Ställ om Sverige

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Ursprungligen postat av jinnarparen
    Vänta bara tills elmarknaderna i europa blir konkurrensutsatta på samma sätt som vi har det i norden...
    Du menar prispress på elen och monopol på nätet plus frihet att sätta vilka nätavgifter och hitta på hur komplicerade rabatt/bonus system man vill?
    Elektriciteten är själva modellen för hur man INTE avreglerar och privatiserar nånting om målet är effektivitet och prispress.

Mer vindkraft är det många som talar om. Det stora problemet med vindkraft är att det inte är en stabil energikälla.
    Det blåser alltid NÅNSTANS, och vind torde aldrig kunna stå för mer än nåt tiotal procent av det totala behovet, dvs vindstilla dagar är inte i praktiken nåt problem.
    Bygg ut vindkraften, men inte på bekostnad av kärnkraften & vattenkraften.
    Håller jag med om.

Ursprungligen postat av DRE
    De undrade hur många sådana orörda platser det finns på jorden.
    Fjällen är inte orörda. Det ser väldigt annorlunda ut där nu jämfört med hur det såg ut för 200 år sedan. Men visst, det finns väl ingen direkt anledning att bygga vindkraftparker inuti de mest kända nationalparkerna, och/eller inom synhåll från de största vandringslederna.

Ursprungligen postat av olof
    I Finland håller man på och bygger ett nytt kärnkraftverk. Det är det enda kärnkraftverk i världen som byggs på en avreglerad elmarknad.
    Utan subventioner är det svårt att få lönsamhet jämfört med kol och olja, det gäller vind minst lika mycket som kärnkraft.
    kärnkraftsfrågan. Från att säga "nej" säger man nu "ja, men inte med subventioner" vilket i praktiken fortfarande är nej.
    Njae... Det kan ju innebära att det blir lagligt att forska om förbättringar & effektivisering av befintliga kärnkraftverk igen, t.ex.
    Utomlands bygger man sk pumped storages, dvs kraftverksdammar man pumpar upp vattnet i. Dagar det blåser bra borde vi kunna göra det samma i Sverige, fylla på dammarna för vindstilla dagar.
    Det har vi gjort, t.ex. på Blaikfjället, fast det så småningom ned pga att det inte var lönsamt.
    Jag tror nog annars att vi vill förstöra naturen MINDRE, inte MER - det är svårt att bli mer destruktiv än när man börjar pumpa hela älvar genom cementrör baserat på variationer i elpriset.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Jo, jag vet. Jag vill bara lyfta fram något jag inte tror folk vet: att det ur biodiversitets och artbevarandesynpunkt faktiskt vore mycket bättre att asfaltera hela sverige än att bygga en enda damm som nån av de hundratals dammprojekt Sverige via IMF och företag som ABB och Skanska bidrar till. Att när folk säger att "vi ska inte säga nåt, vi har ju byggt ut alla våra egna älvar" så jämför de äpplen och päron, och att vi visst borde säga till.
      Jag skrev ett arbete om dammar i Afrika när jag läste Naturvård. Jag skulle kanske försöka hitta det.

Kolla här http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Volta och här http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_kariba

Kariba 5,580 km2
      Volta 8,502 km2
      Vänern 5,655 km2
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Jag skrev ett arbete om dammar i Afrika när jag läste Naturvård. Jag skulle kanske försöka hitta det.

Kolla här http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Volta och här http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_kariba

Kariba 5,580 km2
        Volta 8,502 km2
        Vänern 5,655 km2
        Min fru gjorde sitt ex-jobb på Karibadammen.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Ursprungligen postat av olof
          I och med att det nästan inte byggs några kärnkraftverk i västvärlden handlar bygget i Finland mycket om att kärnkraftsindustrin vill visa att det går att bygga moderna kraftverk som utnyttjar nyare och bättre teknologi. Detta gör att kraftverket inte behöver gå med vinst. Det är lite av en försöksanläggning för industrin. Hittils har inte försöket utfallit särskilt väl.

mvh

olof
          Att det nya kärnkraftverket i Finland enbart byggs för att bevisa att det går och att det inte behöver gå med vinst.
          Vilket jag personligen tycker är på gränsen till vansinne på en avreglerad marknad, verket kommer ju att prisa ut sig själva. Vilken elproducent driver något med förlust på en avreglerad marknad, får du inte betalt så producerar du inte.
          Ta tex Karlshamnsverket i Blekinge, där har vi nästan 1000 MW att tillgå. Det är inte ofta under ett år som det producerar el. I år har det dock producerat en hel del på grund av de höga elpriserna - det lönar sig nämligen att producera.

