min nya hobby inom det komna året.

Detta var lite funderingar som gick i huvet på mig, ber om förlåtelse omd et verkar rörigt Och ni kmr att se många "dumma" frågor av mig här i fortsättningen.
                                Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

Arbetssätt...