If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Firefish tror jag inte är inte en ren aulonocara, men mestadels
Vad jag snokat reda på så ursprunget är en korsning mellan Metriaclima estherae och Aulonocara stuartgranti "Hansbaenshi-Kejsar Aulonocara""). Sen vete gudarna vad dom korsat och avlat på efter det. Troligen har de väl korsat in röd rubin också.
Olika färgvarianter av Aulonocara jocobfreibergi är väl den som man ser oftast men om den säljer något vidare vet jag inte.
Aulonocara baenschi känns väl annars som en som bör sälja bra och även Aulonocara stuartgranti
Synd att inte den där MalawiJanne eller vad han kallar sig är här, (han som odlar röda fiskar) Han brukar ha stenkoll på sånt här.
Det finns ingen som vet förutom den personen som korsade dom första gången, allt annat är ren spekulation.
Det har spekulerats en hel del om att Calicon är en korsning utav någon aulonocara och Tropheops tropheops "Crocodile rocks" OB... det har kommit fram vissa yngel ibland där kroppen är väldigt lik just tropheops, men som sagt, vem vet?=)
Min Lista
1. A. röd rubin
2. A. eureka
3. A. firefish (om vi nu ska kalla den Aulonocara)
4. A. baenchi
5. A. SG marleri
6. A. jacobfreibergi Otter point och Cape mclear
Det finns ingen som vet förutom den personen som korsade dom första gången, allt annat är ren spekulation.
Fast Janne brukar ha koll på vad han kan sälja. Var det inte det som var frågan?
Man kanske skulle gå loss på dem med lite genetiska markörer för att reda ut frågan en gång för alla. Detta är viktigt eller hur!
Jag gissar helt klart att de korsat in OB-genen från Metriaclima men de kan även ha använt en viktoriaciklid. Någon men alldeles för mycket tid kan ju korsa en med både Metriaclima och sedan med en viktoria. När man sedan korsar ungarna med varandra kan man utifrån antalet OB utröna vilken av dem det var (lite kortfattat, den korsningen som får minst antal OB var den som Aulonocaran korsades med).
ännu mer ett sidospår för er som är intresserade...
Ursprungligen postat av Ola Svensson
Fast Janne brukar ha koll på vad han kan sälja. Var det inte det som var frågan?
Man kanske skulle gå loss på dem med lite genetiska markörer för att reda ut frågan en gång för alla. Detta är viktigt eller hur!
Jag gissar helt klart att de korsat in OB-genen från Metriaclima men de kan även ha använt en viktoriaciklid. Någon men alldeles för mycket tid kan ju korsa en med både Metriaclima och sedan med en viktoria. När man sedan korsar ungarna med varandra kan man utifrån antalet OB utröna vilken av dem det var (lite kortfattat, den korsningen som får minst antal OB var den som Aulonocaran korsades med).
Jag jobbar faktiskt som molekylärbiolog och där vi ett par gånger i veckan artidentifierar svårbestämmda bakterier och svampar genom att sekvensera speciella regioner i genomet.
Det intressanta är att den genen som vi kollar på hos bakterier (16S rRNA) finns även hos alla växter och djur. Därför går det precis lika bra att artidentifiera t.ex. en "aulonocara firefish".
Ett sånt prov skulle kosta bara ca 200kr. Problemet är bara att man måste jämföra sekvensen mot något, en databas där genomet för alla malawiciklider finns inlagda vore guld.
Kollade nu i världens största sammlade databas "NCBI" och det finns idag bara 9 afrikanska cikliders hela genom inlagt men de har börjat lägga in delar av andra ciklider, Aulonocaror t.ex..
Kanske om ett par år så är det möjligt, idag tar det bara 8-16timmar att sekvensera ett helt genom, att jämföra med 13år som det tog att ta fram människans genom 1990-2003 Hade varit kul och testat
Kan ju redan från början säga att jag tror väldigt många malawiciklider är genetiskt extremt lika. Enda skillnaden på två arter kan ju vara att de leker olika, eller att de för 1000år sedan blev två olika populationer på två öar som föredrog olika färger på hanarna. Samma problem har man hos bakterier. Ibland är enda skillnaden att hos en art och en annan att en gen är påslagen och hos den andra av. Då får man istället kolla vilka gener som uttrycks för att kunna bestämma art, inom biologi "fenotyp".
Kommentar