skit bakom bakgrund

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke H
    NCS Medlem
    • October 2003
    • 144

skit bakom bakgrund

Hejsan

Jag har ett 540 liters akvarium som har back to nature bakgrund och mitt problem är att
    jag tycker att det samlas skit bakom bakgrunden och det ser ut som vattnet blir stillastående
    högst upp bakom bakgrunden. Rastren som sitter monterade för långt ner gör också att
    det dras in sand där bakom ( har Råda-sand )
    Innerfiltret till vänster har jag placerat högst upp för att tanken var att det skulle suga mer vatten högre upp. Det blir mest stillastående i mitten ( syns var skiten lägger sig )

Någon som har något bra tips på hur jag ska göra för att inte få så mycket skit och samtidigt
    inte få stillastående vatten där bakom och samtidigt få bra filtrering?

Skickar med en hemmagjord bild på hur det ser ut i akvariet

Ps .översta bilden är tänkt uppifrån och den andra framifrån

Micke H
    Senast redigerad av Micke H; 17 March 2010, 13:21.
    540 liter +222 +222 +100
  • poujac
    Användare
    • May 2006
    • 170

Är det inte bara att suga upp skitat när du bytar vatten?
    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Du har insugsrastren intil insugen för pumpen då leds vattnet direkt in i pumpen. Om du istället sätter insugsrastren i mitten av karet så sugs vattnet därifrån in i i pumpens insug vid de båda ändarna av bakgrunden. Kanske svårt att ändra på dock.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pelle Linerzén
        Användare
        • November 2005
        • 106

Kan man inte plugga rastret under pumpen och sätta ett till på andra sidan, alternativt ett större?
        Pånyttfödd med 400 liters malawi

Kommentar

• Micke H
          NCS Medlem
          • October 2003
          • 144

Ursprungligen postat av DRE
          Du har insugsrastren intil insugen för pumpen då leds vattnet direkt in i pumpen. Om du istället sätter insugsrastren i mitten av karet så sugs vattnet därifrån in i i pumpens insug vid de båda ändarna av bakgrunden. Kanske svårt att ändra på dock.
          Hejsan

det kanske skulle funka bättre men får jag cirkulation högre upp tror du ?

Jag tänkte kanske någon hade haft samma problem och redan hittat en fungerande lösning

Micke
          540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Micke H
            NCS Medlem
            • October 2003
            • 144

Ursprungligen postat av poujac
            Är det inte bara att suga upp skitat när du bytar vatten?
            hejsan det är så jag gör idag men jag vill helst göra det framför modulen för att kunna få med sådant som ligger på sanden

Micke
            540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

Jag är inte säker på att jag helt förstått vad du menar så med risk att svamla:

Vore jag i dina kläder hade jag gått på en variant av DRE:s förslag och förlängt insugsröret till ytterfiltret med en slang så att det drar in vatten från det vänstra rastret. Därefter skippar du innerfiltret och använder bara dess pumphuvud (om det nu är en sådan typ av filter). Fyll sedan bakgrunden med filtermatta. Med hjälp av frigolit eller hårt packad filtermatta gör du en avskärmning som gör att pumphuvudet inte drar in vattnet från det närmaste rastret utan istället tvingar vattnet som kommer in i det högra rastret att gå hela vägen (via filtermattan) till pumphuvudet och det vänstra utblåset. Då slipper du stillastående vatten och smutsen hamnar i filtermattan istället.

