Fixa Acrylic Akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • December 2009
    • 557

Ursprungligen postat av tege
    Kan man polera bort repor själv så tycker jag det låter helt ok, sen att dom isolerar och håller värmen bra borde väl oxå vara positivt i vårat kalla klimat. Kanske billigare att köra en kylmaskin på sommarens två varma veckor än doppvärmare dom övriga kalla 10 månaderna.
    Pris o efterfrågan kanske hänger ihop?
    Håller med. Dessutom så är klarheten i matrialet enormt fint. Hur ofta repar man akvariet igentligen?
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

Man kan ta bort repor till viss grad och materialet akryl är som sagt intressant rent teoretiskt men håller tycker jag inte ihop för en positivt praktisk slutsats. En känd tillverkare är Schuran och som exempel ett runt akvarium på typ 500 liter går på ungefär 20.000 kr, då endast akvariet m ställning.(det här läste jag för 2-3 år sen) länk http://www.schuran.com/english/aquariensea.html

*edit, glömde tillägga att Schuran är ett tyskt företag och inte från USA så fraktpriserna bör bli billigare*
      Senast redigerad av specmats; 23 March 2010, 12:08.
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Norrland
        Användare
        • December 2009
        • 557

Ursprungligen postat av specmats
        Man kan ta bort repor till viss grad och materialet akryl är som sagt intressant rent teoretiskt men håller tycker jag inte ihop för en positivt praktisk slutsats. En känd tillverkare är Schuran och som exempel ett runt akvarium på typ 500 liter går på ungefär 20.000 kr, då endast akvariet m ställning.(det här läste jag för 2-3 år sen) länk http://www.schuran.com/english/aquariensea.html

*edit, glömde tillägga att Schuran är ett tyskt företag och inte från USA så fraktpriserna bör bli billigare*
        Wow, ja det var dyrt. Jag kan skaffa billigare har i USA. Ni får kontakta mig ifall ni vill köpa billiga acryl burkar. LOL
        Men kan ni inte kopa acryl skivor och bygga sjalva då? Kan väl inte vara så himla dyrt?
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Är inte acryl akvarium helgjutna?

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            I Sverige använder man i stort sett aldrig acryl utom möjligen i framrutor i mycket stora akvarium.
            detta pga acryl är för dyrt och sedan saknas kunskapen samt ingen efterfrågan.

men så är det inte i Usa gissar att det är 50% glas o lika mycket acryl
            Christer, är det inte dags och va först ut med acryl kar.
            Jag tycker det då låter intressant och kan tänka mig beställa.

Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Norrland
              Användare
              • December 2009
              • 557

StefanL Nja, dom andvander acrylic cement som som loser upp matrialet och samanfogar delarna till ett stycke. Det kravs valdigt lite cement for att detta skall ske. Man andvander en vanlig spruta med dull/ovass nål. Kapilär kraften drar in vatskan och sammanfogninen startar. Kul.

Fyllde burken idag och det ser helt fantastiskt ut. Helfylld, buktar rutan och du far en svag bowfront effect.

Nja, om jag ska vara arlig ser mitt gamla akvarium ser ut som en svart vit film utan ljud just nu. HE! HE! Acrylic = 3D surround sound Dolby.

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Tycker det här låter spännande, har länge tyckt att mitt kar byggt i polen(tror jag) är sämre än mina svenskbyggda, inbillning kanske men glaset ser klart mörkare/grönare ut i den burken.

Varför investera i dyr MH-belysning när kanske hemligheten sitter i glasets genomsiktförmåga.
                Finns opti-white glas(heter det så) i och för sig, vad nu sånt kostar. Är det nån som provat?
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

Ursprungligen postat av Norrland
                  Wow, ja det var dyrt. Jag kan skaffa billigare har i USA. Ni får kontakta mig ifall ni vill köpa billiga acryl burkar. LOL
                  Men kan ni inte kopa acryl skivor och bygga sjalva då? Kan väl inte vara så himla dyrt?
                  -ja det kostar en slant iof inte så farligt om ja jämför med priser på glasakvarium från deltec el elos, det mesta ja sett är tillverkat i ett stycke men är det vanligare med traditionellt limmat i USA?

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

Ursprungligen postat av tege
                    Tycker det här låter spännande, har länge tyckt att mitt kar byggt i polen(tror jag) är sämre än mina svenskbyggda, inbillning kanske men glaset ser klart mörkare/grönare ut i den burken.

Varför investera i dyr MH-belysning när kanske hemligheten sitter i glasets genomsiktförmåga.
                    Finns opti-white glas(heter det så) i och för sig, vad nu sånt kostar. Är det nån som provat?
                    ja har ett litet optiwhite kar och skillnaden är faktiskt stor, total transparens i alla vinklar

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• DIRAVI
                      Användare
                      • January 2010
                      • 46

Acryl = PMMA = Poly(methyl methacrylate) = Plexiglas.

Kommentar

• Norrland
                        Användare
                        • December 2009
                        • 557

-ja det kostar en slant iof inte så farligt om ja jämför med priser på glasakvarium från deltec el elos, det mesta ja sett är tillverkat i ett stycke men är det vanligare med traditionellt limmat i USA?
                        Sjalva akvariet bestar oftast av 4 delar. Fram och sido rutor en del. Botten, Baksida, samt overdel for att hantera matrialets flexivitet. Men, manga acryl burkar har ett filter system includerat pa baksidan som paminer mycket om vad jag ser Svenskar gor med BTN. Nu talar jag om traditionella akvarier. Acrylic akvarier har somsagt alla mojliga former. Men jag har da alldrig sett ett gjort i ett stycke?

Kommentar

• Norrland
                          Användare
                          • December 2009
                          • 557

Har du mojligtvis en lank till "tillverkat i ett stycke." Mycket fundersam over detta namligen.

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

tyvärr inte, hade nån förut när ja letade aktivt (2-3 år sen), intressant tråd på ett schuran-kar http://saltvandssiden.akvariefisk.dk...ead/?ID=198450
                            bilder inifrån schuran-fabriken,

google översätting av del av tillverkning

Nya mönster som går utöver den enkla rektangulära akvarium, och
                            särskilt utmärkt bearbetning inslag i akvariet. Med hjälp av CNCRobotern,
                            utan också med hänsyn till högt kvalificerat arbete, för att skapa produkter
                            enastående kvalitet. Även med plexiglas akvarier finns det betydande skillnader
                            i bearbetningen. Vi lim dessa akvarium med en 5-komponent
                            Limning teknik Rohm, totalt endast 3 företag i Europa finns
                            står. För byggandet av akvarium med oss kommer att användas enbart GS-plexiglas. In
                            Dessa punkter är viktiga skillnader som uppträder plötsligt som
                            Produkter från konkurrerande tillverkare från Tyskland och utlandet.
                            Senast redigerad av specmats; 24 March 2010, 20:52.

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Norrland
                              Användare
                              • December 2009
                              • 557

Herregud vilket project. Men, som sagt...det ar en hobby som lätt skenar ivag.

Kolla in denna DIY 190 Gal $240. Pris/liter darav lite konstiga mått. http://www.duboisi.com/diy/BNdiytank/bndiytank.htm

Men det ska val ga att fa tag pa dessa skivor i Sverige?

Kommentar

• DIRAVI
                                Användare
                                • January 2010
                                • 46

Men det ska val ga att fa tag pa dessa skivor i Sverige?
                                Eftersom det är vanligt plexiglas är det inga problem. Finns hos glasmästaren.

Kommentar

Arbetssätt...