Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    Användare
    • September 2005
    • 147

Tjosan! Nu känner jag mig som Bert Karlsson snart hehe. Folkligt ska de va! Men jag kan bara känna att min egen väg till återfallsakvarist blev bra genom Ola och Ciklid.se (org).
    Uppväxt på att man skulle ta vara på det gamla heliga akvarievattnet fick jag otroligt snabba, duktiga, relevanta och sanslöst bra råd. Jag är helt uppfylld att det finns återfallsakvarister, nybörjarje och andra som kommer att ta grymt nytta av det här forumet.

Kommentar

• T_K
      Användare
      • September 2005
      • 147

Tjosan igen. Ungdomar och äldre getter som jag själv förväntar sig att allt på Internet ska vara öppet ska vara öppet. Öppna allt NU. Jag har massor av ideér, kom igen med fler positiva ideér! TJO! He.
      Senast redigerad av T_K; 14 April 2010, 19:56.

Kommentar

• Håkan Olsén
        NCS Medlem

• August 2009
        • 91

Ursprungligen postat av Bävern
        Hej,

Man skulle kunna vidga frågan till intresset för akvariestik i allmänhet och ciklider i synnerhet. Nybörjare på området kan få problem med att få akvariet att fungera, det gror igen med alger, fel fisksammansättning så att stress uppstår med sjukdomar som följd, fiskarna tar kål på varandra osv, listan med ev problem kan göras lång, Då är det inte osannolikt att man tröttnar och lägger ner.

Det är här som ciklidforum kan spela en stor roll för att öka rekryteringen till ciklidintresset. Genom erfarenhetsåterföring från erfarna personer kan en hel del trassel undvikas eller åtgärdas. Därigenom kan fler njuta av ciklidernas fantastiska egenskaper och akvariet kan bli en vacker samlingspunkt i hemmet.

Då skapas förutsättningar för att intresset ökar ytterligare och sprider sig vidare. Vi hamnar i en god spiral.

Genom att vi hjälper varandra med tips och råd bygger vi ett bra fundament för att utveckla intresset för ciklider vidare! Alla kan bidra med något om viljan finns!

Mvh
        Thomas
        jag har inte följt all delar av diskussionen här, men Forumet skall inte exkludera några frågor. Det kan vara basala eller avancerade. Ingen skall skämmas för att ta upp en viss fråga, hur banal den än kan vara. Det oerhört viktigt att alla får komma till tals annars självdör Forumet. För min egen del känner jag inte att jag har svar på alla frågor, snarare en bråkdel av frågorna trots att jag hållit på ett tag. Detta gör det skoj, det finns mer att lära sig. Vi bör komma ihåg att det kanske finns 30 000 arter av benfiskar och många av dessa är ciklider men oliak miljökrav.

Kommentar

• slarvid
          Användare
          • December 2007
          • 517

iom att många mer erfarna akvarister verkar störa sig på halv-puckon (så som jag själv, som nu istället för att skriva i forumet här frågar min lokala zoo-handlare istället) så kanske man kan lägga in en ny funktion. En egen del av forumet... typ fråga Olle, fast fisk då. Så kanske några utvalda (som orkar med nybörjarfrågor) kan svara i de trådarna, och de som inte vill veta av nybörjare och deras frågor, de slipper se och bry sig om nybörjarna tills de kan lite mer... isåfall hade ni iaf haft en medlem till som hållit till här lite mer istället för på ciklider.se...
          540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Janne E
            Användare
            • April 2002
            • 382

Även om jag inte skriver så mycket i detta forum så läser jag rätt mycket, jag kan inte hålla med om att det är de erfarna akvaristerna som stör sig på de mindre erfarna. Det är nog en annan grupp av människor i så fall som du menar, de flesta med erfarenhet tycker ja har varit ganska ödmjuka... sedan kan man ju diskutera var gränsen går när det gäller "erfarna akvarister" men de duktiga är inte problemet på detta forum.

Mvh Janne

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Om man tycker att någon medlem i forumet beter sig illa och är allmänt otrevlig så tycker jag att man ska trycka på "rapportera inlägg" (röda markeringen med utropstecken) och genom detta delge moderatorerna att man tycker så.

Visar man inte vad man ogillar eller vem man ogillar så kommer det aldrig att ske skillnad.

Det är olyckligt att nya medlemmar, eller medlemmar överhuvudtaget, ska känna sig ovälkomna med sina frågor..enkla eller svåra. Jag hoppas att det är en trend som snart dör ut för forumet behöver verkligen nya medlemmar för att utvecklas.
              Senast redigerad av StefanL; 15 April 2010, 06:11.

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Ja tror inte någon känner sig ovälkommen här på forumet.

När det gäller tonläget så gäller bara att inte ryckas med om det stiger en oktav. Så enkelt är det

Men för vi inte denna typ av debatt här på forumet så belyser vi inte i allmäna ordalag vad vi kan bli bättre på.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• knockout
                  Användare
                  • July 2008
                  • 82

Men för vi inte denna typ av debatt här på forumet så belyser vi inte i allmäna ordalag vad vi kan bli bättre på.[/CITAT]

Byt namn på tråden till "Forum in progress" (allt låter ju bättre på engelska!).

Kommentar

• classe
                    NCS Medlem

• April 2007
                    • 1147

Ja jag är medlem där på ciklid.se och ciklider.se där men har sällan där zoopet där..

Men tycker den är lika alla bra där..

Men ciklid.se har där blanda där och ciklider.se har afrikaciklider och zoopet har där alla arter olika sötavatten till saltvatten och även annan mjuk djur hundar o katter mm...

Min har gick den från 2007 till nu den för ciklid.se så trivs där länge så bra få böcker den ciklidblad...

