If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Såg ni naturfilmen på SVT 2 igår? De hade filmat från Amazonas och visade en kort glimt där man såg scalarer, flagciklider och skivtetror samtidigt. Diskus, Geophaginer mm. visades också. Inte det bästa jag sett, men ändå.
jag såg det också, vart iaf kul att se lite film från amazonas , de visade ju även lite tetror och andra fiskar som pirayor.......det var iaf kul att se.
De kanske kunde göra en dokumentärfilm om tanganyika/Malawi sjöns ciklider, på ca 45 minuter, det hade varit jätteroligt att se lite film därifrån.
Mvh Jonas
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Även om dom inte visade så mycket akvariefiskar så tyckte jag det var klart intressant.
Det som slog mig var att våra fiskar har nog det rätt bra trots att dom är "fångar". Inga kajmaner fåglar eller lågvatten som hotar eller vill äta upp dom.
The great rift (Attenborough har jag för mig) innehöll 15 min Tanganyika och 5-10 minuter Lake Magadi (soda tilapian).
Det lär finnas fler än jag som spelade in dem.
Sedan spöar Attenbouroghs (hur stavar han sitt namn egentligen) vattendel av "The Living Planet" serien som nu visas med hästlängder trots att den är 20 år gammal.
Annars kanske man skulle tipsa någon i branschen om det........inte för att jag känner någon, men det kanske finns någon här på ciklid.se som känner någon som har en brorsa som e ihop med någon som......osv ända fram till någon chef på ett filmbolag som tycker om idén.....
De kunde ju göra en film om Malawisjöns endemiska arter (dvs de flesta ciklider i sjön) och en beskrivning av en speciell art i varje släkte osv.........det hade varit överdrivet skoj!
Malawiciklider har blixtrat förbi i diverse naturprogram. Sedan har det gjorts filmer som man kan köpa men visst skulle en dykfilm från Malawisjön vara intressant.
Mvh.
Ps. Jag skulle gissa på att Tanganyikasjöns ciklider är intressantare att göra ett program om om det handlar om att gå igenom olika typer/släkten. Allt som finns i malawi i form av nischsepartion och tänder finns och ovanpå det finns det så mycket mer. Evolutionärt så är kratersjöfaunorna samt Vistoriasjön intressantare för en bred publik. Ds.
citat:
Vad jag reflektera mest över var fiskarna trasiga fenor
Det där är rätt intressant. I Malawisjön simmar fiskarna runt med trasiga fenor, så även på amazonasfilmen. Däremor så såg jag det inte i Mexiko och fiskarna i svenska vatten har hela fenor.
Ola: Du skrev att de har gjorts filmer som man kan köpa. Vet du om det finns några filmer som är från Amazonas och i sånna fall varifrån kan man köpa dessa?
/Nille
//Nille
Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
www.vaaf.se
National Geographic har ju gjort filmer. Sök efter dem på amazon el dyl. Glöm inte att USA har andra system än vi. Sedan finns det tydligen videoklipp på www.amazonian-fish.co.uk
Kommentar