Röda gälar på cyprichromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sleepy
    Användare
    • August 2004
    • 294

Röda gälar på cyprichromis

Hej någon som har något tipps om hur man kan "bota" röda gälar.

Vid "inflyttning" till mitt nya 810L akvarium så fick inprinsip alla mina Cyprichromis röda gälar, dock nu efter runt 7 dagar så varkar de bara vara 5 kvar som har symtom. Var av en av dessa börjar matvägra. Resten varkar må bra som tur e.

Till detta akariet har ju en olackad fin betong bakgrund skall tilläggas men jag tror ej det är denna som spökar me tanke på att alla andra fiskar mår bra.

Firrar i tanken
    Tropheus Sp. Red Chilanga F1 ! 12st 5-8 cm
    Cyphotilapia frontosa, mpimbwe 3st 7-12cm
    Prinsessan av Burundi ett par + yngel
    ansitrus 5st 4cm
    praktbotia 2st 6cm
    Synodontis Petricola 2 st Ett par 8-10cm
    Altolamprologus calvus 2st
    Cyprichromis leptosoma 16st(Annan ras...)

Bild
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Filter 2x 1000l/s + luftpump

Ph 8
    kh 6-10
    gh 6
    no3 10-25
    no2 0

Vatten byten varannan dag 10-20%

Vad jag tror så varkar de vara något som har kommit fram vid stress då inte alla fiskar insjuknat.
    Någon som har koll på va detta kan vara och vet hur man ska gå tillväga.
    Senast redigerad av sleepy; 19 March 2010, 18:08.
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0
  • sleepy
    Användare
    • August 2004
    • 294

Någon som har koll ?

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Hej!
      Tråkigt med krångland fiskar.
      Hade du mycket färsk vatten i karet?
      Är akvariet nyss igångsatt?
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• sleepy
        Användare
        • August 2004
        • 294

Jepp nystartat. lät akvariet vara igång några dagar samt att jag tog "gammalt" vatten från de gamla karet 2*200L + att när de va dags för inflyttning så tog jag med allt gammalt filtermaterial utan att tvätta.

Jag körde visserligen inte med vatten berednings preparat (gör de alldrig). Jag har en mycket gammal flaska med vatten preparat kanske 6 år eller något, men känns lite för gammalt för att använda i akvariet. Kanske ska gå o köpa en ny kan ju hjälpa?

Men finns de ingen infektion/angrepp som ger röda gälar samt efter ett tag matvägran ?

Kommentar

• Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

Ursprungligen postat av sleepy
          Jepp nystartat. lät akvariet vara igång några dagar samt att jag tog "gammalt" vatten från de gamla karet 2*200L + att när de va dags för inflyttning så tog jag med allt gammalt filtermaterial utan att tvätta.

Jag körde visserligen inte med vatten berednings preparat (gör de alldrig). Jag har en mycket gammal flaska med vatten preparat kanske 6 år eller något, men känns lite för gammalt för att använda i akvariet. Kanske ska gå o köpa en ny kan ju hjälpa?

Men finns de ingen infektion/angrepp som ger röda gälar samt efter ett tag matvägran ?
          Hej!
          Min teori och misstanke bekräftas av ditt svar.
          Jag tror att du "bränt" hjälarna på Cypsen.
          Detta låter värre än det är.
          Kranvatten innehåller mer eller mindre nyttiga saker för fiskarna ex klor, kloramin och ph-höjande medel. Dessa kan ge upphov till "brända" hjälar.

Eftersom du klarat de flesta Cyps så finns stora möjligheter att klara resten med.
          Men du måste salta, runt 1,5 dl/100 l.
          Då ökar läkningen och infektions risken minskar.
          Sedan tror jag du skall hoppa vattenbyten på en vecka men ha koll på nitriten. (kommer oftast som en fläskläpp efter 2-3 veckor)

För att vara snäll mot både fiskar och vatten så kan du mata lite 2 ggr/dag nu i början, detta kanske du redan gör.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• sleepy
            Användare
            • August 2004
            • 294

Jag brukar faktist inte mäta nitrit förens jag misstänker det. Då enligt min mening nitrit är väldigt lätt att upptäcka. Men nu när man har problem så mäter jag det självklart.

Men de blir nog som du säger att jag ska avakta me vatten byte. tror jag gjorde mig en otjänst att byta så ofta som jag gjorde, men då misstänke jag ju min bakgrund.

Men kan man utesluta tex bakterie angrepp tror du ?

Kommentar

• Anders i Askim
              NCS Medlem
              • February 2008
              • 1032

Ursprungligen postat av sleepy
              Men kan man utesluta tex bakterie angrepp tror du ?
              Säker kan man aldrig vara. Men salt i kombination med läkningsprocess hos fisken kommer göra jobbet.
              Om inte så finns det andra brutalare metoder med medicin, höjd temp och ökad salthalt men dessa innebär stora påfrestningar på fisken och känns onödiga nu.
              Mvh Anders

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Lufta så mycke det går, allra helst med en Eheimdiffusor. Tryck in syre i vattnet och salttipset har du ju redan fått.
                Byt 20% var tredje dag.
                Då byter du inte förmycke, samt späder ut i tillräcklig omfattning.

Minimera matning, max en liten liten nypa om dagen.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• sleepy
                  Användare
                  • August 2004
                  • 294

Ska testa och inte byta på runt 5 dagar för att sedan se om fisken varkar må sämre eller bättre efter vatten bytet då borde man kunna få lite indikation va felet kan vara.

Man tackar för hjälpen

Kommentar

Arbetssätt...