Hjälp till att försvenska FishBase!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Ursprungligen postat av Micke
    Egentligen gillar jag inte att man hittar på svenska namn på ciklider. Om man ska göra det tycker jag att man bör börja med att försöka försvenska de vetenskapliga namnen
    Alla namn låter konstiga i början. Idag är det ingen som tycker namn som signalkräfta och svamptång låter konstiga, men jag garanterar att det var det på 50-talet när arterna första gången dök upp i Sverige. Allt som skiljer ett "självklart" namn som palettcichlid från ett "konstigt" som makrillcichlid är vana.

Alla växter och djur i Sverige har eller håller på att få svenska namn. Du kommer aldrig att få höra nån tala om en filum-alg, växten heter ju snärjtång - men det gör den pga att floraförfattaren Björn Ursing fick krav på sig från sitt förlag att alla växter måste ha svenska namn, så han bjöd sina vänner på middag med mycket dricka, och fick dem sen att sitta och spåna ihop namn på varenda växt.
    Ni ser såna påhittade namn varenda gång ni tittar på ett naturprogram; "riktiga" svenska namn är få och finns bara på arter som av någon anledning - farliga, goda att äta, skadedjur... - var intressanta för våra bondeförfäder. De hade inga namn för ointressanta djur som lövsångare eller guldsteklar.

Visst kan man direktöversätta de latinska namnen, men de är ofta inte särskilt bra. Dels är de flesta fiskarna är beskrivna av nån som aldrig sett fisken levande utan bara som en skrumpen formalinfixerad klump, och dessutom verkar de ofta ha haft problem med fantasin. Hur många 'vittatus' finns det?
    Också jag har talat för att populärnamnen är onödiga, ibland vilseledande och det är svårt att uppdatera dem när arter spjälks eller slås samman, och för att seriösa hobbyister lätt lär sig de vetenskapliga namnen.
    De latinska namnen försvinner inte. Man kan fortfarande säga Symphysodon aequifasciatus istället för Diskus, det är ju bara det att trivialnamnet är enklare.
    Och det är heller inte riktigt sant att latinska namn nödvändigtvis är stabilare än trivialnamn. Sen 1980 har sebracichliden haft fyra olika vetenskapliga namn, men "sebracichlid" har den hetat i över 60 år.
    Måste tyvärr medge, att populärnamnen används väldigt mycket inom hobbyn, kanske bara 5 % använder de vetenskapliga namnen i större utsträckning. Man kan kanske tycka att detta inte har varit en positiv utveckling.
    Det är klart det är bra att folk kan uttala djurens namn. Jag var nyligen på Bollmoras stora auktion. Där såldes ett antal Copadichromis borleyi "Kadango". Auktionsförrättarna är mycket erfarna akvarister, oerhört mycket vanare vid vetenskapliga namn än genomsnitts-svensken, men inte malawiexperter - och ni kan ju få gissa vilken del av fiskens namn de klarade att uttala.

Man kan inte begära att folk ska uttala namn som Hyphessobrycon pulchripinnis, men Citrontetra går bra.

Ursprungligen postat av Gabbi
    Det roliga med den här tråden är att den dels är lite kul, men dels att jag skulle bli ärligt förbannad om någon kom in på jobbet och sa "Jag skulle vilja ha en hona till en grå dyruvare, ett stim äggutakor, tolv sandprinsar och släng på en regnbågsskimrande sillciklid om ni har också."
    Det enda som skiljer det från "Jag skulle vilja ha tio Norska Flaggtetror, en grupp Metallpansarmalar och ett par Regnbågscichlider" är vana.

OK, nästan bara.

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

OT:
      Mike, vet inte om du sett denna redan men jag tror det finns material till en hel del jobb på Fishbase. Hela publikationen är outstanding.

