Malar i rift lake akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus_A
    Användare
    • December 2005
    • 418

    Malar i rift lake akvarium

    Vilka malar, jag täknker främst på L-malar, förutom ancistrus och sådana som blir över 15 cm långa, är lälmpliga att ha i akvarium med tanganyika/malawi? Man kan vända på frågan också, vilka L-malar är olämpliga att ha i akvarium med hårt, basiskt vatten utan rötter och växter, samt med lite tuffare ciklider.

    Jag vill berika mina burkar med något roligare än ancistrus, ngt. som ej blir för stort och inte knaprar på BTN-moduler/bakgrunder.

    /Markus
  • DIRAVI
    Användare
    • January 2010
    • 46

    #2
    Jag skulle nog välja någon Malawi/Tanganyika - mal.

    Synodontis petricola är lite mindre(10 cm), kommer från T

    Synodontis multipuntiatus(gökmal) är mycket intressant då den är göklekare, kommer från T




    Synodontis Nyassae, kommer från M.


    Vill man hålla nere storleken är nog S. petricola lämplig, då den blir ca 10cm.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #3
      Förutom Synodontis finns det en hel mal-djungel att välja från..
      Bland Baryancistrus finns det många fina å välja bland. Bla sk Golden Nugget & Snowball Pleco osv. De blir iofs över 15 cm+ men det tar många år om ens alls i akvarium.
      Leporacanthicus Galaxias (vampyr-pleco)e en annan favorit.
      Lite kruxigt att balansera med maten dock. Men räkmix el Waffers när cikliderna sover så håller de sig "fit".
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • December 2005
        • 418

        #4
        Ursprungligen postat av DIRAVI
        Jag skulle nog välja någon Malawi/Tanganyika - mal.

        Synodontis petricola är lite mindre(10 cm), kommer från T

        Synodontis multipuntiatus(gökmal) är mycket intressant då den är göklekare, kommer från T




        Synodontis Nyassae, kommer från M.


        Vill man hålla nere storleken är nog S. petricola lämplig, då den blir ca 10cm.
        Synodontis har jag haft i omgångar, och de är ju trevliga på sitt sätt. Nu är jag dock ute efter något som inte äter ägg och yngel och är så "störiga" som jag tycker att synodontis kan vara.

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • December 2005
          • 418

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Förutom Synodontis finns det en hel mal-djungel att välja från..
          Bland Baryancistrus finns det många fina å välja bland. Bla sk Golden Nugget & Snowball Pleco osv. De blir iofs över 15 cm+ men det tar många år om ens alls i akvarium.
          Leporacanthicus Galaxias (vampyr-pleco)e en annan favorit.
          Lite kruxigt att balansera med maten dock. Men räkmix el Waffers när cikliderna sover så håller de sig "fit".
          Det vat just mal(L)-djungeln jag syftade på. Jag har läst på GOC att Baryancistrus fungerar bra i sammanhanget, men ryggade tillbaks lite med tanke på deras potentiella storlek. Men du menar att de inte växer lika snabbt som vanliga pleco, då är det ju en annan sak! Jag såg vampyr-pleco hemma hos dig för något år sedan när jag hämtade Ilangi, det var då tanken väcktes med roligare malar, och den skulle kunna vara något för mig.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Har någon testat siamensis och liknande? Det finns ju likartade karpfiskar där, men modell mycket mycket större.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...