Flämtar & röda gälar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mantis777
    Användare
    • October 2008
    • 204

    Flämtar & röda gälar

    Har lagt min fråga i en gammal tråd men lägger nu upp den i en egen tråd. Har "problem" med ett akvarium. Gäller min flickväns mammas akvarium så jag har inte möjlighet att hela tiden observera det. Men det jag har upptäckt är att fiskarna flämtar mycket och har svullna röda gälar. Akvariet är ett 200 l med ytterfilter. Fisken är fjärilsciklider, diskus, neontetra, rosentetra och alla har samma symptom. De äter bra och verkar pigga. Men har dock aldrig sett fiskar som "flämtar" så mycket hela tiden som dessa gör och att man ser att gälarna är svullna och röda. Vill inte få plötslig massdöd. Vattnet är från egen brunn men vet ej vattenvärdena. Vattenbyte görs regelbundet 1 gång/vecka. Gjorde ett ordentligt vattenbyte igår och saltade om det skulle kunna vara nån form av parasit.
    Nån som har nån idé om detta?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...
  • Tedde
    Användare
    • September 2006
    • 100

    #2
    Flämtar och röda gälar, rent spontant så har de rejäl syrebrist. För liten pump, och eller lite ytrörelse.
    I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

    Kommentar

    • mantis777
      Användare
      • October 2008
      • 204

      #3
      Ursprungligen postat av Tedde
      Flämtar och röda gälar, rent spontant så har de rejäl syrebrist. För liten pump, och eller lite ytrörelse.
      Tänkte det först men de uppför sig inre riktigt som det. De känns för pigga och rör sig i hela akvariet. De borde väl alla hänga vid ytan och vara slöa om det var så stor syrebrist? Det skulle även helt försvinna vid vattenbyte vilket det inte gör. Igår gjorde jag ett större vattenbyte och la i salt. Ska göra ett delvattenbyte och lägga i mer salt.
      Senast redigerad av mantis777; 03 April 2010, 20:47.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
      Inget akvarium för tillfället...

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

        #4
        På våren vid snösmältningtider så kan det vara lite si och så med brunnsvattnet, kolla om du har nitrit i kranvattnet.

        Kommentar

        • mantis777
          Användare
          • October 2008
          • 204

          #5
          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
          På våren vid snösmältningtider så kan det vara lite si och så med brunnsvattnet, kolla om du har nitrit i kranvattnet.
          Yes, det kan ju vara en idé. har dock inget test här för tillfället. Har gjort två större vattenbyte + salt igår och idag så får se imorrn om det blivit nån skillnad. Fick för mig att det såg bättre ut idag men man kan ju inbilla sig saker när man vill något väldigt mycket.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
          Inget akvarium för tillfället...

          Kommentar

          • doohan
            Användare
            • August 2004
            • 1607

            #6
            Jag

            har egen brunn o jag mätte mina värden idag innan vattenbytet. Värdena var bra men vattnet har blivit lite "mörkare" i färgen. Kan vara ide o ha lite koll på vattnet nu vid snösmältningen

            Kommentar

            Arbetssätt...