Kollade nu imorse igen. Nu var det knappt blött på frigoliten alls, så jag tror jag testar att fylla det efter morgonkaffet. Känns bättre att fylla det nu ihelgen när man är hemma o inte ska till jobbet. Kan man ha lite bättre koll på det.
Eventuellt läckage?
Kollaps
X
-
-
Låter som en bra ide.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ifall du inte har frigolit, så istället för att ramen som håller upp akvariumet "bågnar" och tar upp spänningar och tryck. så delar du ut detta till akvariumet och dess styvhet tar upp nästan hela trycket. När ramen/balken har tagit upp tillräcklig vikt för att böja ut runt 0.5mm(mindre en va du kan se/mäta) så börjar tyngen tas upp av akvariet istellet, där av bågnar de mindre. Men är detta så bra att akvariet får massa spänningar i glas/ram?
Jag som byggnads ingenjör hadde nog hällre sätt en bågnade ram/balk en massa spänningar som akvariet tar up.
Ifall du har frigolit under så delar frigoliten ut trycket och har en mindre styv last vilket get större nedböjning på balk/ram. Dock även ifall du får större nedböjning så behöver detta inte vara dåligt. Detta me tanke på att den nedböjning du har mer eller mindre tas upp av frigoliten.
Så vid mitten av ramen/balken som är kanske har mätbar nedböjning kanske 2 mm? Där bör forfarande frigoliten ta upp last från vikten av akvariet.
Men har du inte frigolit under så när balken har tagit upp tillräcklig tyngd för att börja böja ut så kommer lasten börjas ta upp av akvariet. Och balken kommer böja ut kanske dock inte mätbar, men tillräckligt för akvariet inte har något att avlasta sin vikt i mitten.
Allt detta kräver dock att dina balkar under akvariet inte blir överbelastade, visst dom kan böja sig utan problem dock. Men Ifall du ligger på en kritiskt punk kommer du bara få mer och mer nedböjning för att sedan gå av. Med då hadde jag självklart inte velat ha akvariet på de balkarna med eller utan frigolit.
Detta är dock mitt lågiska tänkade kombinerat med dom kunskaper jag fått från kurser på chalmers som: stål, trä, betong.
cf.akvarielagret du har säkert betydligt längre erfarenheter av akvarier o så men i detta läge tror jag du har fel. Men håller me dig de hadde varit bättre och sätt säkare ut ifall man kunde svetsa vinklar vi hörnen.
Men är detta en akvarie ställning du har köpt eller gjort själv? är den köpt av någon firma så lär de inte vara något problem dom har säkert räknat på att de ska hålla. Men kanske fråga dem hur du ska göra me frigolit eller annat ?Senast redigerad av sleepy; 13 March 2010, 12:12.Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0Kommentar
-
Ifall du inte har frigolit, så istället för att ramen som håller upp akvariumet "bågnar" och tar upp spänningar och tryck. så delar du ut detta till akvariumet och dess styvhet tar upp nästan hela trycket. När ramen/balken har tagit upp tillräcklig vikt för att böja ut runt 0.5mm(mindre en va du kan se/mäta) så börjar tyngen tas upp av akvariet istellet, där av bågnar de mindre. Men är detta så bra att akvariet får massa spänningar i glas/ram?
Jag som byggnads ingenjör hadde nog hällre sätt en bågnade ram/balk en massa spänningar som akvariet tar up.
Ifall du har frigolit under så delar frigoliten ut trycket och har en mindre styv last vilket get större nedböjning på balk/ram. Dock även ifall du får större nedböjning så behöver detta inte vara dåligt. Detta me tanke på att den nedböjning du har mer eller mindre tas upp av frigoliten.
Så vid mitten av ramen/balken som är kanske har mätbar nedböjning kanske 2 mm? Där bör forfarande frigoliten ta upp last från vikten av akvariet.
Men har du inte frigolit under så när balken har tagit upp tillräcklig tyngd för att börja böja ut så kommer lasten börjas ta upp av akvariet. Och balken kommer böja ut kanske dock inte mätbar, men tillräckligt för akvariet inte har något att avlasta sin vikt i mitten.
Allt detta kräver dock att dina balkar under akvariet inte blir överbelastade, visst dom kan böja sig utan problem dock. Men Ifall du ligger på en kritiskt punk kommer du bara få mer och mer nedböjning för att sedan gå av. Med då hadde jag självklart inte velat ha akvariet på de balkarna med eller utan frigolit.
Detta är dock mitt lågiska tänkade kombinerat med dom kunskaper jag fått från kurser på chalmers som: stål, trä, betong.
cf.akvarielagret du har säkert betydligt längre erfarenheter av akvarier o så men i detta läge tror jag du har fel. Men håller me dig de hadde varit bättre och sätt säkare ut ifall man kunde svetsa vinklar vi hörnen.
