Gå med i Geenpeace kampanj "Ställ om Sverige":
Ställ om Sverige
Kollaps
X
-
Ställ om Sverige
Taggar: Ingen -
-
Personligen är jag för kärnkraft och dessutom tycker jag vi borde bygga ut samt ösa in stålar i forskning kring fusion och fission för att lösa problem med avfall, unt so weiter.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Tysk vindkraft producerar lika mycket el som svensk kärnkraft. Vindkraften har inget avfall som ska slutförvaras, och Sverige har dessutom mycket bättre förutsättngar för vindkraft än vad Tyskland har.Kommentar
-
I vårat stora öde land med nästan hur mycket obebygda skogsarealer som helst, där finns det gott om plats för stora vindkraftverksparker. Klart man bör bygga ut vinkraften.
Hela kustlandskapet och stora delar av fjällvärlden bara väntar......Kommentar
-
Faktum är att den tyska vindkraften är mer än dubblet så stor som den svenska kärnkraften. Cirka 25000 MW efter den senaste tyska uppgraderingen mot cirka 10000 MW svensk kärnkraft.MickeKommentar
-
Jag åkte bil mellan Nederländerna och Göteborg och det som slog mig var hur väl man byggt ut de gigantiska hamnområdena och fula industriområdena med vindkraft. Bland oljecisterner, dockor och gigantiska "parkeringsplatser" för containrar förskönar vindsnurrorna landskapet rejält. Rent generellt tycker jag att "antivindkraftslobbyn" i Sverige är fånig/ytlig/oinsatt i sin argumentation som bygger på att vindkraft aldrig lönar sig och alltid är miljöförstörande av diverse orsaker.
En annan iaktagelse var att det transporterades massor delar till vindkraftverk på vägarna. Detta är helt enkelt en stor industri som Sverige i sitt motstånd mot vindkraft missade, medan Danmark om jag inte mins fel har en stor vindkraftsindustri.
Lite synd är det att förnybart allting alltid måste sättas mot något. Man måste inte vara mot kärnkraft för att vara för vindkraft (och man måste definitivt inte vara för vattenkraft för att vara för vindkraft).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag är också för kärnkraft och kan därför inte skriva under kampanjen. Däremot är jag mot användandet av smutsig kolkraft som är det Sverige importerar från tex Tyskland nu när kärnkraftverken inte är igång som de skall.Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWikiKommentar
-
Det är slående hur kärnkraftlobbyn ofta framstår som mycket rädd för de gröna alternativen och argumenterar väldigt aggressivt emot dem. Vad är problemet med att man testar alternativ så länge de inte riskerar permanent förstöra miljön?
Visar det sig att ett vindkraftverk hamnar på ett olämpligt ställe är det bara att montera ner det och ett år senare kan ingen ana att det stått där. Detsamma kan man inte säga om kärnkraftverk, och absolut inte att förglömma, om de för kärnkraften helt nödvändiga och ofta fruktansvärt miljövidriga uranbrotten.Tjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
Visar det sig att ett vindkraftverk hamnar på ett olämpligt ställe är det bara att montera ner det och ett år senare kan ingen ana att det stått där. Detsamma kan man inte säga om kärnkraftverk, och absolut inte att förglömma, om de för kärnkraften helt nödvändiga och ofta fruktansvärt miljövidriga uranbrotten.Senast redigerad av Ola Svensson; 10 March 2010, 12:37.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Majoriteten av tysk energiproduktion kommer från kol/kondens. Dom har 16-17kärnreaktorer också varav en del ligger i malpåse. Frankrike kör i princip bara kärnkraft, byggde en jäkla massa reaktorer för att kunna vara oberoende. Gigantisk kapitalkostnad men idag ligger man med en rörlig kilowattkostnad på 15-16 öre. Och det priset har ökat på senaste tiden eftersom efterfrågan börjat komma ikapp utbudet.MickeKommentar
-
Kärnkraft har många problem men ett av de största är att det helt enkelt inte är lönsamt. Anläggningskostnaderna och kostnaderna för försäkringar gör att det inte är ett konkurenskraftigt alternativ utan stora statliga stödinsatser. Detta är något som sällan nämns av kärnkraftsförespråkare.
Jag menar också att det finns en enorm utbyggnadspotential för vindkraft i Sverige.
mvh
olofKommentar
-
-
bygg ut kärnkraften och vindkraften och lägg ner vattenkraften.......Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Det som framförallt inte nämns i debatten är att uran knappast är en oändlig resurs. Det tar säkert slut innan oljan och definitivt innan kolen är slut. Sedan sitter Sverige på en av världens största uranfyndigheter men här är det förbjudet att bryta uran. Sedan om det går och är lönt att bryta uran i Västergötland är en annan femma.Kommentar
Kommentar