Cikliders hörsel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itsa
    Användare
    • November 2005
    • 44

    Cikliders hörsel

    Undrar bara; hur bra hör våra ciklider egentligen? Och hur viktig är hörseln för dem?
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Itsa
    Undrar bara; hur bra hör våra ciklider egentligen? Och hur viktig är hörseln för dem?
    Dom har en känslig sidolinje.....
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • April 2005
      • 453

      #3
      Om du har innefilter, lägg örat mot glaset.........
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • Barracudan
        Användare
        • April 2005
        • 453

        #4
        Finns artickel, eller ev två, av S. Sjölander i äldre nummer av ciklidbladet om buller i akvariet.
        Det ser ju inte ut som om fiskarna bryr sig om innefiltren, men det är ett fruktansvärt ojud om man lägger örat emot glaset.
        Frontosamarkus

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

          #5
          Sverre snackade ju om det där på nån stämma....men ja va så bakis att jag inte minns så mycket. Har aldrig förstått mig på innerfilter ändå...

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

            #6
            det här var en jävligt bra fråga, har inte ens reflekterat över detfaktiskt...la örat mot glaset å de e ett jävlaoljud.... man kanske borde byta ytterfilter... jävlar va de låter egentligen....

            mkt svordomar idag men så e de ju söndag med =)

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

              #7
              Forsande eller strömmande vatten låter.

              Stoppar man huvet under vattnet i en sjö där det strömmar eller där vågor bryts så lovar jag att det låter där med.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #8

                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Barracudan
                  Användare
                  • April 2005
                  • 453

                  #9
                  Ursprungligen postat av tege
                  Forsande eller strömmande vatten låter.

                  Stoppar man huvet under vattnet i en sjö där det strömmar eller där vågor bryts så lovar jag att det låter där med.

                  Ja,men inte ett malande motorljud dygnet runt. De flesta fiskar lever ej heller i strömmande vatten.
                  Frontosamarkus

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

                    #10
                    Ursprungligen postat av Barracudan
                    Ja,men inte ett malande motorljud dygnet runt. De flesta fiskar lever ej heller i strömmande vatten.

                    Snart är det sommar då är det bara sätta på sig cyklop o snorkel......
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • Barracudan
                      Användare
                      • April 2005
                      • 453

                      #11
                      Ursprungligen postat av tege
                      Snart är det sommar då är det bara sätta på sig cyklop o snorkel......
                      ...och upptäcka att det är betydligt mindre ljud i sjöar/havet än i ett akvarium med innefilter.

                      Motorbåtar hörs från långt håll, dock måste det vara en otroligt liten promille fisk i naturen som av alla världens sjöar/hav, som är i ständig kontakt med motorbåtsljud.

                      Brukar snorkla både i havet /sjöar varje år, och har aldrig tänkt på något ljud förutom motorbåtar. Vågskvalp går inte att jämföra.

                      Frågan är väl mer om fiskarna bryr sig? Det verkar inte så, fiskarna leker o.s.v. men det gör ju människan också även under vidriga förhållanden, så vem vet?
                      Frontosamarkus

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

                        #12
                        När man vandrar i Alperna hör man ljudet av koskällor kilometervis. Skulle skatta ljudet ur vissa klockor till ca 90 dB. Bryr sig korna? Det ser knappast så ut men jag är förstås varken bonde eller veterinär.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Tycker inte att man skall jämföra cikliders och människors uppfattning av ljud rakt av...Då fiskar ju är anpassade till ett liv i vatten torde ju deras hörselregister vara bättre utvecklat för låga frekvenser samt bastoner som inte alltid ens är hörbara för människor. Å andra sidan borde de ju då ha svårare att uppfatta högfrekventa ljud...

                          Mvh/Andreas.

                          Kommentar

                          • Fritte
                            Användare
                            • January 2006
                            • 44

                            #14
                            Dom flesta fiskarna hör väldigt dåligt, trots att dom har "öron". Dom reagerar på vibrationer i vattnet med hjälp av sidolinjen.

                            Ett rätt bra exempel tycker jag är, om man nån gång har metat bäcköring så har man förmodligen fått lära sig att man ska smyga försiktigt och viska.

                            Så länge man står still, så skulle man snudd på, kunna ha en blåsorkester som står och trumpetar bredvid sig.

                            Kommentar

                            • Fritte
                              Användare
                              • January 2006
                              • 44

                              #15
                              prova att sätta ansiktet 1 dm från rutan och skrik(känns kanske inte helt normalt), fiskarna kommer förmodligen inte göra så mycket.
                              ta sedan och knacka till rutan med fingret då skyggar dom direkt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...