Nano och rasboror ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #46
    Ola,
    där har vi verkligen helt överensstämmande erfarenheter!! "Tanken var att karet skulle vara snyggt...".... *varmt skratt* Sedan lekte någon fiskrackare och fokus hamnar på att något överlever i stället för "snyggt". Om jag då låter javamossan växa... *s*

    Det är fascinerande med dessa olika fokus som folk har. Jag är ju mycket inne på Plantswap, och där är diskussioner kring fisk är rätt sällsynta. Växter är prio ett, vilket det ska vara där också. Ibland dyker någon fråga upp kring artbestämning, och så finns det en odlingstråd. De diskussioner som förs här, med rätt inredning för lek/yngel existerar inte där. Fast det är klart, de flesta firrar vi pratar om här gör processen kort med en växtburk... de har sina egna idéer om hur karet ska se ut.

    En grej jag lärt mig med att jobba i zoobutik är att karen ska se snygga ut. Det duger inte med alger på rutorna - hur bra fisken än mår, ser ut och/eller förökar sig. Kunderna ser algerna, inte fisken (i 99 fall av 100). Spelar ingen roll om vb sköts till 150 procent, fisken är välmatad och leker - är karen igenalgade eller för igenväxta så köps det inget. Inget "wow". Det är det man vill åt med nano, tror jag. Kommentaren "wow" är vad man ska sträva efter. Fokus på hela karet, inte fokus på odling.

    Nå, ska man ha ett verkligt nano så ska man nog börja med designergrejen egentligen. Finns lite smått och gott i varje nytt nummer av olika tidskrifter. Alltid pryldiskussioner kring nano.

    Pierre,
    testa och se!! Och återkom med erfarenheter!!

    Hilsen,

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 April 2010, 00:25.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • March 2004
      • 772

      #47
      Hur funkar det med Tanichthys micagemmae Ola? Klarar sig många yngel? Har faktiskt kikat lite på dem. Med low tech men ar du att du inte har någon pump i va? Är det inte svårt att få balans i ett sånt kar?

      Tack för hjälpen med belysningen. Jag gav upp letandet och bestämde mig för att bygga en egen heltäckande ramp. Har beställt 2st sådana här nu: http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=618896 så det blir 2x 11watt.

      Får väl följa upp med en bild eller 2 när allt är klart.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #48
        Ursprungligen postat av Pierre_N
        Hur funkar det med Tanichthys micagemmae Ola? Klarar sig många yngel? Har faktiskt kikat lite på dem. Med low tech men ar du att du inte har någon pump i va? Är det inte svårt att få balans i ett sånt kar?

        Tack för hjälpen med belysningen. Jag gav upp letandet och bestämde mig för att bygga en egen heltäckande ramp. Har beställt 2st sådana här nu: http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=618896 så det blir 2x 11watt.

        Får väl följa upp med en bild eller 2 när allt är klart.
        Hej

        Lättare kan det inte bli! Du måste ha balans annars går det inte vilket innebär att allt grus, växter och vatten tas från ett annat akvarium vid uppstart. Sedan får man inte överbefolka och man får inte ha vilken fisk som helst.

        Båda har belysning. Det är luftpump med filter i "det större" och luftslang i det mindre när fotot togs. Senare ställdes det i ett norrfönster utan belysning och luft (och UTAN flytväxter!) = no tech! . Det överlever något yngel i taget, men för att få rejäl skjuts på reproduktionen måste det vara större. I en balja som den längst ner på bilden får man massor (no tech igen )
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • March 2004
          • 664

          #49
          Ursprungligen postat av Pierre_N
          Hur funkar det med Tanichthys micagemmae Ola? Klarar sig många yngel? Har faktiskt kikat lite på dem. Med low tech men ar du att du inte har någon pump i va? Är det inte svårt att få balans i ett sånt kar?

          Tack för hjälpen med belysningen. Jag gav upp letandet och bestämde mig för att bygga en egen heltäckande ramp. Har beställt 2st sådana här nu: http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=618896 så det blir 2x 11watt.

