Nano och ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Nano och ciklider

    Hej

    Nanoakvarier är mer och mer populära och det har just kommit ut en bok om detta. Då det av naturliga orsaker börjar diskutteras ciklider i andra nanotrådar t ex http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62370 startar jag en "ciklidnanotråd".

    I boken sätts en gräns på 40 liter, men jag föreslår att vi snarare sätter gränsen löst och diskutterar "mindre men fullständiga akvarier".
    Senast redigerad av Ola Svensson; 09 April 2010, 10:09.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Jag klistrar in ett par grejer jag skrev i den andra tråden:

    Visst finns det ett gäng ciklider som med ganska stor kunskap funkar i 40 liter. Med detta menar jag att man ska ha hållit fisken samt fullständigt självklart ska kunna flytta den om det blir problem. Fiskar som jag vet funkar i åratal i 40L med rejäl filtrering (=ytterfilter) är Neolamprologus multifasciatus, Apistogramma borellii, Julidochromis transcriptus och palettciklid.

    Jag hade ett nano på 20 liter med just N. multifasciatus. Jag hade täckt hela botten med snäckor och hade Valisneria i bakgrunden. Jag hade kanske bara någon centimeter grus så något grus såg man aldrig. Det blev väldigt snyggt och de två hanarna stod i varsin ände med en hona var och blängde på varandra på exakt samma sätt som deras barnbarn senare gjorde i 540 liter. En annan hona flyttade fram och tillbaka mellan hanarna. Däremot överlevde inga yngel. När de flyttade till 60 liter blev det en del överlevare och i 375 fullkomligt exploderade det.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      Rent allmänt så är ju ciklider revirhävdande vilket gör att det ofta är svårt att hålla dessa i Nanos, men vissa små arter funkar ju.
      Dock bör ett ciklidnano helst vara relativt långt (de flesta nanos som säljs är fyrkantiga och därför inte så bra till ciklider) och innehålla avgränsare (stenar, växter, rötter etc.) så fiskarna inte ser varandra hela tiden

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Rent allmänt så är ju ciklider revirhävdande vilket gör att det ofta är svårt att hålla dessa i Nanos, men vissa små arter funkar ju.
        Dock bör ett ciklidnano helst vara relativt långt (de flesta nanos som säljs är fyrkantiga och därför inte så bra till ciklider) och innehålla avgränsare (stenar, växter, rötter etc.) så fiskarna inte ser varandra hela tiden
        Apistogramma borelli funkar bra att hålla parvis i små kuber med mycket växter, lite rötter och en kokosnöt och flytväxter. Man kan ha lite små killies i ytan och ändå överlever yngel under förutsättningen att det matas ordentligt med artemia.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

          #5
          Då nämner jag Biotecus opercularis här också. På jobbet har vi tidigare haft ett nano med A. borelli, nu har vi Taenicara candidi där istället.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #6
            märket redseamax och elos är va ja förstår ganska stora på nano-akvarier speciellt redsea då och det finns väl sötvattensutrustat för båda fabrikaten!? angående volym för ciklid-nano så tycker ja att runt 100 liter är ok, hade själv ett 80 liters med ett lekpar av Telmatochromis temporalis "shell" vilket fungerade ypperligt (kallades T. burgeoni då), både intressant och snyggt men självklart kunde ja inte ha nån mer fisk-det var bara det paret
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              Ursprungligen postat av specmats
              märket redseamax och elos är va ja förstår ganska stora på nano-akvarier speciellt redsea då och det finns väl sötvattensutrustat för båda fabrikaten!? angående volym för ciklid-nano så tycker ja att runt 100 liter är ok, hade själv ett 80 liters med ett lekpar av Telmatochromis temporalis "shell" vilket fungerade ypperligt (kallades T. burgeoni då), både intressant och snyggt men självklart kunde ja inte ha nån mer fisk-det var bara det paret
              Red Sea är väl ett saltvattensakvarium medan elos har väldigt snygga sötvattensakvarium - dock inte så små att de räknas som nanos. Men det klart räkna du 80-100 liter som nano så har väl alla fabrikat "nanoakvarier".

