Varning - Tetratec EX1200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • November 2005
    • 415

    Varning - Tetratec EX1200

    Igår bestämde jag mig för att rengöra mitt Tetratec EX1200 ytterfilter. Har haft det i några år, köpte det nytt. Har väl tömt och rengjort det kanske 3-4 gånger. Nu kommer det lite otäcka...

    När jag ska lossa på "muttrarna" som sitter mellan pump och slang så upptäcker jag att dessa hållare som har åtta hakar för att hålla fast slangens hanadapter mot pumpens honadapter endast sitter med 1 (!) hake på varje slang! Bild: http://www.ladda-upp.com/bilder/32583/tetratec På högra sidan sitter "muttern" med plasthållarna synliga. Efter att ha lyft ut filtret ur skåpet där det står så hittar jag alla dom avbruta plasthakarna liggande på golvet.

    Dom har alltså "trillat av" eller brutits av, helt utan påverkan! Materialuttjäning eller vad vet jag... snacka om att man blir kallsvettig. För hårt spända kanske. Oavsett vilket så vill man inte att 16 svaga 5mm plastbitar ska vara det enda som står ivägen för 500L vatten. Utan dessa hakar sitter alltså inte slangarna åtspända mot pumpen.

    Alltså, ett varningens finger. Har du ett Tetratec EX1200 så kolla anslutningarna. Jag vågar nog inte köpa reservdelar med risk för samma resultat om något år. Hör jag någon viska Eheim?
    Senast redigerad av Jarnis; 29 March 2010, 22:33. Anledning: Länkredigering
    Micke
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Jupp,,,,,, Eheimmmmmmm
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av Jarnis
      Igår bestämde jag mig för att rengöra mitt Tetratec EX1200 ytterfilter. Har haft det i några år, köpte det nytt. Har väl tömt och rengjort det kanske 3-4 gånger. Nu kommer det lite otäcka...

      När jag ska lossa på "muttrarna" som sitter mellan pump och slang så upptäcker jag att dessa hållare som har åtta hakar för att hålla fast slangens hanadapter mot pumpens honadapter endast sitter med 1 (!) hake på varje slang! Bild: http://www.ladda-upp.com/bilder/32583/tetratec På högra sidan sitter "muttern" med plasthållarna synliga. Efter att ha lyft ut filtret ur skåpet där det står så hittar jag alla dom avbruta plasthakarna liggande på golvet.

      Dom har alltså "trillat av" eller brutits av, helt utan påverkan! Materialuttjäning eller vad vet jag... snacka om att man blir kallsvettig. För hårt spända kanske. Oavsett vilket så vill man inte att 16 svaga 5mm plastbitar ska vara det enda som står ivägen för 500L vatten. Utan dessa hakar sitter alltså inte slangarna åtspända mot pumpen.

      Alltså, ett varningens finger. Har du ett Tetratec EX1200 så kolla anslutningarna. Jag vågar nog inte köpa reservdelar med risk för samma resultat om något år. Hör jag någon viska Eheim?
      Man får vad man betalar för
      hur tänkte du när du köpte pumpen o skruvade på kopplingarna första gången
      kändes det som gedigen kvalite till rätt pris
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Jarnis
        Användare
        • November 2005
        • 415

        #4
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Man får vad man betalar för
        hur tänkte du när du köpte pumpen o skruvade på kopplingarna första gången
        kändes det som gedigen kvalite till rätt pris
        Vilket filter med motsvarande kapacitet ska jag köpa som ersättare?
        Micke

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Jarnis
          Vilket filter med motsvarande kapacitet ska jag köpa som ersättare?
          Jag gillar
          Eheims nya serie
          Rena
          Fluval
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Jag viskar inte Eheim, jag skriker det rakt ut... *s*
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

              #7
              Innerfilter.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Jarnis
                Användare
                • November 2005
                • 415

                #8
                Helt plötsligt har man tappat förtroendet för ytterfilter. Känns lite som du tege uttrycker det så kärnfullt - innerfilter...

                Men trots allt är det ju trevligt att få bort apparaturen från själva karet och slippa skorrande pumpar mot glaset.

                Tetra känns väl i grund och botten som ett stort företag med hyfsat renomé och EX1200 kostar ändå trots allt c:a 1500:- Sorgligt att grejerna inte håller när risken vid fallering är stora vattenskador. Ruggigt.
                Micke

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jarnis
                  Helt plötsligt har man tappat förtroendet för ytterfilter. Känns lite som du tege uttrycker det så kärnfullt - innerfilter...

                  Men trots allt är det ju trevligt att få bort apparaturen från själva karet och slippa skorrande pumpar mot glaset.

                  Tetra känns väl i grund och botten som ett stort företag med hyfsat renomé och EX1200 kostar ändå trots allt c:a 1500:- Sorgligt att grejerna inte håller när risken vid fallering är stora vattenskador. Ruggigt.

                  Frun blir glad om hon slipper filter o slangar på golvet.

                  Bygg filterhörnor/sidor med hjälp av slim-line eller liknande, redigt med plats och paketera in pumparna i filtermatta.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Man får vad man betalar för
                    hur tänkte du när du köpte pumpen o skruvade på kopplingarna första gången
                    kändes det som gedigen kvalite till rätt pris
                    Jag tycker att det är svinsvårt att veta om plastprylar kommer gå sönder eller inte. Jag tycker att kopplingen på bilden ser likadan ut som på mina Eheim. Plast är ju inte dyrt viktmässigt och det är knappast mängden de sparar in på.

                    Ett fånigt exempel: De där grejerna som håller fast CD-skivan i fodralet där flärparna ofta lossnar om det är genomskinlig plast. Jag har en massa gamla skivor där inte en enda "flärp" lossnat och andra där varenda en lossnat. Inte kan man se det från början.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Joakim E
                      Användare
                      • February 2010
                      • 128

                      #11
                      Köpte en Eheim ecco pro 300 i går för 1365:- känns som ett bra köp o jag har bara bra erfarenheter av Eheim..
                      Jocke Eriksson
                      SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

                      Kommentar

                      Arbetssätt...