Svart eller blått på bakrutan?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kackerlackan
    Användare
    • September 2009
    • 12

Svart eller blått på bakrutan?

Tömde mitt 720 kar idag och slet ut en gammal tråkig platskrävande hel bakgrund och skall ersätta den med lite moduler. Nu till mitt dilemma, rutan är målad i en tämligen ljus blå färg som jag verkligen känner att den måste jag ha väck. Frågan är ska jag måla svart (alt svart solfilm) eller en "vanlig" blå färg eller en mörk blå färg. Är där någon som har några bra bilder på olika resultat med olika färger så länka gärna dom.

Såg i någon projekttråd nånstans att dom hade smetat ut silikon på rutan och sen tryckt fin sand i silikonet, såg rätt trevligt ut men är där någon som vet om det håller nån längre tid (jag tycker det känns lite tveksamt, men jag har gärna fel). Snälla inspirera mig så att fiskstackarna kan komma upp ur sin regntunna så snabbt som möjligt.....
  • diskus
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 276

Hej,

Här kommer mina tankar.
    1. Jag har rätt många moduler i min burk och då tycker jag svart är snyggt. I mitt fall har jag som du skriver i din fråga, smetat ut svart silikon som sedan har lite sand i sig.
    Sanden försvinner då genom att fiskarna gärna betar lite på detta. Min rekommendation är därför att köra med färg på utsidan. Du ser ingen skillnad och det är sannolikt billigare,
    Skulle du dessutom ångra dig går det lätt att ta bort färgen.

2. Om du bara har ett fåtal moduler, filterhörna och någon enstaka till, då skulle jag satsa på blått, det ser väldigt fräckt ut.

Lycka till

Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

Jag har ett mindre antal moduler i ett av mina akvarier men tyckte ändå att det blev snyggt att måla svart. I den här tråden kan du se hur min burk blev, där finns några andra akvarier med svart bakgrund och moduler också:

Läste Mickes artikel om hans BTN-montering och blev inspirerad att prova nåt liknande. Modul beställdes och jag har just slutfört monteringen mitt 375 liters Malawikar. Det blev ett budgetalternativ med endast en "hörnmodul B" delad i två. Resultatet ser ni på bilden. Har även lagt upp en artikel med bilder hur
      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• kackerlackan
        Användare
        • September 2009
        • 12

Tack för tipsen det blev svart här med. Bara hoppas det blir lika bra som era kar när det är klart.....

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1825

Jag har också svart med vita moduler. Har precis köpt Calvus och de är rätt svåra att hitta mot den svarta bakgrunden De är mer som skuggor som rör sig i grottorna. Hoppas de blir mer frammåt snart så man kan se dem mot de vita modulerna istället.

Kommentar

• Engelholm Audio
            Användare
            • August 2009
            • 366

Inom design heter det att "man plockar upp en färg". I praktiken skulle man därför ta en av färgerna i modulerna och använda den som fyll-färg, dvs på bakrutan.

Vänliga hälsningar, Pär!
            CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
            Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

Jag kör SA och har såklart valt mörkbrunt! Tyckte det verkade mest biotopriktigt och suger inte riktigt så mkt ljus som svart. Plockade även upp ett av Sune Holms hustips och tryckte in torvströ i allt synligt silikon från diverse inlimmade BTN på bakruta o botten. Ancistrusarna bockade o bugade - tog flera veckor innan de ätit rent silikonfogarna på torv. Blir brun el svart silikon i nästa kar.

Kommentar

• kackerlackan
                Användare
                • September 2009
                • 12

Jag valde att måla svart och nu när jag fått vatten i så blev jag j**ligt nöjd!!
                Nu skulle jag bara behöva ett tips om var man i eller omkring Helsingborg skulle kunna hitta STÖRRE stenar med typ samma färg som BTN modulerna (inte dom vita utan ja vad dom nu kallas). Funderade på stenbrottet ute i Åstorp är där någon som har erfarenhet av sten där ifrån och om inte, hur kollade man om dom innehåller något skadligt som typ metall eller olja

Kommentar

• Bjorn
                  Användare
                  • October 2009
                  • 939

Ursprungligen postat av kackerlackan
                  Jag valde att måla svart och nu när jag fått vatten i så blev jag j**ligt nöjd!!
                  Kul!
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

Arbetssätt...