Det är de sista älvekosystemen vi har - men det finns inte en enda unik art i dem. Ska man ha vattenkraft nånstans är det precis på såna ställen man ska ha det. Visst, det är vår bakgård, men en flod här är helt enkelt inte på långa vägar lika biologiskt värdefull som en flod i t.ex. Balkan.
Sant, fast det finns klarvattenfloder även söderöver.
All vattenkraft är miljövidrig, det är ett skämt att den kan miljömärkas alls. Men för all del, bygg ut vindkraft överallt, inte mig emot.
Det där tror jag helt enkelt inte på, vare sig vad gäller pris eller effektivitet, fast det är svårt att jämföra pga floran av differentierade tariffer, rabatter, "nätavgift" (vi betalar t.ex. lika mycket i nätavgift som vi betalar för elen) och andra dolda avgifter. Jag har aldrig sett ett välisolerat hus söder om Tyskland. Vi är mer beroende av el än de flesta, men å andra sidan har vi också större behov och färre alternativ.
Det är ju det vi haft hela vintern med - för närvarande - 1.80/kwh plus "nätavgift" (att jämföra med 1.55/kwh i Storbrittannien och 1.81 i Tyskland, enligt de prisguider jag testade).
Ps. Du glömde att en annan stor fördel med vattenkraft i norr är att det inte transporteras lika mycket material och att dammarna därmed får en längre livslängd.
All vattenkraft är miljövidrig, det är ett skämt att den kan miljömärkas alls. Men för all del, bygg ut vindkraft överallt, inte mig emot.
Sverige har bland de lägsta energipriserna i Eurupa. Därför är vi också bland de sämsta på energieffektivitet.
Man behöver inte argumentera, det räcker att anpassa priserna till europeisk nivå. Då blir alla mer intresserade att att spara energi.
Kommentar