Men är detta en akvarie ställning du har köpt eller gjort själv? är den köpt av någon firma så lär de inte vara något problem dom har säkert räknat på att de ska hålla. Men kanske fråga dem hur du ska göra me frigolit eller annat ?
medans aluramen mår bäst av stum yta då vinkeln på aluprofilen håller i rutorna
på bilden ligger ramen i en mjukfog som vill bända ut rutorna
sedan är det fult med stål som böjer sig och all last tas upp i ändarna på stativet dvs allt
i större delen av stativet gör ingen nytta.
ps vi behöver inte tycka likajag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Förstår vad menar, som det ser ut nu så står inte karet på nånting i mitten, där kan jag trycka frigoliten neråt eftersom ramen bågnar. Karet är nu fyllt till 2/3 och på ca 3timmar har det kommit 5droppar som ligger vid hörnet. Får stå så här till imorgon så får jag se hur mycket det har kommit. Ska karet ner och bytas underlag så blir det ju omsilikonering när det ändå är nere. Men då ska jag alltså behålla träskivan ta bort frigoliten och lägga ett underlag innanför ramen? Alltså ramen direkt mot träskivan. Men om inte träskivan/ställningen är helt i våg då finns ju inget som tar upp snedbelastning väl?4451 lKommentar
-
cf du missade de jag menade, jag snackar inte om själva lastupptag från akvariet. Självklart vill man ju avlasta själva glaset. Men man vill nog inte att alu ramen ska börja kröka sig? av det momentet som uppkommer då man ställer upp akvariet på ett material som vill böja sig.
Skillnad med eller utan frigliten är att frigoliten kan "Jämna" ut den lilla nedböjning du får medans utan kan du inte detta och då börjar akvariet ta upp last som om de bara stog i ändana, av detta får du ett moment som vill dra i underkant på akvariet och tryck i överkant. Dock är de mycket svårt att avgöra ifall de finns en risk, det finns inga direkta formler o räkna på detta fall.
Angånde snebelastingen så är de nog huvudsak ställningen som ger efter innan akvariet ifall de står snätt. Vad jag har markt så kan akvarium luta lite om det är "rakt lutande" och inte får något typ av knäcking i akvariet. Jag har runt 1cm höjd skillnad på vattnet i högerände motsvarande västra och detta på ett 810L akvarium, skälvklart e jag lite oroligSenaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
-
cf du missade de jag menade, jag snackar inte om själva lastupptag från akvariet. Självklart vill man ju avlasta själva glaset. Men man vill nog inte att alu ramen ska börja kröka sig? av det momentet som uppkommer då man ställer upp akvariet på ett material som vill böja sig.
Skillnad med eller utan frigliten är att frigoliten kan "Jämna" ut den lilla nedböjning du får medans utan kan du inte detta och då börjar akvariet ta upp last som om de bara stog i ändana, av detta får du ett moment som vill dra i underkant på akvariet och tryck i överkant. Dock är de mycket svårt att avgöra ifall de finns en risk, det finns inga direkta formler o räkna på detta fall.
Angånde snebelastingen så är de nog huvudsak ställningen som ger efter innan akvariet ifall de står snätt. Vad jag har markt så kan akvarium luta lite om det är "rakt lutande" och inte får något typ av knäcking i akvariet. Jag har runt 1cm höjd skillnad på vattnet i högerände motsvarande västra och detta på ett 810L akvarium, skälvklart e jag lite orolig
------------------------------------------------
Jag har runt 1cm höjd skillnad på vattnet i högerände motsvarande vänstra och detta på ett 810L akvarium, skälvklart e jag lite orolig
--------------------------------------------------------
en centimeter låter inte så mycket,
men glas kan vara lömskt
en bottenskiva på tex 200x60 10mm
om man lägger den som en hängmatta endast fäste i gavlarna
tror jag den lutar säkert 1-2cm utan problem problemet blir stående glas fram resp bakruta som har i ditt fall ca 840kg om du tvingar ner fram resp bakrutan 1-2cm .....då har du inget akvarium utan en liten våtmark hemma
du är säkert inte nöjd med mitt svar o jag tycker det är roligt att prata med dig då du har stor kunskapjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Jo visst e de roligt o föra en diskussion men du fattar fortfarande inte vad jag menar tyvär. Vi står helt samma med att inte fram och bakruta inte ska böjas av ett "moment eller spänningar". Men som jag försöker förklara så skulle de vara mildare att köra med frigolit en utan. Även ifall de ser en större mitt ned böjning.
Men tänk såhär istället varför blir de mindre mitt ned böjning när inte använder frigolit. Jo detta är bara för att akvariets styvhet hjälper till och fungerar som en liten balk. Och då påstår jag att de är dumt att ge akvariet de spänningar som uppkommer när akvariet "hjälper" till.
