Ställ om Sverige

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2694

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Det har vi redan gjort. Anser du att vi ska utplåna de sista älvekosystemen vi har kvar med strandängar och allt?
    Det är de sista älvekosystemen vi har - men det finns inte en enda unik art i dem. Ska man ha vattenkraft nånstans är det precis på såna ställen man ska ha det. Visst, det är vår bakgård, men en flod här är helt enkelt inte på långa vägar lika biologiskt värdefull som en flod i t.ex. Balkan.
    Ps. Du glömde att en annan stor fördel med vattenkraft i norr är att det inte transporteras lika mycket material och att dammarna därmed får en längre livslängd.
    Sant, fast det finns klarvattenfloder även söderöver.
    Ursprungligen postat av Micke
    Bara befintlig vattenkraft får miljömärkas, någon utbyggnad är knappast aktuell.
    Använd istället de redan förstörda områdena, som t ex Stora Sjöfallet, för att bygga ut vindkraften. Där finns dessutom redan infrastrukturen som behövs.
    All vattenkraft är miljövidrig, det är ett skämt att den kan miljömärkas alls. Men för all del, bygg ut vindkraft överallt, inte mig emot.
    Sverige har bland de lägsta energipriserna i Eurupa. Därför är vi också bland de sämsta på energieffektivitet.
    Det där tror jag helt enkelt inte på, vare sig vad gäller pris eller effektivitet, fast det är svårt att jämföra pga floran av differentierade tariffer, rabatter, "nätavgift" (vi betalar t.ex. lika mycket i nätavgift som vi betalar för elen) och andra dolda avgifter. Jag har aldrig sett ett välisolerat hus söder om Tyskland. Vi är mer beroende av el än de flesta, men å andra sidan har vi också större behov och färre alternativ.
    Man behöver inte argumentera, det räcker att anpassa priserna till europeisk nivå. Då blir alla mer intresserade att att spara energi.
    Det är ju det vi haft hela vintern med - för närvarande - 1.80/kwh plus "nätavgift" (att jämföra med 1.55/kwh i Storbrittannien och 1.81 i Tyskland, enligt de prisguider jag testade).

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Ursprungligen postat av endymion
      I Tyskland och Polen är elen nästan dubbelt så dyr, då hade det varit halva lönen som hade gått.
      Om man tittar på vad utbytet mellan Sverige och Tyskland & Polen under detta året så ser man att det har importerats el till Sverige i princip varenda timme hitills i år.
      Om elen är billigare i Sverige så skall vi väl inte köpa från Tyskland & Polen.

Börspriser under
      Januari Februari.
      Sverige 65.8 94.0 EUR/MWh
      Tyskland 42.2 41.7 EUR/MWh

Vi har inte längre billig el i Sverige!
      Senast redigerad av jinnarparen; 10 March 2010, 18:06.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Det är de sista älvekosystemen vi har - men det finns inte en enda unik art i dem. Ska man ha vattenkraft nånstans är det precis på såna ställen man ska ha det. Visst, det är vår bakgård, men en flod här är helt enkelt inte på långa vägar lika biologiskt värdefull som en flod i t.ex. Balkan.
        Detta har inte ett smack med "vår bakgård att göra"!

Ja, jag vet att du hårddrar, men med det argumentet borde vi hyvla bort hela sverige och sätta upp solfångare och bygga en elkabel till Sahara. Du kan inte sätta en sorts mångfalld mot en annan i två skilda regioner. Däremot håller jag helt med om att utifrån utgångsläget där ingen har vattenkraft, så skulle jag argumentera för en rejäl utbyggnad i Sverige, men ingen i Balkan. Detta är inte samma sak som att uplåna alla ekosystem av en sort i en hel region vilket du nu gör. Frågan nu är om vi ska utplåna de sista älvarna eller satsa på något annat, inte att utplåna de sista älvarna eller bygga vattenkraft på Balkan.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Ursprungligen postat av jinnarparen
          Börspriser under
          Januari Februari.
          Sverige 65.8 94.0 EUR/MWh
          Tyskland 42.2 41.7 EUR/MWh

Vi har inte längre billig el i Sverige!
          Jämför man konsumentpriser så har vi fortfarande det.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2694