Jag skulle vilja se de kalkyler som understödjer ditt påstående innan jag tror på dig.

mvh Rickard
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Du menar prispress på elen och monopol på nätet plus frihet att sätta vilka nätavgifter och hitta på hur komplicerade rabatt/bonus system man vill?
            Elektriciteten är själva modellen för hur man INTE avreglerar och privatiserar nånting om målet är effektivitet och prispress.

Det blåser alltid NÅNSTANS, och vind torde aldrig kunna stå för mer än nåt tiotal procent av det totala behovet, dvs vindstilla dagar är inte i praktiken nåt problem.
            Håller jag med om.
            Om man ser till hur budgivningen fungerar på Nordpool så skulle jag vilja säga att avregleringen fungerar.
            Det finns ett kalkylerat behov av energi. Varje producent lämnar bud på hela sin produktionsapparat. Har du alltså för högt pris så får du inte betalt för det som du producerar.
            Det blir sen det dyraste antagna budet som sätter priset för den aktuella timmen, och i förlängningen elpriset till oss kunder.
            Det är väl just här i detta skedet som det slår fel, kan jag tycka, har du massvis med billig produktion så kommer du att få stora vinster då du får betalt för det sist antagna budet - och det är vi konsumenter som betalar.

Mer rättvist borde väl vara att det är budet vid t ex 80% täckning som blir prissättande, de producenter som ligger under får då bidra till de som ligger över - och vi kunder får ett lägre elpris.
            Men vilken producent vill gå med på något sådant?

Visst blåser det alltid någonstans, men frågan kvarstår-blåser det tillräckligt mycket för att täcka energibehovet.
            Det är därför vi alltid kommer att ha behov av en tillförlitlig baskraft som alltid producerar.
            Skulle vi bygga ut vindkraften så pass mycket så att den skulle t ex ersätta ett kärnkraftaggregat på t ex 1000 MW så är det betydligt mer än 1000 MW vindkraft som måste installeras, kanske 3000-4000 MW förmodligen mer. Det blir många vindkraftverk...

Hur gör vi då en blåsig dag när vi har en produktion på 4000 MW och vi bara behöver 1000 MW? I just denna situation så ser jag nätägare som har stora problem med för mycket kraft i systemet.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

även om subventioner kanske behövs iof subventioneras väl det mesta i samhället på nåt sätt. så ger ju ett bygge av ett kärnkraftverk en jäkla massa andra inkomster till staten som kanske gör att det inte blir en större kostnad, typ flera tusen arbetstillfällen och en jäkla massa skattepengar tillbaka inte bara på arbete utan på det mesta som används i bygget, stora byggen har en tendens att lyfta hela samhällen och få ekonomiska lyft för hela närområdet
              Mvh
              Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                även om subventioner kanske behövs iof subventioneras väl det mesta i samhället på nåt sätt. så ger ju ett bygge av ett kärnkraftverk en jäkla massa andra inkomster till staten som kanske gör att det inte blir en större kostnad, typ flera tusen arbetstillfällen och en jäkla massa skattepengar tillbaka inte bara på arbete utan på det mesta som används i bygget, stora byggen har en tendens att lyfta hela samhällen och få ekonomiska lyft för hela närområdet
                Frågan är om vissa energislag ska subventioneras mer än andra. Mitt svar är "ja" under förutsättningen att detta energislag kan anses bättre än andra.

En kärnkraftsolycka skulle vara katastrofal (gäller även vattenkraft, men om jag inte minns helt fel så täcker dessa sina egna riskkostnader) och avfallet ska lagras i tidsrymder bortom en enskild människas begreppsvärld. Ska detta tas med i kalkylen? Vad är statens ansvar och ska statliga garantier vara gratis?

Jag vill påpeka att jag inte försöker argumentera mot kärnkraft. Jag ställer mig helt neutral i denna tråd. Jag beskriver bara argumentet.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• polle
                  Användare
                  • May 2008
                  • 197

Visst blåser det alltid någonstans, men frågan kvarstår-blåser det tillräckligt mycket för att täcka energibehovet.
                  Det är därför vi alltid kommer att ha behov av en tillförlitlig baskraft som alltid producerar.
                  Skulle vi bygga ut vindkraften så pass mycket så att den skulle t ex ersätta ett kärnkraftaggregat på t ex 1000 MW så är det betydligt mer än 1000 MW vindkraft som måste installeras, kanske 3000-4000 MW förmodligen mer. Det blir många vindkraftverk...

