Räkmix fråga

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sleepy
    Användare
    • August 2004
    • 294

Räkmix fråga

Skall snart laga till min första räkmix och har en fråga. Jag har kollade runt i forumet hittade inget....

Jag har inte direct lust med att hitta eller betala mängder får något speciellt bindemedel eller pigment medel. Vad kan jag använda istället ? Eller kanske inte behövs ? Lite grumligt vatten en timma eller 2 kan jag stå ut med. Så länge de inte påvärkar akvariumet negativt.

Mixen skall matas till mina firrar i mitt 810L, med fokus på mina troffar så dess magar inte kronglar.

Tropheus Sp. Red Chilanga F1 12st 5-8 cm
    Cyphotilapia frontosa, mpimbwe 3st 7-12cm
    Prinsessan av Burundi ett par 7-9cm + yngel
    ansitrus 5st 4cm
    Synodontis Petricola ett par
    Altolamprologus calvus ett par
    Cyprichromis leptosoma 16st(Annan ras...)
    Lamprologus' multifasciatus cirka 12st

Utöver räkmixen kommer jag runt en gång i veckan pysa ner nykläckt artemia.
    Några förslag?
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0
  • fs7210
    Användare
    • June 2004
    • 183

Ursprungligen postat av sleepy
    Skall snart laga till min första räkmix och har en fråga. Jag har kollade runt i forumet hittade inget....

Jag har inte direct lust med att hitta eller betala mängder får något speciellt bindemedel eller pigment medel. Vad kan jag använda istället ? Eller kanske inte behövs ? Lite grumligt vatten en timma eller 2 kan jag stå ut med. Så länge de inte påvärkar akvariumet negativt.

Mixen skall matas till mina firrar i mitt 810L, med fokus på mina troffar så dess magar inte kronglar.

Tropheus Sp. Red Chilanga F1 12st 5-8 cm
    Cyphotilapia frontosa, mpimbwe 3st 7-12cm
    Prinsessan av Burundi ett par 7-9cm + yngel
    ansitrus 5st 4cm
    Synodontis Petricola ett par
    Altolamprologus calvus ett par
    Cyprichromis leptosoma 16st(Annan ras...)
    Lamprologus' multifasciatus cirka 12st

Utöver räkmixen kommer jag runt en gång i veckan pysa ner nykläckt artemia.
    Några förslag?
    till mina tropheus och snäcklekare ser mitt recept ut så här och det funkar klockrent;

enbart räkskal från ca 1,5kg räkor
    ca 400 gram ärtor
    2 kiwi
    1 vitlök
    1 portion havregrynsgröt
    1 portion polentagröt
    2dl uppsvällt torrfoder(vegetabilisk)
    lite vatten för att underlätta mixningen

jag tycker inte det behövs ytterliggare något bindemedel.
    lycka till!
    Senast redigerad av fs7210; 12 March 2010, 21:47.
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

Kommentar

• sleepy
      Användare
      • August 2004
      • 294

När du säger en portion gröt hur mycke gryn är detta då i dl? Har alldrig gjort havregrynsgröt men har råkar ha vanliga havregryn hemma så de funkar ju. Men ska man varkligen koka grynen med mjölk? känns lite fel

Kommentar

• fs7210
        Användare
        • June 2004
        • 183

ca 0,5 dl gryn till 1 dl vatten

skippa mjölken, sylten och kanelen. :-)
        Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Sylten hehehehe
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Göran Å
            Användare
            • December 2005
            • 1295

Några förslag?
            Om du tittar i denna länken så borde du kunna hitta något som passar dig tror jag..

Räkmix är ofta ett hett och omdiskuterat ämne i många trådar på detta forum. Olika användares recept har därmed blivit spridda på massor av olika ställen, och har därmed blivit svåra att hitta. Därför tycker jag att det vore praktiskt om vi kunde samla de olika recepten i en och samma tråd. Obs endast recept.... inga

Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• sleepy
              Användare
              • August 2004
              • 294

Då man e student o har lägenehet samt egen bil så e budgeten lite tajt, har inte direkt lust o springa o leta efter några speciella bindmedel eller vitaminer. Vad kostar dom annars? kanske inte är något o bråka om dock

Men men är nog lite "lat" iallafall så va tror ni om denna "rena" mix.
              0.5kg Oskalade räkor (fick tag i ishavs räkor, men antar att de är ok)
              0.5kg Ärtor
              0.3dl Havregryn

Tänkte att de vore bättre o testa något lätt till o börja med. Går la o förfina så klart men vill hällst inte ut o shoppa igen

Kommentar

• endymion

Då man e student o har lägenehet samt egen bil så e budgeten lite tajt, har inte direkt lust o springa o leta efter några speciella bindmedel eller vitaminer. Vad kostar dom annars? kanske inte är något o bråka om dock

Men men är nog lite "lat" iallafall så va tror ni om denna "rena" mix.
                0.5kg Oskalade räkor (fick tag i ishavs räkor, men antar att de är ok)
                0.5kg Ärtor
                0.3dl Havregryn

Tänkte att de vore bättre o testa något lätt till o börja med. Går la o förfina så klart men vill hällst inte ut o shoppa igen
                Agar-agar kostar typ 20-75 kr. Men jag förstår inte varför man skulle vilja köra utan då hamnar ju stor del av mixen i filtret.

Kommentar

• sleepy
                  Användare
                  • August 2004
                  • 294

Tänke göra en "liten" sats o testa. för o sedan komplimera med annat efter behov. sen

vill jag få de ganska fin fördelat så de spriders sig i akvariumet. Mina snäckisar är inte direkt långt utanför sina snäckor när de något troffe eller frontosa nära. var av ifall dom ska få äta behöver jag få en del finfördelat med.

Kommentar

Arbetssätt...