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Frågan nu är om vi ska utplåna de sista älvarna eller satsa på något annat, inte att utplåna de sista älvarna eller bygga vattenkraft på Balkan.
            Jo, jag vet. Jag vill bara lyfta fram något jag inte tror folk vet: att det ur biodiversitets och artbevarandesynpunkt faktiskt vore mycket bättre att asfaltera hela sverige än att bygga en enda damm som nån av de hundratals dammprojekt Sverige via IMF och företag som ABB och Skanska bidrar till. Att när folk säger att "vi ska inte säga nåt, vi har ju byggt ut alla våra egna älvar" så jämför de äpplen och päron, och att vi visst borde säga till.

Inte enligt de tyska och brittiska konsumentprisguider jag testade. Plus då att såna guider inte tar med dolda avgifter som "nätavgift".

Kommentar

• KuRtaN
              Användare
              • February 2008
              • 778

Mer vindkraft, MEN SPRÄNG ALL JÄVLA VATTENKRAFT!! Så våra fina vatten kanske kan få en chans att bli vad dom en gång var..
              Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Pelle
                Användare
                • May 2002
                • 387

Ursprungligen postat av Jarnis
                Faktum är att den tyska vindkraften är mer än dubblet så stor som den svenska kärnkraften. Cirka 25000 MW efter den senaste tyska uppgraderingen mot cirka 10000 MW svensk kärnkraft.
                Från Wikipedia:

"Germany is one of the largest consumers of energy in the world. In 2008, it consumed energy from the following sources: oil (34.8%), coal including lignite (24.2%), natural gas (22.1%), nuclear (11.6%), renewables (1.6%), and other (5.8%),[6] whereas renewable energy is far more present in produced energy, since Germany imports about two thirds of its energy."

Nu blev det lite mer perspektiv på siffrorna, eller hur? Kol och gas är den stora kraftkällan i Tyskland, och man planerar en kraftig utbyggnad.

Detsamma gör man i Indien och kina. Indien planerar till ex. att öka sin kol konsumtion med 3 % per år det närmaste decenniet.

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2748

Ursprungligen postat av Pelle
                  Från Wikipedia:

"Germany is one of the largest consumers of energy in the world. In 2008, it consumed energy from the following sources: oil (34.8%), coal including lignite (24.2%), natural gas (22.1%), nuclear (11.6%), renewables (1.6%), and other (5.8%),[6] whereas renewable energy is far more present in produced energy, since Germany imports about two thirds of its energy."

Nu blev det lite mer perspektiv på siffrorna, eller hur? Kol och gas är den stora kraftkällan i Tyskland, och man planerar en kraftig utbyggnad.

Detsamma gör man i Indien och kina. Indien planerar till ex. att öka sin kol konsumtion med 3 % per år det närmaste decenniet.

Desto större orsak för oss att satsa på vindkraft, här där vi har hur mycket plats som helst......Det är bara att bygga vad väntar man på?
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Vänta bara tills elmarknaderna i europa blir konkurrensutsatta på samma sätt som vi har det i norden...

Då blir det andra konsumentpriser där också
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Mer vindkraft är det många som talar om. Det stora problemet med vindkraft är att det inte är en stabil energikälla.

Tänk dig en jättekall vinterdag, brukar det blåsa mycket då?

Det stora problemet med vindkraften är att tillgången på vind inte är stabil.
                      Så länge produktionen inte är stabil så kommer inte vindkraften bli annat än ett energitillskott på toppen av det totala energibehovet i Sverige.

Jag vill förtydliga att jag på ingalunda sätt är en vindkraftmotståndare.
                      Jag tycker det är bra med vindkraften för när den producerar så sparar vi ju vatten i magasinen och i förlängningen så behöver vi ju inte dra igång några fossileldade kraftverk för att producera elenergi.
                      Bygg ut vindkraften, men inte på bekostnad av kärnkraften & vattenkraften.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem

• September 2009
                        • 22826

Jag håller med jinnarparen.

en annan aspekt på vindkraften som jag kan relatera till nyss hemkommen från en härlig resa till jämtlandsfjällen.

Jag har besök av ett gäng spanjorer på jobbet och de var med tilll fjällen och de kom tillbaka helt vita i ansktet av förundran vad det var orört och tyst och helt fantastiskt i våra fjäll. De undrade hur många sådana orörda platser det finns på jorden. Uppenbarligen rörda.

Själv känner jag en enorm frihetskänsla av att se ut över vita vidder och njuta av den faktiskt unika miljön som finns där.

Jag skulle personligen gråta blod om det dök upp några hundra eller fler vindkraftverk i dessa områden. Vilket just nu diskuteras.

Och där är det inte bara att riva så är allt ok igen omman ångrar sig. De miljöer som finns där är bland de mest känsliga vi har och det tar väldigt lång tid (om någonsin) för påverkade ytor att repa sig.

Jag är ändå för vindkraft, men ser det som en nödlösning. Ej på bekostnad av kärnkraft. Stora ytor krävs, inte särskilt billigt iom kort livslängd osv, störande utseende. Stora skador på fågellivet. Mycket komplicerat att riva och det finns alltför många exempel på att istället för att forsla bort trasiga kraftverk så lämnas de eftersom det är billigare. Inga upphandlingar som skett än så länge i sverige tar med att det ska återställas om de slutar att fungera. (har jag läst, men vet ej om det stämmer)
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

Ursprungligen postat av jinnarparen
                          I Finland skall man ju bygga ett antal nya kärnkraftverk, får de statliga bidrag för detta?
                          I Finland håller man på och bygger ett nytt kärnkraftverk. Det är det enda kärnkraftverk i världen som byggs på en avreglerad elmarknad. Jag kan inte uttala mig om syubventionerna men jag vet att bygget är kraftigt försenat och kommer att bli oerhört mycket dyrare än planerat.

I och med att det nästan inte byggs några kärnkraftverk i västvärlden handlar bygget i Finland mycket om att kärnkraftsindustrin vill visa att det går att bygga moderna kraftverk som utnyttjar nyare och bättre teknologi. Detta gör att kraftverket inte behöver gå med vinst. Det är lite av en försöksanläggning för industrin. Hittils har inte försöket utfallit särskilt väl.

Det är också i detta sammanhang man bör se centerpartiets senkomna svängning i kärnkraftsfrågan. Från att säga "nej" säger man nu "ja, men inte med subventioner" vilket i praktiken fortfarande är nej.

Min mening är att det i den bästa av världar går alldeldes utmärkt att klara elförsörjningen i Sverige med en kombination av vindkraft, ökad elproduktion i fjärvärme verken och den stora andel vattenkraft vi har i vår elproduktion. Denna är också den bästa möjliga bufferten för tex vindstilla dagar. Utomlands bygger man sk pumped storages, dvs kraftverksdammar man pumpar upp vattnet i. Dagar det blåser bra borde vi kunna göra det samma i Sverige, fylla på dammarna för vindstilla dagar.

Det finns också en oerhörd potentiall för elbesparingar i Sverige. Det handlar inte bara om besparingar som blir lönsamma om priserna höjs utan till stor del om besparingar som är lösama redan nu. Kanske något att titta på om man nu har väldigt dyr elräkning (eller annars också)?

mvh

olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Pelle
                            Användare
                            • May 2002
                            • 387

Ursprungligen postat av olof
                            I Finland håller man på och bygger ett nytt kärnkraftverk. Det är det enda kärnkraftverk i världen som byggs på en avreglerad elmarknad. Jag kan inte uttala mig om syubventionerna men jag vet att bygget är kraftigt försenat och kommer att bli oerhört mycket dyrare än planerat.

I och med att det nästan inte byggs några kärnkraftverk i västvärlden handlar bygget i Finland mycket om att kärnkraftsindustrin vill visa att det går att bygga moderna kraftverk som utnyttjar nyare och bättre teknologi. Detta gör att kraftverket inte behöver gå med vinst. Det är lite av en försöksanläggning för industrin. Hittils har inte försöket utfallit särskilt väl.

Det är också i detta sammanhang man bör se centerpartiets senkomna svängning i kärnkraftsfrågan. Från att säga "nej" säger man nu "ja, men inte med subventioner" vilket i praktiken fortfarande är nej.