Hur gör vi då en blåsig dag när vi har en produktion på 4000 MW och vi bara behöver 1000 MW? I just denna situation så ser jag nätägare som har stora problem med för mycket kraft i systemet.
                  Hur många kärnkraftverk behövs för att backa upp avstängda kärnkraftverk?
                  Grunden till vårt i vinter upphissade elpris är ju effektbristen som uppstått pga tre stängda kärnkraftverk.

Det blir en sjujävla utbyggnad av vindkraften om den ska leverera så mycket att det uppkommer överskottsproblem.
                  Sjunker priset under vindkraftens rörliga kostnad stänger man naturligtvis ner, men det tror jag aldrig kommer att inträffa.
                  Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Fjällen är inte orörda. Det ser väldigt annorlunda ut där nu jämfört med hur det såg ut för 200 år sedan. Men visst, det finns väl ingen direkt anledning att bygga vindkraftparker inuti de mest kända nationalparkerna, och/eller inom synhåll från de största vandringslederna.
                    Åjo, fjällen är förhållandevis orörda (fjäll, dvs med toppar utan skog inte berg där stora kalhyggen finns).
                    Dessutom så syns och hörs en kraftpark många mil, det märker man lätt efter några semestrar i Danmark. vinandet hörs i princip i hela danmark om det inte blåser och var man än är ser man dessa enorma byggnationer.

Det kan man väl till en viss nivå leva med men jag menar att det inte kan vara någon totallösning.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av DRE
                      Åjo, fjällen är förhållandevis orörda (fjäll, dvs med toppar utan skog inte berg där stora kalhyggen finns).
                      Dessutom så syns och hörs en kraftpark många mil, det märker man lätt efter några semestrar i Danmark. vinandet hörs i princip i hela danmark om det inte blåser och var man än är ser man dessa enorma byggnationer.

Det kan man väl till en viss nivå leva med men jag menar att det inte kan vara någon totallösning.
                      Många mil hörs väl ändå inte ett vindkraftverk de jag varit i närheten av hörs någon kilomter. Vilket är något kortare än en vanlig asfalterad väg hörs.

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Nej vindkraftsparker hörs definitivt inte flera mil.

De flesta verkar se höga elpriser som något negativt, men det är mycket positivt för energiomställningen. Med de senaste årens högre priser har de flesta blivit tvungna att börja se över sin energianvändning. Oavsett vad vi anväder för energi måste vår energianvändning minska.
                        Det finns fortfarande väldigt mycket att göra, ett exempel är nollenergihusen som numera är så effektiva att de till och med ger ett litet överskott. Även i detta forum har det diskuterats flitigt hur man kan energieffektivisera akvarier. Med billigare el skulle inte denna utveckling stimuleras.

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Att inte bygga vindkraftverk bara för att några turister störs av utsikten känns lite väl egotrippatt. Ett vinande ljud, herregud på dom flesta ställen där vi bor låter det dygnet runt från div olika saker.

Men samtidigt kan man väl bygga kraftverksparkerna där industrierna finns oftast efter våra kuster, där är ju miljön så att säga redan förstörd och att då resa upp ett antal vindsnurror kanske rent av förgyller tillvaron för dom som bor på lagomt avstånd. Våran massafabrik här hemma har under hösten rest upp 5 stycken vindkraftverk för att hjälpa till med elförsörjningen, vilken effekt dom ger har jag ingen aning om men betvivlar att dom gjort det bara för skojskull.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Janne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 382

Ursprungligen postat av Micke
                            Det finns fortfarande väldigt mycket att göra, ett exempel är nollenergihusen som numera är så effektiva att de till och med ger ett litet överskott.
                            Så ett nollenergihus producerar mer energi än det tillförs = perpetuum mobile?

Lite märkligt är det också om man tittar på hur mycket tung elförbrukande industri som flyttat ut från Sverige de senaste 30 åren, vi är inte många fler människor nu än då etc. lika väl förbrukar vi extremt mycket mer el idag än när vi hade mycket mer industri i landet.
                            Det kan väl inte bara vara datorernas fel att elkonsumtionen ökat så radikalt?

Mvh Janne

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Jag menar syns några mil och hörs väsentligt kortare
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Jag lägger in ursprungsuppmaningen igen så att ingen missar.

Gå med i Geenpeace kampanj "Ställ om Sverige":
                                http://www.stallomsverige.se/

Kommentar

Arbetssätt...