Fixa Acrylic Akvarium
Kollaps
X
-
-
Man kan ta bort repor till viss grad och materialet akryl är som sagt intressant rent teoretiskt men håller tycker jag inte ihop för en positivt praktisk slutsats. En känd tillverkare är Schuran och som exempel ett runt akvarium på typ 500 liter går på ungefär 20.000 kr, då endast akvariet m ställning.(det här läste jag för 2-3 år sen) länk http://www.schuran.com/english/aquariensea.html
*edit, glömde tillägga att Schuran är ett tyskt företag och inte från USA så fraktpriserna bör bli billigare*Senast redigerad av specmats; 23 March 2010, 12:08.Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Man kan ta bort repor till viss grad och materialet akryl är som sagt intressant rent teoretiskt men håller tycker jag inte ihop för en positivt praktisk slutsats. En känd tillverkare är Schuran och som exempel ett runt akvarium på typ 500 liter går på ungefär 20.000 kr, då endast akvariet m ställning.(det här läste jag för 2-3 år sen) länk http://www.schuran.com/english/aquariensea.html
*edit, glömde tillägga att Schuran är ett tyskt företag och inte från USA så fraktpriserna bör bli billigare*
Men kan ni inte kopa acryl skivor och bygga sjalva då? Kan väl inte vara så himla dyrt?Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
-
Jag tycker det då låter intressant och kan tänka mig beställa.
Johan3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
StefanL Nja, dom andvander acrylic cement som som loser upp matrialet och samanfogar delarna till ett stycke. Det kravs valdigt lite cement for att detta skall ske. Man andvander en vanlig spruta med dull/ovass nål. Kapilär kraften drar in vatskan och sammanfogninen startar. Kul.
Fyllde burken idag och det ser helt fantastiskt ut. Helfylld, buktar rutan och du far en svag bowfront effect.
Nja, om jag ska vara arlig ser mitt gamla akvarium ser ut som en svart vit film utan ljud just nu. HE! HE! Acrylic = 3D surround sound Dolby.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Tycker det här låter spännande, har länge tyckt att mitt kar byggt i polen(tror jag) är sämre än mina svenskbyggda, inbillning kanske men glaset ser klart mörkare/grönare ut i den burken.
Varför investera i dyr MH-belysning när kanske hemligheten sitter i glasets genomsiktförmåga.
Finns opti-white glas(heter det så) i och för sig, vad nu sånt kostar. Är det nån som provat?Kommentar
-
-ja det kostar en slant iof inte så farligt om ja jämför med priser på glasakvarium från deltec el elos, det mesta ja sett är tillverkat i ett stycke men är det vanligare med traditionellt limmat i USA?Tropheus Duboisi halembe, so
-
Tycker det här låter spännande, har länge tyckt att mitt kar byggt i polen(tror jag) är sämre än mina svenskbyggda, inbillning kanske men glaset ser klart mörkare/grönare ut i den burken.
Varför investera i dyr MH-belysning när kanske hemligheten sitter i glasets genomsiktförmåga.
Finns opti-white glas(heter det så) i och för sig, vad nu sånt kostar. Är det nån som provat?Tropheus Duboisi halembe, so
-
Kommentar
-
Sjalva akvariet bestar oftast av 4 delar. Fram och sido rutor en del. Botten, Baksida, samt overdel for att hantera matrialets flexivitet. Men, manga acryl burkar har ett filter system includerat pa baksidan som paminer mycket om vad jag ser Svenskar gor med BTN. Nu talar jag om traditionella akvarier. Acrylic akvarier har somsagt alla mojliga former. Men jag har da alldrig sett ett gjort i ett stycke?Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Har du mojligtvis en lank till "tillverkat i ett stycke." Mycket fundersam over detta namligen.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
tyvärr inte, hade nån förut när ja letade aktivt (2-3 år sen), intressant tråd på ett schuran-kar http://saltvandssiden.akvariefisk.dk...ead/?ID=198450
bilder inifrån schuran-fabriken,
google översätting av del av tillverkning
Nya mönster som går utöver den enkla rektangulära akvarium, och
särskilt utmärkt bearbetning inslag i akvariet. Med hjälp av CNCRobotern,
utan också med hänsyn till högt kvalificerat arbete, för att skapa produkter
enastående kvalitet. Även med plexiglas akvarier finns det betydande skillnader
i bearbetningen. Vi lim dessa akvarium med en 5-komponent
Limning teknik Rohm, totalt endast 3 företag i Europa finns
står. För byggandet av akvarium med oss kommer att användas enbart GS-plexiglas. In
Dessa punkter är viktiga skillnader som uppträder plötsligt som
Produkter från konkurrerande tillverkare från Tyskland och utlandet.Senast redigerad av specmats; 24 March 2010, 20:52.Tropheus Duboisi halembe, so
-
Herregud vilket project. Men, som sagt...det ar en hobby som lätt skenar ivag.
Kolla in denna DIY 190 Gal $240. Pris/liter darav lite konstiga mått. http://www.duboisi.com/diy/BNdiytank/bndiytank.htm
Men det ska val ga att fa tag pa dessa skivor i Sverige?Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar