Näsan i blöt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiske

Näsan i blöt

För 15 år sen höll jag på litegrann med ciklider men då fanns inte den här otroliga informationen som det finns idag, bara det jag läst på ett par dagar på detta forum har gjort att jag fått omvärdera en hel del kan jag säga.
    Då var det mest magi, hörsägen och magkänsla känns det som medan man idag ser en hel del vetenskap och forskning bakom påståendena. (även om vissa saker idag fortfarande går under magi)

Då för 15 år sen fick jag all min information från djuraffärer som mest sålde kaniner o andra gnagare/skadedjur och ur ett par uråldriga, vältummade böcker som jag fått av min morbror och idag är de ju knappast aktuella längre.
    Bara det att flera arter som ansågs omöjliga att odla då idag ynglar av sig som mygg i sumpmark bevisar ju mitt påstående: Det har hänt en del på kunskapsfronten!

Men nu har suget som alltid funnits där blommat ut igen och jag har mer tid att pyssla än vad jag har haft tidigare så jag tänkte försöka starta upp ett 300-500 liters akvarium beroende på vad jag ramlar över.

Jag har vart in och tittat på vattenanalyser på gästrike vatten och min slutsats är att det borde vara ganska ok för många av de afrikanska arterna.
    Vad jag vet så är vårt vatten väldigt stabilt då allt kommer från de stora rullstensåsarna och behandlas ganska minimalt.

pH: 8,2
    Hårdhet: 11 dH
    Alkalinitet: 190 mg HCO3/l
    Konduktivitet: 47 mS/m
    (Fullständig-vattenanalys-länk)

Har jag förstått rätt så är det riktigt välbuffrat så man kanske inte behöver blaska så mycket med pH't men kan det skada med så hårt vatten?
    I övrigt är det nått annat som jag bör tänka på med vattnet? Det viktigaste är väl att det är stabilt så att man alltid vet vad man får antar jag.

Hur som helst tack för ett mycket bra forum, det är ni användare som gör det och det är svårt att hålla ner intresset när man ser så många eldsjälar på samma plats!

..jaha... nu kommer man bli fattig igen..
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Hej Kiske, och välkommen till detta formidabla forum!
    Det finns massor av snygga och intressanta afrikanska ciklider.
    Jag skulle satsa på Tanganyika. Men du lär väl få tips på alla fiskar som finns i Afrika!
    Kolla med vattenverket om de inte tillsätter en massa annat i vattnet. Se är det bara att ösa på och visa bilder på dina nya fiskar!
    Passa på att komma till Linköping o träffa en massa forumister på ciklidstämman!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• roger.j
      Användare
      • June 2008
      • 91

Ja som Willhelm säger så kommer alla att säga både di & datt så kolla lite vad du själv vill ha & dessutom Välkommen.
      MVH
      Roger

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Hej Kiske och välkommen till Ciklidforumet

De flesta ciklider passar i det vattnet, även apistogramma om man nu inte tvunget vill ha fram yngel på dom då kan det kanske bli lite knepigare med endel arter.

Malawi och tanganyika skulle sitta som en smäck
        Stabilt vatten är någe som vi alla strävar efter o kan man få en sån alkalinitet direkt i kranen så hade ja kört me Tanganyika.

Växter däremot kan få det lite knepigare att ta till sig näringen men lite Vallisneria borde kunna gå.

Vi här i växjö har gått från mjukt sjövatten till lite hårdare bergaåsenvatten, o visst märks det skillnad på växterna.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Johan W
          Användare
          • May 2004
          • 266

Centralamerikaner är också bra ett alternativ om man har ditt vatten. Beror ju på vad man gillar för typ av fisk. Själv fastnade jag aldrig för dessa stora brutala bestar. Ett bland-Tanganyika är ju tilltalande: roliga beteenden, färg och fart.

Jag antar att det är kloramin (eller snarare ammonium och natruimhypoklorid, som bildar kloramin) som Wilhelm menar att du kan kolla upp om vattenreningsverket tillsätter (ursäkta om jag lägger ord din mun, Wilhelm).

Om så är fallet, och det rör sig om stora mängder kloramin, kan man bli tvungen att använda vattenberedningspreparat (alt. kolfilter eller slabba med askorbinsyra). Kolla in länken:
          Jag slängde iväg ett mail till vattenverket i Kristinehamn, där jag bor. Jag undrade om hur dricksvattnet kloreras. Svaret jag fick var följande: "Vi använder natriumhypoklorid+ammoniak, då övergår det till kloramin. På vattenverket ligger värdet på 0,20 mg/L, sedan sjunker det ute på nätet till ca 0,05 mg/L

Själv har jag precis flyttat in i hus. När de nödvändigaste reparationerna/renoveringarna är gjorda, kan man börja drömma om fler akvarier, eller kanske till och med ett fisk/orkidé-rum. Uppstart och planering är ju hur roligt som helst.
          Senast redigerad av Johan W; 08 March 2010, 10:18.

Kommentar

Arbetssätt...