Nano och ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Enligt Olas "definition" ja, men ett 75 liters sötvatten betraktas inte som ett nano.
    Sedan skrev han ju i sitt första inlägg att det tråden inte skulle handla om nano utan om "mindre men fullständiga akvarier" och därför är rubriken lite fel.
    Njä, nu vrider du till mitt inlägg lite grann. Jag skrev I boken sätts en gräns på 40 liter, men jag föreslår att vi snarare sätter gränsen löst och diskutterar "mindre men fullständiga akvarier".
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Njä, nu vrider du till mitt inlägg lite grann. Jag skrev I boken sätts en gräns på 40 liter, men jag föreslår att vi snarare sätter gränsen löst och diskutterar "mindre men fullständiga akvarier".
      Det har jag absolut inget emot - men byt då rubrik för tråden. Pratar man om nano för sötvatten så betraktas inte någonstans ett 70 eller 80 liters akvarium som nano och då är ju rubriken missvisande.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • September 2006
        • 796

        #18
        Patrik,

        Överenstämmer i stort med mina erfarenheter, fast jag kan kanske mest ge exempel på vad som inte funkat :-)

        Om jag minns rätt lyckades aldrig Olle Brick hålla två Nannacara anomala-hanar i samma 500 liters när han jobbade med sitt doktorandarbete.

        Sammanfattningsvis (och som Ola redan antytt): under vissa förutsättningar går det alltså att hålla några cichlidarter i akvarier på 40 liter. med lite tur och en hel del erfarenhet av hur cichlider fungerar. Men man måste hålla koll på maktbalansen och ha extra akvarier i beredskap om man plötsligt måste skilja djuren åt. Det är inte heller att rekommendera för nybörjaren som inte lärt sig läsa av vad cichliden tänker hitta på härnäst.

        Med tanke på hur territoriella även mycket små cichlider kan vara i vissa lägen är det egentligen anmärningsvärt att de stora arterna överhuvudtaget går att hålla i akvarrier på bara några 100-tal liter! Men det verkar ju faktiskt inte ha så mycket med fiskens storlek som man sklle kunna vänta sig.

        Dessutom går det ju faktiiskt utmärkt att ha EN cichlid i ett nano om den inte är alltför stor.

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          #19
          det handlar mer om rörlighet/aktivitet vs passivitet än storlek på arten-det blir subtilt i liten volym och då är det extremt viktigt tycker jag
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #20
            Jag är över inte förtjust i nano-trenden. Visst, det finns fisk som funkar bra i väldigt små kar, guppy eller Boraras t.ex., men revirhävdande fiskar hör enligt min mening inte dit.

            Jag inser varför både handel och kunder vill ha nanokar -de är små, söta, billiga, lättplacerade och lättsålda- men när det gäller ciklider måste man acceptera att förr eller senare blir paret antagligen osams.

            Att det kan funka är inte heller nåt bra argument: allting kan funka, i alla fall ett tag.

            Visst, om situationen är som Ola säger, att man har hållit fisken tidigare, att man har andra kar att flytta fisk till om saker går snett etc då är det väl OK, men min gissning är att de flesta som skaffar nano är nybörjare som inte har nåt av det där.

            Min mening: nanoakvarier för revirhävdande fisk är en dålig och tillfällig lösning. De enda två arter jag kan komma på som jag skulle förvänta mig funka i längden i ett 40-liters är Neolamprologus brevis och Laetacara dorsigera.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • November 2005
              • 1294

              #21
              Är det oetsiskt att tex hålla en ensam ciklidhane i ett nano ?
              Om vi eliminerar revireffekten genom att bara hålla en fisk så finns det väl ganska många arter att välja på ?

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

                #22
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Är det oetsiskt att tex hålla en ensam ciklidhane i ett nano ?
                Om vi eliminerar revireffekten genom att bara hålla en fisk så finns det väl ganska många arter att välja på ?
                Om det skulle bli aktuellt så hade nog det varit på sin plats att börja uppfinna aktivitetsbollar för ciklider.
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #23
                  Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Om det skulle bli aktuellt så hade nog det varit på sin plats att börja uppfinna aktivitetsbollar för ciklider.
                  Ensam hane är väl det som brukar kallas "Petfish" och att döma av hur svåra beteendestörningar såna fiskar verkar få så vore nog aktivitetsbollar en bra idé.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #24
                    Erik,
                    jag har inte ens berört alla exempel som inte funkat... för att få erfarenheter så behöver man testa, och jag vill inte tänka på allt som gått snett genom åren. Egentligen enig med Mike i denna fråga, revirhävdande fiskar behöver plats. Ingen bra idé att försöka pressa ned dem i mindre och mindre kar. Olyckligt att inspirera folk till sådana experiment. Just med små ciklider är det vanligt att folk tänker att de inte behöver särdeles med plats, men det vet ju egentligen bara fisken ifråga. Skoj att läsa om folk som även håller små ciklider i stora burkar, beteendet blir ofta annorlunda då.

                    Har annars också tänkt den tanken kring att det är fascinerande att en del fisk ens går att hålla i akvarium. Finns mycket som inte borde funka.

                    Och Nannacara anomala... har haft den arten en enda gång, i min akvaristiska ungdom. Ett par i ett 100-liters kar. Har hittills aldrig stött på någon annan ciklid där relationerna är så klockrena. Hannen var rätt elak mot honan innan lek, men efteråt fick han rejält med stryk av den knappt hälften så stora honan. Någon dag efter lek fick han enbart stå ovanför pumpen. Lättlekt och tålig, men den bör inte hållas i små kar enligt mig. Har dock sett par som funkar i 60-liter, fanken vet hur de bar sig åt. För de som minns min förvirring kring namnet på denna firre, så får jag tillägga att det alltså var grön bågfenciklid jag hade, på ren svenska.

                    Inredningen av burken tycker jag blir viktigare om karet är litet. Nödvändigt med många gömställen och siktskymmare.

                    Aktivitetsboll för ciklider finns väl delvis redan? Vi fick in en fullvuxen rödzebra-hanne på jobbet en gång, och den vågade jag inte släppa ned till några andra firrar. Hamnade ensam i ett kar på ca 70 liter. Han jobbade konstant med att flytta allt gruset upp mot framrutan och var mycket envis i detta jobb. Grusranden mot framrutan gick upp till ca 15 cm. Karen städas en gång i veckan så då slätades gruset ut. Man nästan såg hur han suckade till lite och så körde han igång igen.

                    Hilsen,

                    /P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 April 2010, 07:48.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #25
                      Ja ser nykläckt artemia lite som aktivitets boll.

                      En annan boll är ju nykläckta yngel, föräldrar och matglada grannar får något att tänka på
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...