Många nyblivna troffeägare fasar för att deras dyrgripar ska bli sjuka i bukvattensot odyl och en del andra akvarister vågar inte ta steget över till just troffar pga rykten om deras magbekymmer.
Om man nu har skött om sina fiskar efter konstens alla regler såsom följande.
Lämplig akvariestorlek.
Bra pumpkapacitet och ytcirkulation.
Lämplig storlek på gruppen. ca 25-30st eller fler.
Bra foder.
Inte gör några snabba foderbyten.
Byter vatten regelbundet.
Inte blandar i ny fisk hursomhellst. Stor risk för problem genom nya bakterier.
Så kan det ändå ibland uppstå bekymmer.
Ett enkelt sätt att testa om det är bekymmer på gång i karet är att göra följande.
Stå framför karet och studera fiskarna, för ena handen till mathålet eller till de båda hörnen. Upprepa detta några ggr.
Om alla fiskarna kommer farande till den plats där handen befinner sig och ingen fisk står och trycker i bakgrunden så är det inga bekymmer.
Om någon fisk inte följer med den övriga gruppen så ska den fisken noga studeras de närmaste dagarna när man gör handrörelsen.
Kolla extra noga om den ev sjuka fisken äter mat och hur den ser ut i kroppsformen.
Den kan bli extra tjock, få utstående ögon blivit onormalt mager odyl.
Om det finns sjuka fiskar så är alternativet at behandla dem i ett extra litet kar eller att behandla hela det stora karet. Sänk isåfall vatten nivån till ca 1/3 för att det inte ska gå åt så mycket medicin.
Jag råkade själv ut för ovan problem nyligen.
Hade släppt i en grupp nyinköpta Callochromis pleurospilus i mitt 600L som sällskap till mina Tropheus Kambwimba. De fick först gå i ett karantänkar en tid för säkerhets skull men det hjälpte inte. Nya bakterier och obalans i karet.
Upptäckte efter en tid precis som jag beskrev tidigare att en fisk inte följde med den övriga gruppen. Efter lite kontroller så visade det sig att det var två sjuka fiskar ( tjock mage, utåtstående ögon ). Även en del andra såg lite halv vissna ut trots att de åt. Inte rätta stinget i gruppen som det brukar vara.
Min behandling blev enligt nedan.
Sänkte vattenvolymen till 1/3. Lade i en extra cirkulationspump.
Flagyldosering
Flagyl 400mg tabletter. Recept utskrives av veterinär.
Ingen mat under tiden.
Byt först så mycket vatten som dina fiskar tål.
Dosera därefter 1 tablett/50L vatten.
Filtrerna kan/skall vara igång.
Jag doserar alltid efter karets bruttovolym.
Kör sedan karet i 3 dagar, byt sedan igen så mycket vatten dina fiskar tål.
Dosera åter samma kvantitet tabletter som första laddningen (1 tabl/50L vatten)
Kör sedan karet i ytterligare 3 dagar.
Nytt vattenbyte och halv dos tabletter, sedan är det bara att köra som vanligt.
Karet ska vara mörklagt under tiden, medicinen verkar då bättre.
Efter avslutad behandling har stinget i gruppen kommit tillbaka och allt fungerar så som man kan önska sig. De sjuka fiskarna blev helt återställda.
En läsvärd länk i ämnet är: http://www.ciklid.org/forum/showthre...vattensots+abc
Det kanske finns några andra troffeägare här på forumet som kan bidra med egen erfarenhet i ämnet. Isåfall är ni välkomna att fylla på i denna tråd.
Ps Givetvis fungera ovan information även för många andra Ciklid arter. Ds.
Mvh Göran
Om man nu har skött om sina fiskar efter konstens alla regler såsom följande.
Lämplig akvariestorlek.
Bra pumpkapacitet och ytcirkulation.
Lämplig storlek på gruppen. ca 25-30st eller fler.
Bra foder.
Inte gör några snabba foderbyten.
Byter vatten regelbundet.
Inte blandar i ny fisk hursomhellst. Stor risk för problem genom nya bakterier.
Så kan det ändå ibland uppstå bekymmer.
Ett enkelt sätt att testa om det är bekymmer på gång i karet är att göra följande.
Stå framför karet och studera fiskarna, för ena handen till mathålet eller till de båda hörnen. Upprepa detta några ggr.
Om alla fiskarna kommer farande till den plats där handen befinner sig och ingen fisk står och trycker i bakgrunden så är det inga bekymmer.
Om någon fisk inte följer med den övriga gruppen så ska den fisken noga studeras de närmaste dagarna när man gör handrörelsen.
Kolla extra noga om den ev sjuka fisken äter mat och hur den ser ut i kroppsformen.
Den kan bli extra tjock, få utstående ögon blivit onormalt mager odyl.
Om det finns sjuka fiskar så är alternativet at behandla dem i ett extra litet kar eller att behandla hela det stora karet. Sänk isåfall vatten nivån till ca 1/3 för att det inte ska gå åt så mycket medicin.
Jag råkade själv ut för ovan problem nyligen.
Hade släppt i en grupp nyinköpta Callochromis pleurospilus i mitt 600L som sällskap till mina Tropheus Kambwimba. De fick först gå i ett karantänkar en tid för säkerhets skull men det hjälpte inte. Nya bakterier och obalans i karet.
Upptäckte efter en tid precis som jag beskrev tidigare att en fisk inte följde med den övriga gruppen. Efter lite kontroller så visade det sig att det var två sjuka fiskar ( tjock mage, utåtstående ögon ). Även en del andra såg lite halv vissna ut trots att de åt. Inte rätta stinget i gruppen som det brukar vara.
Min behandling blev enligt nedan.
Sänkte vattenvolymen till 1/3. Lade i en extra cirkulationspump.
Flagyldosering
Flagyl 400mg tabletter. Recept utskrives av veterinär.
Ingen mat under tiden.
Byt först så mycket vatten som dina fiskar tål.
Dosera därefter 1 tablett/50L vatten.
Filtrerna kan/skall vara igång.
Jag doserar alltid efter karets bruttovolym.
Kör sedan karet i 3 dagar, byt sedan igen så mycket vatten dina fiskar tål.
Dosera åter samma kvantitet tabletter som första laddningen (1 tabl/50L vatten)
Kör sedan karet i ytterligare 3 dagar.
Nytt vattenbyte och halv dos tabletter, sedan är det bara att köra som vanligt.
Karet ska vara mörklagt under tiden, medicinen verkar då bättre.
Efter avslutad behandling har stinget i gruppen kommit tillbaka och allt fungerar så som man kan önska sig. De sjuka fiskarna blev helt återställda.
En läsvärd länk i ämnet är: http://www.ciklid.org/forum/showthre...vattensots+abc
Det kanske finns några andra troffeägare här på forumet som kan bidra med egen erfarenhet i ämnet. Isåfall är ni välkomna att fylla på i denna tråd.
Ps Givetvis fungera ovan information även för många andra Ciklid arter. Ds.
Mvh Göran
Kommentar