Tanichthys sp. vietnam VF ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Tanichthys sp. vietnam VF ?

    Ja nu finns det en tredje Tanichthys i handeln , Tanichthys sp. vietnam VF
    Någon som vet hur den skiljer sig från de två vanliga, Tanichthys micagemmae och Tanichthys albonubes?
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Ja nu finns det en tredje Tanichthys i handeln , Tanichthys sp. vietnam VF
    Någon som vet hur den skiljer sig från de två vanliga, Tanichthys micagemmae och Tanichthys albonubes?
    Den är klart gulare på kroppens översida -Micke från Imazo var i Vietnam för några veckor sedan och såg den då. Den verkar dock vara rätt ovanlig så den kommer nog inte att bli så vanlig i handeln (om den inte är mycket lättodlad) så passa på och köp den om den finns tillgänglig.
    Ett litet tips - den finns med på ett stort foto i en bok som kom ut nyligen

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • November 2005
      • 1294

      #3
      Tack för infon, tänker nog köpa boken imorgon, här gick den på 347 kr om jag
      minns rätt. Jag hoppas bara att min absoluta favorit bland småfisk, amandaetetran( kolglödstetran)även finns med i boken.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Tack för infon, tänker nog köpa boken imorgon, här gick den på 347 kr om jag minns rätt.
        Alldeles för dyrt - så jag hoppas verkligen att du minns fel

        Jag hoppas bara att min absoluta favorit bland småfisk, amandaetetran( kolglödstetran)även finns med i boken
        Amanda är inte bortglömd

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • November 2005
          • 1294

          #5
          Ja nu har ytteligare en Tanichthys dykt upp på lagerlistorna, Tanichthys linni,
          Det är ju kul, dem ser rätt så fin ut på bild, någon som hunnit anskaffa denna ?.

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • April 2002
            • 897

            #6
            Tanichthys linni finns det inget som heter. Har hört linni som tilläggsnamn på albonubes, ibland på de med framavlat längre fenor.
            sp. Vietnamn är snygg, men de jag har sett var inte så gula, de kanske var för stressade. De var hyfsat lika stora micagemmae.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            Arbetssätt...