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                Själv har jag nu kört ett ca. 30 liters Amtra Wave-akvarium (säljs inte i Sveriges) med ocellatus under ca. 3/4 år och det fungerar bra och blir gott om yngel i akvariet.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 April 2010, 21:54.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  #9
                  elos minsta är 75 liter ser ja nu och bör väl gå in i kategorin "nano för ciklider", Amtra wave har ja nog inte hört talas om-men du skriver iof att det inte finns här, frågade lite av nyfikenhet om redsea och enligt den butikspersonen finns alla deras modeller också för sötvatten..!?
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    #10
                    har kollat lite på amtra och antar ja andra märken och några var snygga som på sid 29 som är kul å snygg, http://www.amtra.de/cmi/cms/upload/P...talog_2010.pdf
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av specmats
                      elos minsta är 75 liter ser ja nu och bör väl gå in i kategorin "nano för ciklider",
                      Enligt Olas "definition" ja, men ett 75 liters sötvatten betraktas inte som ett nano.
                      Sedan skrev han ju i sitt första inlägg att det tråden inte skulle handla om nano utan om "mindre men fullständiga akvarier" och därför är rubriken lite fel.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av specmats
                        har kollat lite på amtra och antar ja andra märken och några var snygga som på sid 29 som är kul å snygg, http://www.amtra.de/cmi/cms/upload/P...talog_2010.pdf
                        Det på sid 10 har jag. Vilket du menar på sid. 29 vete sjutton för där såg jag inget akvarium alls.

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

                          #13
                          snygga kuber! meråmer intresserad av små akvarium faktiskt..ja menar typen som kallas Paradise på sid 25 ser ja att det är..förlåt
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            Användare
                            • September 2006
                            • 796

                            #14
                            Det verkar vara en fråga om definitioner. Om vi vänder på det hela rent teoretiskt: vid vilken volym kan man hålla två hannar - eller två hanar och en hona - av en specifik cichlidart vid liv på lång sikt utan att den ena tynar bort eller blir ihjälslagen.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #15
                              Erik,
                              de flesta av mina erfarenheter där blir att man får gå upp på 100 liter och däröver - även för mindre ciklider. I Ciklidatlas finns uppgifter om att A. agassizi kan ha revir på 1 m2 i naturen - blir en rätt stor balja för två hanar... Samtidigt, revirstorleken påverkas av hur det är inrett. Med rätt inredning blir reviret mindre.

                              Många som odlar mindre ciklider kör iaf med mindre baljor till ett par, 50-60 liter är inte ovanligt. De par som åker ned i sådana kar är ofta etablerade par från en annan och större burk där de fått para ut. Kan vara värt att tänka på. Ciklider jag sett fungera i sådana burkar är flera olika paletter, många arter Apisto, flera olika snäcklekare, Jullar, Prinsessor, olika mindre Neolamprologus, Nannochromis, Fjärilar och Taenicara. Gemensamt för nästan alla mindre kar jag sett med ciklider är att det har varit mycket till väldigt mycket gömställen i dem.

                              Den ciklid jag kört i minst akvarium är ett par Apistogramma baenschi, i ett kar på 20 liter (rätt lågt kar med stor bottenyta i relation till storleken). Kan inte påstå att akvariet var vackert, det var fullt med krukskärvor i varierande storlek plus ett bra gäng bok/eklöv. Fanns alltså gott om gömställen, vilket jag tror är en stor förklaring till att det fungerade så bra. Honan blev jagad innan lek, efter leken blev hannen jagad. Inget extremt dock (höll koll på dem). Efter flera lekar verkade de tolerera varandra bättre.

                              Det som förvånat mig mest med ciklider och små burkar är ett par 40-liters med fullvuxna par av J. regani/Apelsinciklid. Bägge arterna får sägas ha temperament, men det var fullt av yngel överallt. Mycket inredning och gömställen. Ett annat nano för ciklider var det som fanns (finns?) på Hobbyzoo Tillmann i Duisburg. Vet inte exakt storlek på karet, men tippar på ca 300 liter. Tre par Centralare i den burken, alla med yngel - och ingen som var undanträngd eller skadad på något vis. För den sortens ciklider får nog 300 liter anses som nano... *s*

                              De som frågar mig på jobbet om ciklider och akvariestorlek får rådet om att ca 100 liter är ok för ett/två par dvärgciklider - om det är rätt inrett och arterna skiljer sig åt i utseende. Minskar risken för bråk. Jag tipsar också om att lite olika krav på reviret kan vara en fördel, t ex en kombo av en grottlekare och en öppet lekande. Mindre kar än 100 liter brukar jag inte rekommendera, men visst, jag har kört mindre själv, sett många andra som gör det och vet att det kan funka alldeles utmärkt.

                              Jag vill verkligen inte skriva någon på näsan med detta inlägg, när jag skrev det tänkte jag mest på att det kanske är klokt att tänka efter lite om man inte testat så mycket med ciklider.

                              Hilsen,

                              /P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 10 April 2010, 04:26.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...