Döende diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

    Döende diskus

    Jag har nyligen skaffat diskus för första gången. Jag skaffade 6 cobalt blue 8-9 cm höga som jag har i ett 280L akvarium tillsammans med några tetror och corys.

    Jag har haft fisken i 3 veckor nu och de har varit pigga och ätit hela tiden. En av de 6 har varit lite utanför gruppen o gömt sig då och då.

    Några dagar sen började den skygga diskusen bli mörk och gömma sig hela tiden bakom en rot. Igår började den få som spasmer och jag hittade den död imorse.

    Nu precis har en till böjat visa samma tecken. Den kan inte simma rakt, isället far den runt som en tok ibland, simmande snett och eller på sidan eller så står den/ligger den still på botten.

    De andra 4 ser lika pigga och friska ut som de gjorde i affären.

    Jag kunde inte innan se några tecken på sjukdom.

    De hålls i kranvatten med tillsats för att ta bort klor och kloramin.

    Jag håller 30C det finns inge nitrit o nitrat att tala om och vattenbyte görs 50% var 4-5 dag.

    Fisken är köpt från houston aquarium warehouse där all diskus hålls i vanligt kranvatten pH nära 8. De behandlar bara mot klor/kloramin. Jag matar med samma mat de använder vilket är tetra color granulat samt bloodworms
    Janne
    Min Zoon
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

    #2
    Hello Houston!

    Den frasen har jag alltid drömt om att få använda...

    Risken är att du hade en sjukling med dig in från början - det är svårt att säga eftersom det alltid kan finnas individer som drar sig undan gruppen. Eftertankens kranka blekhet säger att det väl varit bra att isolera den i karantän vilket du nu bör göra med den nye sjuklingen.

    Möjligtvis talar vi om en grasserande mag-tarmsjukdom som kommer att spridas vidare genom att fiskarna snappar efter varandras avföring - Hur många gånger har man inte sett en korv gå in i tre fyra munnar innan den slutligen når botten? Jag har själv förlorat säkert ett tiotal skalarer på detta sätt genom åren - har aldrig funnit ngn bot utan försöker nu förebygga. Mata exempelvis aldrig med bloodworm/röd mygglarv...Den lever i mkt bakteriebemängda vatten.

    Alternativt har du vattenproblem (kloraminer?). Har du kloraminer i vattnet är det ej säkert att preparat räcker...meningarna går isär på detta forum! Vore bra om ngn från Växjö med diskusar kunde yttra sig då detta är Sveriges kloramincentrum. 50% vattenbyte 2 ggr per vecka låter stressande för mig - i synnerhet om kranledningsvattenproblem ej kan uteslutas. Vore bättre med ett dubbelt så stort akvarium och glesare vatten byten.

    Kommentar

    • GöranE
      Användare
      • February 2009
      • 334

      #3
      Jag är inte någon fena på diskusar men jag vet att mask i magen är ganska vanligt och om dom tynar bort sakta kan det vara ide att behandla hela baljan mot detta. Trådig avföring är ett tecken på detta..
      Jordätare är det som gäller..

      Kommentar

      • Matte_g

        #4
        Panik rusningar kan bero på mycket kliar den sig mot rötter mm så är det nog utvändiga parasiter eller klormainet som spökar. Vanligt bordssalt utan jod brukar fungera mot yttre parasiter 1dl/100L.

        Om du har lite bilder så kan det underlätta, du regga dig på www.diskusforum.se och fråga där.
        Det finns en bra diskus sida i USA också http://forum.simplydiscus.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...