Roten till det onda?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

Roten till det onda?

Varit deppiga veckor ett tag. Trodde en hel kull fina 8 cm stora G. "orangehead" tapajos skulle gå åt. Började se att de flämtade ovanligt. De går i 300 l med två eheim ytterfilter + cirkulationspump. Så filtrering, cirkulation och syresättning finns så det räcker och blir över.
    Nåväl, bytte 50% av vattnet. Blev bättre ett tag. Nästa dag låg två döda och resten flämtade. Fortsatte med dagliga vattenbyten, men samma resultat; ett par tre döda varje dag. Började fundera över detta med kloramin, men eftersom inga övriga kar uppvisade liknande sympton uteslöt jag det. Rotade igenom filtren. Inget blev bättre. Bottenlagret kunde det inte vara heller då det bara är lite finkornig sand här och där.
    Då slog det mig att jag läst någonstans om detta med rötter.
    Enda inredningen i karet var en relativt stor rot. Mopani elller nåt tror jag. Mörk, tung, kompakt sak.
    Slet ut den och dagen efter verkar allt vara stabilt igen. Kan ju inte vara helt säker på att roten orsakat detta men?
    Ca: 20 av 70 djur gick åt.
    Det märkliga är att den roten har jag haft något halvår i det karet och ett annat.
    Någon med liknande erfarenhet?
    Pablo
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Har svårt tt tro att det skulle kunna vara roten. Just Mopani är ju extra hård och mig veterligen påverkar den pH mindre än flytved, men vet för lite känner jag.

Har du växter i det karet? Någon som kan ha rutnat?
    Luktar/ade det något konstigt av vattnet?
    Har du rengört något av filtren nyligen?

Kan något av filtren ha stannat så pass länge att bakterierna dött och du fått ut en massa junk efter startup av filtret igen?

Bara spånar känner jag...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

70 x 8 cm fisk...5,6 m ciklid är mycket i 300 l. Har du mätt nitriten?

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Jag är också tveksam till att roten ska vara det onda här. Finns det inget annat som du kan gå tillbaka och koppla till tidpunkten då det inträffade?

Har du provat Easy Life eller Happy Life?

Kommentar

• Cronan
          Användare
          • July 2008
          • 907

Äter fiskarna som dom ska? Tror inte heller det är roten.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Jag tycker att det låter som nitrit eller liknande. Roten kan ju ha tippat över systemet till en nivå där fisken inte pallar det, men jag tror att huvudorsaken är överbelastning av systemet.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Pabbe
              NCS Medlem
              • September 2006
              • 1805

Tack för svar och synpunkter. Jag är också tveksam till roten som orsak; även om det blev stabilt när den försvann. Att det är väl mycket fisk i den storlek de börjar komma upp i är ett problem. Har varit försiktig med matning, men de äter bra nu. För hög nitrithalt har det ju helt klart handlat om när det inte finns andra tecken på sjukdom.
              Filtrering har funkat som den ska (två eheim 2026 som vardera ska klara kar upp till 350l). Men det är nog för överbelastat nu.
              Hade precis tänkt börja sälja av när detta inträffade men fick avblåsa förstås.

Får fortsätta med täta vattenbyten och avvakta och hoppas att den stabilitet som nu finns varar ett tag.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Om systemet är på gränsen att tippa över så kan rotborttagandet ha ökat cirkulationen av hela vattenmassan vilket gissningsvis kan göra det bättre.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

Lös upp en deciliter bordssalt i en liter akvarievatten och häll i. Det sänker drastiskt giftverkan av nitrit.

Kommentar

• Pabbe
                    NCS Medlem
                    • September 2006
                    • 1805

Kanske har dessa faktorer i samverkan slumpat sig så med rotborttagandet: Saltning började jag med för ett par veckor sedan.Täta vattenbyten och att kullen nu minskat i antal.
                    Men nånstans nångång har jag läst här på forumet, tror jag, att rötter ibland kan orsaka nitrittoppar. Kommer inte ihåg varför.

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Kanske om roten ruttnar?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• pny
                        Användare
                        • April 2002
                        • 210

Enda sättet att få veta är väl att stoppa tillbaka roten och se om problemen återkommer...
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

Arbetssätt...