Min mening är att det i den bästa av världar går alldeldes utmärkt att klara elförsörjningen i Sverige med en kombination av vindkraft, ökad elproduktion i fjärvärme verken och den stora andel vattenkraft vi har i vår elproduktion. Denna är också den bästa möjliga bufferten för tex vindstilla dagar. Utomlands bygger man sk pumped storages, dvs kraftverksdammar man pumpar upp vattnet i. Dagar det blåser bra borde vi kunna göra det samma i Sverige, fylla på dammarna för vindstilla dagar.

Det finns också en oerhörd potentiall för elbesparingar i Sverige. Det handlar inte bara om besparingar som blir lönsamma om priserna höjs utan till stor del om besparingar som är lösama redan nu. Kanske något att titta på om man nu har väldigt dyr elräkning (eller annars också)?

mvh

olof

Det satsas rätt mycket på Kärnkraft runt om i väst-världen. Japan startade upp åtta nya kärnkrafts anläggningar för ett par år sedan. (har nu totalt ett femtiotal)
                            Och man satsar nu på "breed" reactorer för framtiden.

Vad menar du med en avreglerad marknad? Den europeiska elmarknaden är hårt reglerad med div. skattesatser och bidrag. (beroende på energi källa)

Kommentar

• Janne E
                              Användare
                              • April 2002
                              • 382

Olof har ju en poäng när det gäller den svenska elkonsumtionen, jag har svårt att tänka mig att de flesta svenskar inte sett att gatubelysningar tex. inte är nedsläckta helt i städer under dagtid när det inte behövs... låt säga att varje gatlykta innehåller en stycket natriumlampa eller kvicksilverlampa a 500 W... 2 st är 1 kW/h. Under 1 år lyser dessa i onödan totalt i hela Sverige för ett ex. antal Mw/h om inte tom. Tw/h.
                              10-12st räcker till en Villa och det är ett ex. antal per stad som lyser när det inte behövs... Svensson ser att dessa lyser så varför ska han släcka och spara på elen för när vi betalar via skatten all jäkla onödig gatubelysning som lyser dagtid????

Hur många miljarder kostar det att bygga ett nytt kärnkraftverk, och hur lång tid behövs för att betala av kostnaden om man slog ut det per kWh? Utan subventioner skulle elen vara för dyr att köpas utav vanliga konsumenter... om man inte gör en kalkyl på mycket lång tid.

Man måste nog se hela kostnaden utifrån ett samhällsperspektiv inkl. subventioner och dylikt, totala intäkter för hela vårt avlånga land inkl. alla samhällsaspekter.

Fussion är på G som energikälla, kanske ligger 10-20 år framåt i tiden... låt hoppas att det lyckas för allas bästa.

För övrigt kan jag hålla med om att utbyggnad utav vattenkraftverk i Sverige har en mycket liten påverkan när det gäller mångfalden utav djurarter så länge det finns orörda andra miljöer liknande de vi har här med sammar djurarter. Går ej att jämföra med tropiska förhållanden, där arter är endemiska på en väldigt liten yta och återfinns inte någon annanstans... en flod har en massa endemiska arter medan floder här i Sverige inte har det, de återfinns i många andra floder på det norra halvklotet liksom djurlivet vid sidan av... som bara består utav någon promille utav de djurarter som återfinns runt en tropisk flod.

Frågan är kanske inte helt enkel, behöver vi mer el? Om ja, vem ska offras för vi kan inte producera mer el utan mer påverkan på naturen än idag?

Mvh Janne

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Ursprungligen postat av Janne E
                                Olof har ju en poäng när det gäller den svenska elkonsumtionen, jag har svårt att tänka mig att de flesta svenskar inte sett att gatubelysningar tex. inte är nedsläckta helt i städer under dagtid när det inte behövs... låt säga att varje gatlykta innehåller en stycket natriumlampa eller kvicksilverlampa a 500 W... 2 st är 1 kW/h. Under 1 år lyser dessa i onödan totalt i hela Sverige för ett ex. antal Mw/h om inte tom. Tw/h.
                                I min hemkommun han man börjat byta ut gatubelysningen till solcellsdriven led-belysning. Förutom den miljömässiga vinsten ser man på sikt en ekonomisk vinst trots kostnaderna fört bytet av armaturer.

Senast redigerad av Micke; 11 March 2010, 10:03.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...