Ciklidbladet 1 & 2/2010 Konstruktiv positiv och negativ kritik

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • September 2003
    • 660

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Vi har ju tidigare diskuterat omslaget och jag ser CB som främst en tidning för medlemmarna och att den därför får vara så snygg som möjligt. Det enda som skvallrar om innehållet är omslaget och jag vill att när man börjar bläddra ska detta vara det första man möts av. Jag funderar på att ha en lista med de största artiklarna, kanske till och med småfoton också. Då liknar den andra tidningar i tidningsstället och inte en bok. Vad säger ni?
    tycker att bokutseendet som CB har nu är väldigt snyggt. CB är ju inte en tidning som det skall säljas lösnummer av och därför tror jag inte att en lista med de största artiklarna eller småbilder behövs på omslaget.
    Mvh Fredrik

Kommentar

• Engelholm Audio
      Användare
      • August 2009
      • 366

Ursprungligen postat av wofflan
      tycker att bokutseendet som CB har nu är väldigt snyggt. CB är ju inte en tidning som det skall säljas lösnummer av och därför tror jag inte att en lista med de största artiklarna eller småbilder behövs på omslaget.
      Håller med - låt oss skilja oss från mängden, låt oss inte falla ner i nån Aftonbladetframsida-fälla!
      Vänliga hälsningar, Pär!
      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• Anna Österman
        Användare
        • March 2006
        • 282

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
        Håller med - låt oss skilja oss från mängden, låt oss inte falla ner i nån Aftonbladetframsida-fälla!
        Jag håller också med-det är skönt att ha en ren framsida med bara ett fiskfoto. Kan säga att jag har glasbord i vardagsrummet med en hylla under och jag förvarar ciklidbladet där även när jag har gäster. Det blir som en dekoration-för det har baske mig inte varit ett enda fult foto under de år jag prenumererat.
        Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Ursprungligen postat av wofflan
          Håller med...man får hem den i brevlådan genom en prenumeration, det ska vara en snygg framsida. Annat hade som sagt varit om den stått i kiosken och skulle trigga köpare ytterligare att se vad den innehöll. Nu bläddrar man ju i den vilket som
          Riktigt fina frontbilder är det på bladet idag och låt dom ta stor plats.
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av CrimsonAnna
            Jag håller också med-det är skönt att ha en ren framsida med bara ett fiskfoto. Kan säga att jag har glasbord i vardagsrummet med en hylla under och jag förvarar ciklidbladet där även när jag har gäster. Det blir som en dekoration-för det har baske mig inte varit ett enda fult foto under de år jag prenumererat.
            Exakt så tänker jag också - En "Coffe Table Book"

Det verkar som om ni är överens med mig helt enkelt!

Fördelar med att t ex skriva ut korttitlar på fyra viktiga artiklar är att det skulle vara lite lättare att gå tillbaka till rätt nummer samt att CB kanske skulle funka bättre som reklam i akvarieaffärerna.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Oki, det blir lite lättare att hitta rätt nummer om man vill gå tillbaks, men det är inte heller särskilt svårt att vända bladet och skumma igenom innehållsförteckningen. Tycker den är fin som den är. Tanken med omslagsbild som speglar en/flera större artiklar är ju också bra. Nee, håll den som den är och skilj oss från mängden!! Bidra inte till informationsflödet... *s*

Hilsen,

/P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Bjorn
                Användare
                • October 2009
                • 939

Cikliden - Nr. 129

Dimidiochromis strigatus
                Det står ett par henvisningar till sjön i texten, men inte att sjön är malawisjön.
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av Bjorn
                  Dimidiochromis strigatus
                  Det står ett par henvisningar till sjön i texten, men inte att sjön är malawisjön.
                  Aj då, dock i detta fall kan ni inte skylla på mig även om jag skrev texten - för i den text som jag mailade stod det
                  Utbredning: Malawisjön: Förekommer runt hela sjön
                  Dock knappast någon större skada skedd för de flesta vet nog ändå vilken sjö det handlar om

Kommentar

• HåkanM
                    NCS Medlem

• November 2005
                    • 1296

På sidan 4 (Föreningsifo) så står det under huvudrubriken "Medlemsavgiften"
                    " Medlemsavgiften löper per kalenderår 1/1-31/12 och berättigar till följande 4 nummer av ciklidbladet ( med reservation att upplagan räcker till)"

Ok jag vet hur det är men för en oinvigd så är detta lite oklart. det kan nog lätt missuppfattas. Som ett teoretiskt exempel så betalar man 30/12 så är man medlem 1 dag till den 31 men får ciklidbladet hela nästa år utan att vara medlem ???. Lite tydligare text kanske vore bra.

Kommentar

• Bjorn
                      Användare
                      • October 2009
                      • 939

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Dock knappast någon större skada skedd för de flesta vet nog ändå vilken sjö det handlar om
                      Nej, skulle någon mot förmodan känna sig skadad så är de nog redan rätt trasiga på många sätt.

Påpekandet handlar endast om att det kan vara bra att tänka på i texten till framtida "Cikliden". Testade bilden på grabben (10 år), han såg direkt att det var en rovfisk och gissade att det kunde vara en malawi... men han var lång ifrån säker.
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Ursprungligen postat av HåkanM
                        " Medlemsavgiften löper per kalenderår 1/1-31/12 och berättigar till följande 4 nummer av ciklidbladet ( med reservation att upplagan räcker till)"

Ok jag vet hur det är men för en oinvigd så är detta lite oklart. det kan nog lätt missuppfattas. Som ett teoretiskt exempel så betalar man 30/12 så är man medlem 1 dag till den 31 men får ciklidbladet hela nästa år utan att vara medlem ???. Lite tydligare text kanske vore bra.
                        Hej

I Ditt hårdragna exempel är det klokast att ange att man då vill bli medlem kalenderåret efter inbetalningen. Så kommer vi också att tolka inbetalningar som kommer in de sista veckorna.

I övrigt får vi följa med hur det här fungerar i praktiken och justera texten om det visar sig behövas.

Tack för att Du påpekade detta.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av HåkanM

Ja, exakt så är det, men i praktiken blir ju de som betalar in medlemsavgiften efter nummer 4 medlemmar för året efter.

CB är alltså numera "frikopplat" från medlemskapet (för att vi ska slippa "gissa" hur stor upplagan ska vara samt slippa extrautskick, men utan att egentligen försämra för medlemmar - detta är en stor besparing för föreningen)
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 14 June 2010, 09:34.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Aj då, dock i detta fall kan ni inte skylla på mig även om jag skrev texten - för i den text som jag mailade stod det

Det blev fel i sättningen gissar jag (det finns med i den korrade wordfilen). Den här typen av fel är extremt svåra att upptäcka när man korrekturläser den satta tidningen. Vi har ju redan "tänkt till" när wordfilen korras.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...