Pumpstop i 450L Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

Pumpstop i 450L Malawi

Upptäckte när jag var hemma vid 18-tiden idag att en av mina polit-honor stod vid ytan och flämtade.... och när jag kom hem igen nu sent ikväll säg jag att alla fiskarna andades häftigt. Det visade sig att pumpen slutat pumpa trots att den lät som vanligt. (har en filterhörna med förfilter + pumphuvud /m patron bakom). Hur länge filtret inte fungerat vet jag inte, kan ha varit upp till ett dygn.

Bytte nästan 50% av vattnet + gjorde rent förfiltret och filterpatronen i det gamla akvarievattnet (har inte behövt rengjort dom alls sedan jag startade upp karet i december, och de var inte speciellt smutsiga) och fick igång pumpen igen. Hade i 30ml salt + 30ml bikarbonat pr 100 liter bytt vatten (som vanlig) +5ml extra Happy-life (mot normal dosering) och ett par ml Saechem Prime (som jag normalt inte har i) + har riktat utblåse från pumpen lite mera mot vattenytan änn tidigare (temporärt då det skvallar en hel del).... och såg en enorm förändring hos fiskarna direkt.

Tänker ta det riktigt lungt med matningen några dagar nu för att inte belasta vattnet för mycket + göra ett nytt vattenbyte på lördag (torsdag idag).

Frågor:

1. Kunde/kan jag ha gjort bättre? (Något som är totalt onödigt?)

2. Känner mig väldig osäker på pumphuvudet nu... och att jag bör byta ut det. Vad för fabrikat/modell (som är kända för att vara pålitliga) kan ni rekommendera mig?

3. Trots att jag inte egentligen har plats i karet så känns det som att det vore smart att skaffa ett filter till så att det inte blir en total katastrof om ett lägger av tex när jag är bortrest över en helg.... vad kan ni rekommendera? (Vill helst ha innerfilter typ powerhead med filterpatron... ytterfilter? Kapacitet?)

Alltid lika tacksam!

/Bjorn
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm
  • endymion

1. Vid stopp på filter kan det ibland krävas vattenbyte men oftast är det ingen fara. Utan bara att sätta igång filtret igen, och låta det verka så funkar det bra.

2. Har du stängt av filtret på sista tiden eller haft något strömavbrott. Filter med lägre effekt än 10 Watt har en tendens att stanna vid strömbortfall. Andra tänkbara fel är att impelleraxeln gått av eller skräp runt rotorn. Går pumpen sönder brukar den lägga av helt, annars kan du mäta effekten på pumpen så kan man se om de drar för mycket ström. Detta brukar vara ett säkert tecken på att de kommer gå sönder inom kort. Jag har helst pumpar av fabrikaten Eheim och Hagen (Fluval, Aquaclear och Laguna) eftersom dessa oftast är mycket driftsäkra, med andra ord skippa de absolut billigaste kinestillverkade.

3. Ett enkelt sätt att försäkra sig mot syrebrist är att sätta i en luftsten. Ett kar i den storlek behöver ca 300 liter luft i timmen för att helt klara sig. Enda skillnaden är att vattnet kommer bli grumligt men syre kommer du ha.

Kommentar

• Bjorn
      Användare
      • October 2009
      • 939

Ursprungligen postat av endymion
      1. Vid stopp på filter kan det ibland krävas vattenbyte men oftast är det ingen fara. Utan bara att sätta igång filtret igen, och låta det verka så funkar det bra.
      Tack!

2. Har du stängt av filtret på sista tiden eller haft något strömavbrott. /.../
      Nej... och det är fullt drag på pumpen nu. Den stod bara och surrade... inget fysiskt fel på den eller täta filter [Edit] ....eller skräp/smuts i själva pumpen. [/Edit]

3. Ett enkelt sätt att försäkra sig mot syrebrist är att sätta i en luftsten. Ett kar i den storlek behöver ca 300 liter luft i timmen för att helt klara sig. Enda skillnaden är att vattnet kommer bli grumligt men syre kommer du ha.
      Kör med ca 26 grader och har i normala fall bra syresättning via ytströmmarna från pumpen... att jag riktade upp den lite nu så att det skvalpar är båda för extra god syresättnig nu efter att ha sett hur stoppet påverkade fiskarna + det känns väldigt tryggt att höra att pumpen blåser på just nu.

Att slänga ner en syresten bakom förfiltret låter som en god idé, speciellt på sommaren då det finns båda risk att jag är bortrest och att temperaturen stiger i karet vid en värmebölja (med sämre syreupptagningsförmåga som resultat).... har dock läst flera ställen att ytvattenrörelsen är viktigast för syresättningen och att luftbubblorna från en syresten inte ger någon effekt (förrutom vattenrörelsen som de genererar)?
      Senast redigerad av Bjorn; 19 March 2010, 02:19.
      Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• polle
        Användare
        • May 2008
        • 197

Du visar tydligt fördelen med att ha två pumpar.
        Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• Bjorn
          Användare
          • October 2009
          • 939

Idag hittade jag lill-delfincikliden död + polit-honan verkade så krasslig att jag valde att ta bort henne. De andra fiskarna verkar dock må bra.

Blev lite överaskad över att se hur Ancistrus-malarna kastade sig över fiskliket och mumsade i sig.... nästan så jag frestades låta det ligga kvar som mat.
          Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

Arbetssätt...