          Får väl följa upp med en bild eller 2 när allt är klart.
          Nu har jag äntligen fått tag i boken Back to nature Nanoakvarium och hunnit skumma igenom den så smått. I växtregistret står det under en del växter "Kräver mycket ljus" och "Starkt ljus". Hur mycket är det? Jag har också införskaffat armaturer för 2x11 watt kompaktlysrör, tänkt över en framtida nanokub med sidorna 30-35cm. Är det "Starkt ljus"?
          Återkommer med bilder så småningom, men det lär dröja till semestern...
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #50
            Pigge,
            borde ge ok ljus, hyfsat starkt. Kruxet när man går upp i ljusstyrka är att det oftast krävs CO2 för att få det att funka. Efter det behövs mer näring. Tom Barr (amerikansk växtguru) uttryckte det mycket enkelt på Plantswap: ljus driver CO2 upptaget som driver näringsupptaget. Med mycket ljus får man alltså boosta allt.

            Trevligt med lite projekt dock. Börjar äntligen likna något med en av växtburkarna här, leker runt med hardscapet... *s*

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • March 2004
              • 664

              #51
              Har funderat på CO2 osså, men ska köra utan till att börja med. En fundering dock; vill minnas att Amano i en av sina böcker skrev att han i början använde sig av vanligt kolsyrat mineralvatten till sina växtakvarium. Skulle det fungera att tillsätta en halvliter varje dag? Hrmm, fri tillgång till kolsyrat vatten på jobbet...
              Annars får det bli en enkel CO2-anläggning från Tetra eller något motsvarande. En klar fördel med nano att alla prylar är billiga. En viss skillnad köpa filter, CO2-aggregat mm till ett 720l mot ett litet 27l
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              • 56ovwal
                Användare
                • March 2004
                • 664

                #52
                Jösses! Plockade fram min katalog från ZooZajac och försökte hitta den där billiga och enkla CO2-anläggningen från Tetra jag minns från förr. När jag tänker efter är det nog närmare 20 år sedan. Fanns naturligtvis inte kvar i sortimentet längre. Numera började priserna på strax över 100 euro. Får nog bli något DIY med jäst-metoden.
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #53
                  Ursprungligen postat av 56ovwal
                  ..........och försökte hitta den där billiga och enkla CO2-anläggningen från Tetra jag minns från förr.
                  Jag minns inte hur Tetras CO² såg ut, men Hilenas CO² fungerar än idag. Bara svårt att hitta kolsyrepatroner.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Guy_P
                    Användare
                    • April 2002
                    • 301

                    #54
                    Ursprungligen postat av 56ovwal
                    Jösses! Plockade fram min katalog från ZooZajac och försökte hitta den där billiga och enkla CO2-anläggningen från Tetra jag minns från förr. När jag tänker efter är det nog närmare 20 år sedan. Fanns naturligtvis inte kvar i sortimentet längre. Numera började priserna på strax över 100 euro. Får nog bli något DIY med jäst-metoden.
                    Här finns en bra bruksanvisning på en enkel lösning
                    Guy

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #55
                      Nee, det har hänt en del på CO2-sidan, och det finns anledningar till det. De mesta lösningarna, förutom tub, ger svajiga CO2-nivåer. Detta triggar alger. Kör med tub, eller två småflarror med mäsk (du kan då byta den ena varje vecka och får därmed jämnare CO2-nivå). Håller på och funderar på trycklösningar för CO2 till mindre burkar, men har ännu inte fått ihop något. Kan höras om det.

                      Guys länk är helt ok, men jag ville ändå tillägga att de två keramikdiffusorer jag kopplat på min mäskdunk inte har kommit igång. Vet inte om jag har en liten läcka eller vad, men för mig har dessa reaktorer alltså inte funkat att driva med mäsk. När man ändå bygger kan man göra en liten bubbelräknare/tvättflaska så man har lite koll på hur det jäser. Kan också vara en fördel att kunna reglera höjden på var CO2 släpps ut, mäsk är svårt att ställa in mängden på.