Medans när du kör med frigolit ser du en större ned böjning men då tar frigoliten o jämnar ut denna skillnad till viss del och tar bort spänningar i glaset. men detta kräver att frigoliten kan deformera sig i ändarna när du får en mitt ned böjning.
Förstår du hur jag tänker nu?Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
-
Jo visst e de roligt o föra en diskussion men du fattar fortfarande inte vad jag menar tyvär. Vi står helt samma med att inte fram och bakruta inte ska böjas av ett "moment eller spänningar". Men som jag försöker förklara så skulle de vara mildare att köra med frigolit en utan. Även ifall de ser en större mitt ned böjning.
Men tänk såhär istället varför blir de mindre mitt ned böjning när inte använder frigolit. Jo detta är bara för att akvariets styvhet hjälper till och fungerar som en liten balk. Och då påstår jag att de är dumt att ge akvariet de spänningar som uppkommer när akvariet "hjälper" till.
Medans när du kör med frigolit ser du en större ned böjning men då tar frigoliten o jämnar ut denna skillnad till viss del och tar bort spänningar i glaset. men detta kräver att frigoliten kan deformera sig i ändarna när du får en mitt ned böjning.
Förstår du hur jag tänker nu?
frigoliten böjer ner på mitten
vad händer
jo desto mer tryck blir längre o längre ut mot gavlarna
medans om det är stumt blir lasten mot centrumjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
----------------------------------
Okej
frigoliten böjer ner på mitten
vad händer
jo desto mer tryck blir längre o längre ut mot gavlarna
medans om det är stumt blir lasten mot centrum
------------------------------------
Där i min åsikt har du fel med tanke på att frigoliten delar ut lasten mer eller mindre jämt även ifall du får en liten nedböjning i mitten
Aja men tänk en gång själv varför de inte böjer ner lika mycket? ta lite tid på dig o sen kom med en logisk förklaring...Senast redigerad av sleepy; 13 March 2010, 23:27.Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
-
Är de "slappt" så delas lasten ut, medans är de stumt så tas en del av lasten upp av de stela material med.
Och min fråga nu är det bra att akvariet blir en del av böjmotståndet som motvärkar ned böjning och att akvariet då tar upp en del kraft som vill böja ner. Tror du det är nyttigt?Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
-
Är de "slappt" så delas lasten ut, medans är de stumt så tas en del av lasten upp av de stela material med.
Och min fråga nu är det bra att akvariet blir en del av böjmotståndet som motvärkar ned böjning och att akvariet då tar upp en del kraft som vill böja ner. Tror du det är nyttigt?
det är lite kryptiskt
gärna lite bilder
.........tänk lite som du sajag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Nu har nog jag tappat vad ni menar iallafall. ha ha.
Har dock konstaterat att det läcker, har blivit en liten samling på ställningen där som det böjer ner sig i mitten, det är ju dit det rinner som är lägsta punkt. Så nu blir det tömning och sen silikona om. Ställningen blir svår att svetsa om eftersom jag har ett kar till under, och har ingen plats just nu till att flytta den fisken också. Nu när jag tänker efter så tycker jag att när jag kollade på karen innan jag köpte dom så hade ju han endast frigolit ute på ramen och ingen skiva imellan och ramen har tryckt ner frigoliten överallt som han hade medans som jag har det så står det bara ute i ändarna.
Detta får mig att kännas som det är skivan som gör att det blir konstigt. Rätt eller fel?4451 lKommentar
-
Nu har nog jag tappat vad ni menar iallafall. ha ha.
Har dock konstaterat att det läcker, har blivit en liten samling på ställningen där som det böjer ner sig i mitten, det är ju dit det rinner som är lägsta punkt. Så nu blir det tömning och sen silikona om. Ställningen blir svår att svetsa om eftersom jag har ett kar till under, och har ingen plats just nu till att flytta den fisken också. Nu när jag tänker efter så tycker jag att när jag kollade på karen innan jag köpte dom så hade ju han endast frigolit ute på ramen och ingen skiva imellan och ramen har tryckt ner frigoliten överallt som han hade medans som jag har det så står det bara ute i ändarna.
Detta får mig att kännas som det är skivan som gör att det blir konstigt. Rätt eller fel?
vi får återgå till tråden
Hur gamla är akvarierna antagligen mer än vad som är lämpligt
läckan beror på ålder och ev vek ställningjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Det är ingen fara, pratar ju fortfarande om bärighet och hur det ska ställas så det är allt intressant.
Dom ska vara ca 4år, silikonen känns mjuk o fin och har inte släppt nånstans.
Ställningen är byggd i 40/60mm profiler, eller om det var 30/50mm4451 lKommentar
Kommentar