Ställ om Sverige
Kollaps
X
-
-
Nollenergihus var fel, plusenergihus är en bättre benämning.
Ja visst går utvecklingen frammåt, hade någon sagt det till mig för 20 år sedan hade jag inte trott på det. Men det visar att det är positivt och stimulerande med höga energipriser.
Här är ett exempel:
Senast redigerad av Micke; 11 March 2010, 18:13.Kommentar
-
Hur många kärnkraftverk behövs för att backa upp avstängda kärnkraftverk?
Grunden till vårt i vinter upphissade elpris är ju effektbristen som uppstått pga tre stängda kärnkraftverk.
Det blir en sjujävla utbyggnad av vindkraften om den ska leverera så mycket att det uppkommer överskottsproblem.
Sjunker priset under vindkraftens rörliga kostnad stänger man naturligtvis ner, men det tror jag aldrig kommer att inträffa.
Och sen har kylan höjt priset ytterligare, speciellt då vid effekttoppar. Då man fått reglera ned i industrin för att det blivit för dyrt, det i sig har ju en kostnad också som bjuds ut på elbörsen.
Redan idag så reglerar man vindkraften i t ex Danmark så visst förekommer det reglering av vindkraften.
Det är enklare att reglera vindkraft & vattenkraft än vad det är att reglera kärn- och andra fossileldade kraftverk. Då bortser jag från gasturbinerna för de ses mer som effektkraftverkÅter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Att det nya kärnkraftverket i Finland enbart byggs för att bevisa att det går och att det inte behöver gå med vinst.
Vilket jag personligen tycker är på gränsen till vansinne på en avreglerad marknad, verket kommer ju att prisa ut sig själva. Vilken elproducent driver något med förlust på en avreglerad marknad, får du inte betalt så producerar du inte.
Jag skulle vilja se de kalkyler som understödjer ditt påstående innan jag tror på dig.
mvh Rickard
Jag ska kolla efter kalkyler på detta men jag tvivlar på att det finns så mycket offentligt.
mvh
olofKommentar
-
Om man ser till hur budgivningen fungerar på Nordpool så skulle jag vilja säga att avregleringen fungerar.
Det finns ett kalkylerat behov av energi. Varje producent lämnar bud på hela sin produktionsapparat. Har du alltså för högt pris så får du inte betalt för det som du producerar.
Det blir sen det dyraste antagna budet som sätter priset för den aktuella timmen, och i förlängningen elpriset till oss kunder.
Det är väl just här i detta skedet som det slår fel, kan jag tycka, har du massvis med billig produktion så kommer du att få stora vinster då du får betalt för det sist antagna budet - och det är vi konsumenter som betalar.
Mer rättvist borde väl vara att det är budet vid t ex 80% täckning som blir prissättande, de producenter som ligger under får då bidra till de som ligger över - och vi kunder får ett lägre elpris.
Men vilken producent vill gå med på något sådant?
mvh
olofKommentar
-
Hela idén -att ge ett vinstdrivande företag monopol på en livsnödvändig produkt och fri prissättning- är bisarr.Kommentar
-
Inget konstigt alls. Solceller på taket mm.
perpetuum mobile= Evighetsmaskin
Ja visst går utvecklingen frammåt, hade någon sagt det till mig för 20 år sedan hade jag inte trott på det. Men det visar att det är positivt och stimulerande med höga energipriser.
Men visst jämför man med en normalbyggd villa eller hus så är skillnaden enormt stor.
Det största problemet är att elbolagen har monopol på nätet. Nätet borde vara statligt så man slipper såna löjeväckande saker som vi råkade ut för när vi bytte elleverantör från Fortum (som äger vårt nät) till Norsk Hydro: Fortum höjde vår nätavgift så hela vinsten med att byta till Norsk Hydro försvann.
Hela idén -att ge ett vinstdrivande företag monopol på en livsnödvändig produkt och fri prissättning- är bisarr.
Mvh JanneKommentar
-
Jag tycker att prisbilderna för de olika energislagen är intressant men på ingalundavis avgörande för debatten. Om det är priset som enahanda ska råda kan vi ju lika gärna elda kol.
Antar också att du menar solvärmeslingor och inte solceller som är väldigt miljövidriga pga av de komponenter de innehåller. Hur som hellst läste jag en intressant artikel för något år sedan som satte sig på minnet. Man hade gått igenom hus i europa som installerat solvärme och i en förvånande stor del av husen hade de boende dessutom tagit ned alla träd som skymde slingorna och hela områden. I Italien, eller var det nu var, hade hela områden helt ändrat utseende från ett uppväxt villaområde till ett kalt buskigt område till allas förtret. Mer kuriosa än annat.
För övrigt finns intressant forskning på alternativa energigeneratorer som jag tror mer på än vindkraft. Bland annat i uppsala forskas det på en reaktor som efterapar bladens fotosyntes och med hjälp av denna spjälkas vatten upp i syre och vätgas. Verkningsgrad på hela energiloopen (förutom tillverkning ptervinning osv) ligger väldigt högt för att vara solenergi. Kommer ej ihåg siffrorna men det låg runt 80-90%. Ett av problemen var att göra stora reaktorer så en lösning dessa forskare såg framför sig var ett distribuerat system (var mans villa/hyreshus) hade en egen reaktor som genererade det egna behovet av el. Det är en ide och konsept jag tror på. Denna reaktor var också extremt kompakt (värmepumpstorlek).Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
El tillhör ju ett lands infrastruktur, förutsättande för samhällsfunktioner. Att en marknadsmässig konstruktion på detta område skullle ta något annat ansvar än att råna konsumenterna efter godtycke är väl ändå ingen som väntar sig?
All infrastrukturell verksamhet skall enligt mig vara i offentlig regi, därmed går den att påverka också. Jag kan inte tänka mig ett mer långsökt område att bedriva konsumentpåverkan på än nuvarande elmarknad.
Mvh JariKommentar
-
Så kan man ju resonera om allt och visst kan man tycka att med en ensam statlig ägare skulle de bli billigare, men man kan inte heller ducka för verkligheten och det går inte längre att argumentera att konkurrens ger bättre priser och produkter. Men ger monopol förutsättningslöst till en privat ägare så har man hoppat i galen tunna.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag tycker att prisbilderna för de olika energislagen är intressant men på ingalundavis avgörande för debatten. Om det är priset som enahanda ska råda kan vi ju lika gärna elda kol.
Bland annat i uppsala forskas det på en reaktor som efterapar bladens fotosyntes och med hjälp av denna spjälkas vatten upp i syre och vätgas.
Mvh JanneKommentar
-
Lite märkligt är det också om man tittar på hur mycket tung elförbrukande industri som flyttat ut från Sverige de senaste 30 åren, vi är inte många fler människor nu än då etc. lika väl förbrukar vi extremt mycket mer el idag än när vi hade mycket mer industri i landet.
Det kan väl inte bara vara datorernas fel att elkonsumtionen ökat så radikalt?
Mvh JanneKommentar
-
-
Vart har denna industri flyttat och vilka företag avser du.
Mvh JanneKommentar
-
Du får läsa på lite om svensk sentid historia, från 50 talet fram till slutet 80 talet början 90 talet, efter det flyttade vi inte ut så mycket industri utan vi startade dem direkt i låglöneländer och U-länder. Att skriva en lång lista på företag som har flyttat ut sin produktion utanför sveriges gränser skulle ta mig flera dagar.
Mvh JanneKommentar
Kommentar