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • 56ovwal
                        Användare
                        • March 2004
                        • 664

                        #56
                        Jag har tidigare läst om jäst-metoden med två flaskor och det blir väl den varianten jag kommer köra. Ska försöka klura ut hur stora flaskor jag behöver bara och införskaffa backventiler. Är det viktigt att CO2-tillförseln upphör nattetid, d.v.s. när ljuset är släckt? Kommer ihåg att man kunde lösa detta med ett pyttelitet innerfilter på samma timer som ljuset.
                        Men nu går jag händelserna i förväg. Återstår mycket att göra innan jag ska klura på CO2:n. Limning av akvarium, gjutning av betong, bockning av plåt, inkoppling av belysning o.s.v. Mer om detta senare, men kom ihåg att akvariet ska stå på ett byggföretag Eventuellt ska armeringsjärn inkluderas osså på någotvis, men har inte klurat ut hur än.
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:
                        http://ovwali.blogg.se/
                        Uppdaterad:2011-12-23

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #57
                          Till ett nano hade jag kört små flaskor, kan göra skillnad. Månne även mindre jäst, så man får längre jästid. Om CO2 ska vara på under natten beror på tillsättning, kan ju vara förödande för djuren i karet om det blir för mycket. Vet inte riktigt hur du tänker med innerfilter som löser detta, borde vara omvänt - kör man filtret på natten så luftas CO2 ut i större omfattning. Rätt slugt egentligen, man slipper kostnad och klydderi med magnetventil. Mäsk-CO2 vet jag iaf inget sätt att stänga av nattetid med ett innerfilter, men jag kan ha missat något. En enkel luftpump kopplad till timer torde dock göra susen.

                          Well, det är alltid mycket att göra, hoppas allt blir fint!! Jag och Ola höll filterträff utan dig, var lite svårt att få ihop tiderna. Behöver du bollplank så bokar vi in något. Nu ska jag ned i lokalen för några timmars ren lycka!!

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #58
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Vet inte riktigt hur du tänker med innerfilter som löser detta, borde vara omvänt - kör man filtret på natten så luftas CO2 ut i större omfattning. Rätt slugt egentligen, man slipper kostnad och klydderi med magnetventil. Mäsk-CO2 vet jag iaf inget sätt att stänga av nattetid med ett innerfilter, men jag kan ha missat något. En enkel luftpump kopplad till timer torde dock göra susen.
                            Det jag vet att stockholmskillioterna gör är att de tar en tunn slang från flaskan som de trycker in i membranet på en luftpump. Luftpumpen sätts sedan på timer. Det går nog fundera ut likartade lösningar med ett innefilter, men det behövs lite mer kreativitet samt luftsug från innefiltret och backventil som gör att det inte blir undertryck i mäskflaskan.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 10 May 2010, 11:54.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • 56ovwal
                              Användare
                              • March 2004
                              • 664

                              #59
                              Som jag förstod det skulle man leda in koldioxiden i ett litet innerfilter utan filtermaterial och denna skulle vara på samtidigt med ljuset. Tanken är väl då att gasbubblan slås sönder av rotorbladet i pumphuvudet och på så sett finfördelas till små bubblor och lättar löses upp av vattnet. Under natten då pumpen ska vara stängd, finfördelas inte bubblorna utan stiger mot ytan genom pumphuvudet och löses inte upp i samma grad. Ganska finurligt, tycker jag.
                              Letade upp artikeln: http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm
                              Pigge
                              Bygger ny akvarielokal:
                              http://ovwali.blogg.se/
                              Uppdaterad:2011-12-23

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

                                #60
                                Oki, då stängs inte CO2 egentligen av, men man trixar med upplösningen i karet. Slugt. Då hade jag missat något!!

                                Ola, inte med på hur du menar? Hur funkar det? Trycker de in luft i slangen från CO2 under nattetid, eller vad?

                                Hilsen,

                                /P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...