Kvalitet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gep
    Användare
    • June 2002
    • 23

    Kvalitet!

    Vad är kvalitet och vad har vi för syn på dom riktmärken som ger oss normer och koder att tala samma språk.

    Jag fick för lite sedan ett mail angående min avvikande syn på de cobalt blåa diskusarna som simmade runt i en tank på akvarieleasing.
    Jag har valt att svara i det offentliga rummet för att det är där jag tycker debatten skall föras.

    Enligt de tyska (troligtvis det äldsta och mest vedertagna) kvalitets normer som jag och många med mig klassar diskus efter så finns det: A-klass B-klass och C-klass.

    AAA- klass är troligen en asiatiskt försäljningsklassning som enbart syftar till att kringå de befintliga utan att för den skull bryta mot dem.

    En diskus som ej är A-klass kan man ju alltid döpa till AAA-klass med förhoppning att någon ovetande skall köpa den som en A-klass. Hade man döpt den till A-klass från början hade man bedrivit falsk marknadsförning och sålt något på felaktiga grunder.

    Vad är då A-klass? Jo en kull med A-klassdiskus skall se exakt lika ut, ha exakt samma tillväxt och vara exakt enligt rastypen! Inga avvikelser eller defekter får förekomma!

    Diskusarna på akvarieleasing var mycket fina annars hade jag inte köpt dem. Men Det fanns avvikelser inom gruppen i form, färg och storlek! Dessutom var några av dem defekta! Jag har en! Ett av det främre fenspröten är snett! Medfött och kommer alldrig bli rakt igen! Syskonen i kullen är anlagsbärare av detta fenfel! Därför skall odling ej ske! Fiskarna är fina men kommer att föra vidare fenfel i vår svenska avel! Tar man detta i beaktande kan jag bara kalla dessa djur för C-klass hur fina dem än är.

    Guran
    Guran
Arbetssätt...