Eftersom rastren ligger för lågt kanske du kan göra en liten avskärmning i sanden med hjälp av halva krukor eller annat material så att det bildas två "gropar". Jag tänker mig en lösning liknande den man gör för källarfönster som ligger delvis under marknivå om du förstår hur jag menar?
              Senast redigerad av Per B; 17 March 2010, 19:18.
              mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Micke H
                NCS Medlem
                • October 2003
                • 144

Ursprungligen postat av Per B
                Jag är inte säker på att jag helt förstått vad du menar så med risk att svamla:

Vore jag i dina kläder hade jag gått på en variant av DRE:s förslag och förlängt insugsröret till ytterfiltret med en slang så att det drar in vatten från det vänstra rastret. Därefter skippar du innerfiltret och använder bara dess pumphuvud (om det nu är en sådan typ av filter). Fyll sedan bakgrunden med filtermatta. Med hjälp av frigolit eller hårt packad filtermatta gör du en avskärmning som gör att pumphuvudet inte drar in vattnet från det närmaste rastret utan istället tvingar vattnet som kommer in i det högra rastret att gå hela vägen (via filtermattan) till pumphuvudet och det vänstra utblåset. Då slipper du stillastående vatten och smutsen hamnar i filtermattan istället.

Eftersom rastren ligger för lågt kanske du kan göra en liten avskärmning i sanden med hjälp av halva krukor eller annat material så att det bildas två "gropar". Jag tänker mig en lösning liknande den man gör för källarfönster som ligger delvis under marknivå om du förstår hur jag menar?
                Det där med grop framför har jag försökt mig mig på och det funkar hyfsat bra.
                Ditt förslag med att tvinga vattnet genom filtermatta är faktiskt inte så dumt. Det jag funderar lite på är om jag får den effekten att jag sänker vattennivån kraftigt där pumparna sitter. jag får den tendensen när jag tex får ett blad från en växt som sätter sig för det ena rastret.
                Därför har jag sågat ut ett lite "översvämningshål" i överkant på bakgrunden.
                om vattnet blir för högt framför bakgrunden så rinner det tillbaka genom den ursågade delen som jag sågat ner så djupt att den ligger precis på den normala vattennivån.

jag hade nämligen stopp i ett raster tidigare och då steg vattennivån så pass mycket så att
                det började droppa från framrutan. Vattennivån skiljde sig nästan 5 centimeter mellan baksida och framsida av bakgrunden vid det tillfället.

Lösningen är kanske att samtidigt att upp ytterliggare ett raster på höger sida

Micke
                540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

En ytterligare variant är att göra en T-koppling på ett av utblåsen och leda en del av vattnet ut bakom bakgrunden eller sänka ner en billig, energisnål liten cirkulationspump som bara är till för cirkulationen där bak.
                  Själv hade jag samma problem och tyckte att T-kopplingen var en bra lösning för min del, men det beror kanske på hur mycket man kan ta bort av cirkulationen framtill.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Micke H
                    NCS Medlem
                    • October 2003
                    • 144

Ursprungligen postat av Johan F
                    En ytterligare variant är att göra en T-koppling på ett av utblåsen och leda en del av vattnet ut bakom bakgrunden eller sänka ner en billig, energisnål liten cirkulationspump som bara är till för cirkulationen där bak.
                    Själv hade jag samma problem och tyckte att T-kopplingen var en bra lösning för min del, men det beror kanske på hur mycket man kan ta bort av cirkulationen framtill.
                    Hej Johan

Ditt förslag ska jag prova direkt för det är en enkel lösning att prova som dessutom är lätt att ändra tillbaka om man inte är nöjd. Eftersom jag har Hydra-pumpen sittande ute i akvariet så har jag bra fart på cirkulationen där så jag tror inte det gör så mycket att den blir lite mindre från innerfiltret till vänster

Micke
                    540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Ursprungligen postat av Micke H
                      Hej Johan

Ditt förslag ska jag prova direkt för det är en enkel lösning att prova som dessutom är lätt att ändra tillbaka om man inte är nöjd. Eftersom jag har Hydra-pumpen sittande ute i akvariet så har jag bra fart på cirkulationen där så jag tror inte det gör så mycket att den blir lite mindre från innerfiltret till vänster

Micke
                      Jag använde mig av en kran monterad på utblås bakom bakgrund för att kunna reglera flödet. Det kan vara "onödigt" att ha för bra cirkulation bakom bakgrunden.

/Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

Arbetssätt...