Nano och rasboror ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #61
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Oki, då stängs inte CO2 egentligen av, men man trixar med upplösningen i karet. Slugt. Då hade jag missat något!!

    Ola, inte med på hur du menar? Hur funkar det? Trycker de in luft i slangen från CO2 under nattetid, eller vad?

    Hilsen,

    /P
    Membranpumpen pumpar ju bara in koldioxid i akvariet när den är på. På natten sipprar koldioxiden ut ur pumpen och kommer inte in i akvariet. Man skulle säkert kunna få samma effekt genom att ställa membranpupen i en sluten behållare (glasskartong t ex) som koldioxiden leds in i.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ducce
      Användare
      • November 2009
      • 360

      #62
      Hur gick det med ditt project Pigge

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • March 2004
        • 664

        #63
        Ursprungligen postat av Ducce
        Hur gick det med ditt project Pigge
        Jodå, det gick väl ganska bra även om det nu inte alls blev som jag tänkt. Min tanke var att bygga ett litet akvarium själv då jag har en del glas stående. Det struntade jag i när jag på mässan i Duisburg i höstas jagade en lämplig belysningsarmatur. Hittade en Aqua-El med kompaktlysrör för strax under 20 euro, men då det visade sig att man fick ett komplett akvarium med belysning, filter och värmare för 35 euro såblev det ett sånt. http://www.aquariumline.com/catalog/...ml?language=en Och i hastigheten blev det också en extra armatur då jag ville ha mycket ljus till växterna.
        Hos Zoozajac investerades det i en påse svart grus. Länge sedan jag köpte grus i butik, finns att hämta kanonfin grus 100m hemifrån, men jag tyckte svart grus skulle bli snyggt. Det inhandlades också en matta Lileaopsis och en tuss Javamossa.
        Jag har en del små mangroverötter liggande, men snabbt konstatera att en rot som är liten i ett 400l-kar är gigantisk i ett 30l... Det fick bli inköp av pyttesmå rötter. Akvariet kom på plats på kontoret och ett gäng Red Crystal-räkor och några Endlers guppy fick flytta in. Dessa kompletterades senare av två Otosinclus-malar (stavningen?) då det började växa väl mycket alger på rutorna.
        Akvariet har alltså varit igång sedan mitten av oktober och det har väl gått sådär. Får långa gröna trådalger som växer på växterna, framförallt Javamossan. Har provat ha belysningen helt släckt under en hel vecka utan någon synbar förändring. Sniglar får man på köpet så att säga när man köper växter. Jag hatar sniglar och blev varse att snäckgift är förbjudet sen många år tillbaka. Dessutom har räkorna fallit bort en efter en, endast en stackare kvar just nu.
        Inte omöjligt att jag byter ut akvariet mot något lite, lite större och håller ett gäng Lamprologus ocellatus istället om jag inte får rätsida på algerna.

        Får se nästa vecka om jag kan få till en bild på akvariet som det ser ut just nu.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        Arbetssätt...