Men har den gick bara en säsong medlem zoopet så har aldrig få nån blad o tidning..
                    Men bara skriv skriv skriv forum där...

Man skall hjälper varandra den och disktura sig o hjälper sig löser o den vad så specialt som många kunning sin akvariefiskar där sitt hobby hemma..
                    Skall inte vara bråka el tjatar om varandra...

Jag har själv kör den akvarium för mitt livet från 1977 till idag den för mitt livet o har från Börjar den med guppy, platy nån till idag malawiciklider o har olika arter innan..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av Mikael W
                      Tack för idén. Vi har visserligen funderat på detta också tiigare, men inte kommit till konsensus.

Personligen tycker jag att man ska få mervärde ifall man är medlem (och betalar medlemsavgift). Sen är det förstås en större fråga att finna ut vad konkret detta mervärde ska vara. Det måste ju förstås vara frågan om tjänster som man får, eller funktioner man får använda, som inte är öppna för icke-medlemmar. Vi kunde gott föra en diskussion om vilka tjästner/funktioner ska vara öppna för alla och vilka bara för medlemmar.
                      Denna diskussion brukar alltid hetta till och jag hör till en som har en något av en ytterlighetsuppfattning.

Min personliga åsikt är och har alltid varit att medlemsavgifter ska fokusera på sådant som är en kostnad. Exempel är Ciklidbladet, verksamhet mot butiker, donationer och stipendier etc. När vi t ex lägger ut artiklar på nätet genererar detta ingen kostnad och bör vara fritt. Förr betalade vi en hel del för serverplats och då genererade bilderna en kostnad. Nu är servrarna gigantiska och min uppfattning är att kostnaden bilder i forumet genererar rimligen är försumbar och att de därför ska vara gratis. Min uppfattning är självklart endast en av de som sitter i styrelsen på ett styrelsemöte, och en av medlemmarna på ett årsmöte.

Jag brukar ta upp ett exempel: På SJs tåg var DN gratis i första klass men såldes inte i butiken! Om detta var för att ge första klass ett mervärde i form av tillgång till DN så var det fullständigt vansinne. (Numera säljer de DN på tåget)
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av Kajjjan
                        Varför inte göra en elektronisk tidning i pdf och maila ut den? Skulle vara både mer rätt i tiden och billigare. Då skulle jag läsa den, spara undan den på någon av mina hårddiskar för framtida bruk och tycka den var värdefull. En papperstidning åker i tunnan eftersom jag inte sparar på sådana saker längre.
                        Jag får både tidningar i pdf och i papper och pdf-en konkurrerar inte alls! Först när bra läsplattor dyker upp är detta aktuellt. Jag prenumererade på TFH i elektroniskt format och jag kollade bara igenom de första numren sedan tröttnade jag. Det går helt enkelt inte läsa dem i soffan eller i sängen.

Däremot kan en pdf finns som komplement (CB finns i pdf format som arbetskopior), men det som gör det omöjligt att sprida dem i dagsläget är att fotograferna ofta inte går med på detta och vi har inte lagt kraft på att 1) tillfråga vilka som går med på det och 2) plocka bort bilderna från pdf-en för de som inte gör det.

Hursomhelst kan jag helt hålla med om att papperskopian inte kommer att vara det som gäller i längden men i dagsläget har den till och med lägre miljöbelastning än en pdf! (enligt "förståsigpåarna")
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Tycker det är konstigt att det ska kosta pengar för att få lägga upp bilder i forumet, bilderna gagnar ju NCS och förhoppningsvis lockar fler bilder ännu fler att bli medlemmar.

Tanken med den regeln känns lite förhistorisk i dagens perpektiv.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av Mr.Fish
                            Trist att Du lägger ned. Jag Är tillbaka igen. Inte till 100% kanske en 25% av fornstora dagagar. Trist att Folk viker. Men Såär hobbyn . Men det finnes ett talesätt.: En gång "fisk älskare (alltså inte på mackan) alltid fiskälskare =) (ok de e fina på smörgåsren osså =_O
                            Halloj Patrik! Det var länge sedan.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av T_K
                              Antar att min närvaro var väntad i alla fall av Ola. Hej Ola. Du har hjälpt mig mycket ända sen jag var återfalls akvarist 1991. Hela 70-talet som grabbjävel kämpade jag med akvarierna men det var du som hjälpte mig tillbaka till hobbyn på 90-talet efter 20 år som proffsmusiker. Det gjorde du bra. Så många år... Har du fått GULDfirren än? Det måste du fått... Har för mig att jag såg det i ett gammalt Ciklidblad.
                              Tack! Nej jag har inte fått guldfirren och kommer inte få den så länge jag sitter i styrelsen. Guldabborren fick man förr för att man gjort stora insatser för ciklidhobbyn under det gångna året. Vi har nyligen ändrat den formuleringen så att det kan gälla flera år och även inkludera en mer långvarigt insats för hobbyn.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Ursprungligen postat av tege
                                Tycker det är konstigt att det ska kosta pengar för att få lägga upp bilder i forumet, bilderna gagnar ju NCS och förhoppningsvis lockar fler bilder ännu fler att bli medlemmar.

Tanken med den regeln känns lite förhistorisk i dagens perpektiv.
                                Tiden springer fort när något blir förhistoriskt på ett halvt decennium! Det är rätt häftigt att det relativt nyligen diskuterades om vi hade råd att låta medlemmar lägga in foton i forumet! Men jag håller helt med om att det är "förhistoriskt" att inte alla kan lägga in bilder.

(En annan tidig aspekt var upphovsrätten - folk snodde bilder och la upp för att visa vilka fiskar de hade eller vilka bra fotografer de var. Detta är numera så ovanligt att det känns som om jag kanske minns fel! Alla kan fota sin fisk hjälpligt med sin mobil)
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...