Hilsen,

/P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Anna Österman
        Användare
        • March 2006
        • 282

Paracyprichromis nigripinnis blå neon

Vill minnas att blå neon är ett gammalt namn för Paracheirodon simulans-dvs. en tetra. Förväxlingsrisk finns-"neonblå sillciklid" eller "blåstrimmig sillciklid" fungerar kanske bättre, inspirerades av andra förslag.
        Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av CrimsonAnna
          Paracyprichromis nigripinnis blå neon

Vill minnas att blå neon är ett gammalt namn för Paracheirodon simulans-dvs. en tetra. Förväxlingsrisk finns-"neonblå sillciklid" eller "blåstrimmig sillciklid" fungerar kanske bättre, inspirerades av andra förslag.
          Jag tror grön neontetra och falsk neontetra är vanligare, men blå neontetra är mycket bättre. Det är vad wikipedia kallar den http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5_neontetra

Hursomhelst kallas den aldrig blå neon utan blå neontetra. Cikliden kallas alltid endast blå neon.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Beklagar att uppdatering dröjt lite.

Senaste listan som webbsida här.

Senaste listan som Excel-ark här.

Ändringar: Fler namn, samt har tagit ett antal "exekutiva beslut". Säg till om nåt är oacceptabelt.

Sista chansen! Jag tar emot förslag på namn/synpunkter fram till måndag!

Jag tänker också skriva en artikel till Svenska FishBase blogg och kanske Internationella FishBase blogg - om nån känner för att säga några ord som representant för NCS, så maila mig!

Axplock av problem i namnlistan som ni gärna får titta på:

* Behöver Apistogramma ett nytt svenskt namn? "Dvärgcichlid" är det inarbetade, men är långt och många dvärgcichlider är inte Apistogramma. Apisto är föreslaget, men har samma problem med svenska böjningar som "video", och vill vi att gruppen alltså skall heta "apistor"?

* Gruppnamn för Lepidiolamprologus?

* Gruppnamn för Haplochromis?

* Vilket namn föredras för Neolamprologus multifasciatus och Amatitlania siquia?

* Vad säger ni om "gånglekare" för de "snäcklekare" som egentligen leker i lergångar, inte snäckor?

+ förstås alla andra förslag, åsikter och funderingar ni kommer på.

Sist men inte minst: GLAD PÅSK!
            Senast redigerad av Mike_Noren; 31 March 2010, 21:10.

Kommentar

• Anna Österman
              Användare
              • March 2006
              • 282

Jag tycker nog mångbandad snäcklekare är bäst för N. multifasciatus. Personligen gillar jag när populärnamnet speglar det latinska. Det blir enklare att koppla ihop=minskar risken för förveckling.

Jag tar också tillfället i akt och berömmer förslagen som kommit in om M.callainos. Turkoszebra är ett bra namn-fördelen med koboltzebra är att det är väl inarbetat och honorna hos arten är inte precis turkosa utan mer stålblå.

Jag såg att Pseudotropheus socolofi saknar svenskt artnamn. Jag föreslår "blå svartfensmbuna "
              Senast redigerad av Anna Österman; 31 March 2010, 22:47.
              Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                * Gruppnamn för Haplochromis?
                Äggfläcksciklid

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Getingciklid förekommer lite då och då på multifasciatus och det passar verkligen på temperamentet. Så nu kom jag med ett tredje förslag. Zebrasnäcklekare är bra annars.

Lepidolamprologus är ju rovciklider (upptaget av Rhampho). Vet inte om man kan spinna vidare på det.

Amatitlania sequia är ju en helt vanlig zebraciklid och den finns nog i Nicaragua också. De jag har (Lake Xiloa) utmärker isg inte på något sätt jämfört med en snygg zebra.

