Akvariefotografering med Nikon D90 - komma igång

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • February 2007
    • 111

Akvariefotografering med Nikon D90 - komma igång

Jag har en Nikon D90 och skulle vilja komma igång med att fota mina fiskar.
    Mitt objektiv är ett Sigma EX 18-50/2,8DC Macro som jag hoppas duger bra.

Jag antar att det bästa jag kan göra är att komplettera med en blixt, jag har kollat på en SB-600, kan jag placera den ovanför täckglaset och köra trådlöst?
    Räcker denna blixt eller bör jag satsa på en SB-900?

Vad är det för fördel med ett riktigt makroobjektiv?
    Vad betyder maximal avbildningsskala 1:1 som det står på denna typ av objektiv?
    Vilket makroobjektiv rekommenderas för akvariefotografering?

Jag är väldigt tacksam av alla fotokunniga akvarister på forumet för hjälp i dessa frågor.
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Ursprungligen postat av popetoteror
    Jag antar att det bästa jag kan göra är att komplettera med en blixt, jag har kollat på en SB-600, kan jag placera den ovanför täckglaset och köra trådlöst?
    Räcker denna blixt eller bör jag satsa på en SB-900?

Vad är det för fördel med ett riktigt makroobjektiv?
    Vad betyder maximal avbildningsskala 1:1 som det står på denna typ av objektiv?
    Vilket makroobjektiv rekommenderas för akvariefotografering?
    1) Ja en extern blixt är guld värd vid akvariefotografering, och SB-600 kan fjärrstyras av kameran, dvs du kan lägga den på akvariet.
    2) SB-600 är stark nog, den är alldeles utmärkt att ta fiskbilder med, men är kostnaden inget problem skadar det inte att fjärrstyra TVÅ blixtar istället för bara en, det ger mer flexibilitet. Men, som sagt, inte alls nödvändigt.
    3) Makroobjektiv är mycket skarpa och tillåter dig att fota nära - dvs du kan fota mindre saker med mer detalj. Nackdelen är att de har fast brännvidd, dvs ingen zoom, och inte är lika all-round som ett zoomobjektiv.
    4) 1:1 innebär att nåt som är 4 millimeter långt täcker 4 millimeter på BILDSENSORN i din kamera. "Vanliga" objektiv med "macro funktion" brukar ge 1:2, dvs nåt som är 4 millimeter i verkligheten täcker 2 millimeter på bildsensorn. Dvs, återigen, du kan fota mindre saker med mer detalj med 1:1.
    5) Jaaaaaaa.... Jag har ett Mikro-Nikkor 60mm/2.8 AF, och är mycket nöjd med det, men hade jag mer pengar skulle jag nog köpa Nikkors 105mm/2.8 AF objektiv med bildstabilisator. Längre brännvidd gör att man inte behöver sitta så nära akvariet, och därmed mindre risk att skrämma skygga fiskar, och bildstabilisatorn (som dock inte hjälper vid makrofotografering) gör att man kan ta bilder i svagare ljus.

Kommentar

Arbetssätt...