Jag tycker att alla julidochromis ska kallas gyltciklid eller julle.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av endymion
                    Äggfläcksciklid
                    Spot on (förstod någon skämtet?). Men är inte tre ord lite för klumpigt för de snyggaste av cikliderna?
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

Ursprungligen postat av endymion
                      Äggfläcksciklid
                      Det är sånt här som är så bra med att fråga folk om råd: jag var inne på namn baserade på "akvarell" eller "pastell" pga de flesta har ljusa och lite diffusa färger, men äggfläcksciklider är ett perfekt namn! Men som ola säger lite i längsta laget. Går det att korta ner eller associera kring?
                      (Oseriöst förslag: påskcichlider - de har målade ägg i grenen! )

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Getingciklid förekommer lite då och då på multifasciatus och det passar verkligen på temperamentet. Så nu kom jag med ett tredje förslag. Zebrasnäcklekare är bra annars.
                      Jag gillar getingcichlid (getingsnäcklekare?). Man kan se det som att namnet refererar till utseendet (tvärbandad), attityden (tuff), eller livsstilen (kolonibildande).

Jag vet inte om man borde kasta in namnet "multis" i matchen också? Det används och uppfyller alla krav på ett bra namn MEN för mig låter det som slarvigt bloggspråk, som "tänket" eller "snackis".
                      Lepidolamprologus är ju rovciklider (upptaget av Rhampho). Vet inte om man kan spinna vidare på det.
                      Jag funderade ett tag på namnet "rovjullar", pga att de ser ut som jättestora Julidochromis, men de är antagligen inte nära släkt.
                      Amatitlania sequia är ju en helt vanlig zebraciklid och den finns nog i Nicaragua också. De jag har (Lake Xiloa) utmärker isg inte på något sätt jämfört med en snygg zebra.
                      Hmmm... är konsensus nu alltså att A. siquia inte är detsamma som Honduran Red Point?
                      (Det var ju skrutt att när det äntligen gjordes en revision av Cryptoheros så lyckades de inte skriva så det går att identifiera vilken art som hör till vilket namn!)
                      Senast redigerad av Mike_Noren; 01 April 2010, 12:40.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Hmmm... är konsensus nu alltså att A. siquia inte är detsamma som Honduran Red Point?
                        (Det var ju skrutt att när det äntligen gjordes en revision av Cryptoheros så lyckades de inte skriva så det går att identifiera vilken art som hör till vilket namn!)
                        Det ska det vara, men enligt Topi Lehtonen (som jobbade med Axel Meyer) har de kommit fram till att zebracikliderna i Lake Xiloa rimligen också är A. siquia och så här står det i FishBAse (taget från beskrivningen antar jag, orkar inte kolla) "Central America: coasts of Costa Rica to Nicaragua, including Atlantic Honduras."

Lepidolamprologus ligger närmre många andra firrar i fd Lamprologus, men helt obesläktade är de inte http://www3.interscience.wiley.com/c...09408/PDFSTART

Äggciklid låter lite knasigt...
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 01 April 2010, 13:03.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

Jag vet inte om man borde kasta in namnet "multis" i matchen också? Det används och uppfyller alla krav på ett bra namn MEN för mig låter det som slarvigt bloggspråk, som "tänket" eller "snackis".
                          Precis som troffe och julle....
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

Haplochromis-gruppen

haplo eller haplis
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
                              NCS Medlem

• August 2002
                              • 8621

Rovciklid borde inte få vara upptaget av bara ett släkte, utan kunna användas för alla ciklider som är anpassade till denna födosöksnisch.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Ursprungligen postat av Mikael W
                                haplo eller haplis
                                Rätta mig om jag har fel, men brukar man inte säga haplis om diverse ickembuna från Malawisjön som inte är Aulonocara?

Personligen ogillar jag svenskifierad latin slutar på s som haplis och multis medan troffe funkar bättre. Jag vet inte varför och jag säger glatt en bäbis flera bäbisar och tycker att en baby flera babier (hur stavar man?) eller vad de tyckte man skulle säga när jag gick i skolan känns konstruerat..
                                Senast redigerad av Ola Svensson; 01 April 2010, 14:28.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...